POM boren

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Firehunter »

Frezen doe ik met een 8mm 2-snijder op 20000rpm en 1500mm/min. Gaat perfect.

Net getest met voorfrezen van 6,4 6,5 en 6,6mm. Onderling zit er weinig verschil in, maar het probleem is hiermee wel opgelost. De boor krijst niet meer. Het boren doe ik nu op 10000rpm, 600mm/min en pecken met 5mm met full retract. Daarbij heb ik ook geen last van krullen om de boor.

Bedankt voor het meedenken!
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: POM boren

Bericht door keesfrees »

Toch nog even hier op door gaan.
Wat is het verschil tussen een frees en een boor, een frees kan wel boren maar niet andersom.
Een frees snijdt aan de zijkant een boor niet (echt).
( ik dat wel eens gedaan in eps of ander schuim, maar dat ter zijde )

Zo heb ik wel eens een frees laten maken om mee te boren.
Eventueel heb ik nog een lange 6mm 1 snijder positief, daar mij boren zal nog wel lukken maar een rondje maken ( voor D6,5) dat lijkt me spannend.
In een spiraal naar beneden toe kan ook nog, maar ja dan gebruik je alleen het laatste stukje vd frees.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Firehunter »

Als je met een frees verticaal wilt, moet je het juiste type frees hebben. Er zijn namelijk ook frezen die niet centrumsnijdend zijn. Een boor zorgt er met z'n punt denk ik voor dat hij gecentreerd blijft, bij een frees is dit niet perse het geval. Als ik met een frees moet boren zorg ik er eigenlijk altijd voor dat de frees net even kleiner is dan het gat, zodat hij toch met een spiraal naar beneden kan. En dan werkt een 1-snijder altijd wel het prettigst. Maar ik werk dan ook meestal met aluminium. Als je daarin met een 2-snijder gaat plungen gaat het vrijwel direct mis is mijn ervaring. Bij 2-snijders bijvoorbeeld zit een irritante groef in het hart van de frees die direct vol loopt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM boren

Bericht door serum »

In pom kan je prima tot perfect plungen met een 1 snijder. Spiral down kan uiteraard ook.

Je moet zoeken naar een optimum in spaandikte en feed, zodat de spaan niet om je frees wikkelt. Mijn voorkeur is een spaan die breekt, maar die luxe heb je niet met alle kunststoffen. Wanneer de spaan om je frees wikkelt, beschadigt de bovenkant van je werkstuk gegarandeerd).
Laatst gewijzigd door serum op 01 aug 2021 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: POM boren

Bericht door benkr »

Firehunter schreef: 31 jul 2021 16:36 Als je met een frees verticaal wilt, moet je het juiste type frees hebben. Er zijn namelijk ook frezen die niet centrumsnijdend zijn. Een boor zorgt er met z'n punt denk ik voor dat hij gecentreerd blijft, bij een frees is dit niet perse het geval. Als ik met een frees moet boren zorg ik er eigenlijk altijd voor dat de frees net even kleiner is dan het gat, zodat hij toch met een spiraal naar beneden kan. En dan werkt een 1-snijder altijd wel het prettigst. Maar ik werk dan ook meestal met aluminium. Als je daarin met een 2-snijder gaat plungen gaat het vrijwel direct mis is mijn ervaring. Bij 2-snijders bijvoorbeeld zit een irritante groef in het hart van de frees die direct vol loopt.
Ik boor met regelmaat met een frees (4 snijder) in aluminium, vrijdag nog gedaan, eerst met een 10 mm frees, daarna met een 16 mm frees, beide keren 50 mm diep in een blind gat, ging perfect, wel heel regelmatig de frees helemaal er uit om de spanen kwijt te raken en natuurlijk wel een centrumsnijdende frees gebruikt. Dat ging eigenlijk beter dan met een binnendraaibeitel, de combinatie diepte gat en diameter ging niet goed, toen naar de frees overgestapt en dat ging perfect.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: POM boren

Bericht door Firehunter »

Op wat voor machine en met hoeveel rpm? Ik heb alleen ervaring met een 24000rpm spindel en maximaal 8mm freesjes.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: POM boren

Bericht door benkr »

Firehunter schreef: 31 jul 2021 23:14 Op wat voor machine en met hoeveel rpm? Ik heb alleen ervaring met een 24000rpm spindel en maximaal 8mm freesjes.
Op mijn draaibank, moest een verloopbus maken om de poelie van de oude motor op de nieuwe servomotor te kunnen gebruiken, voor een deel op iets van 1000 rpm en verder op 160 rpm schat ik in, ik heb niet zo heel veel keuze momenteel qua snelheden.
Met 24000 rpm wordt het een heel ander verhaal.
Plaats reactie