mijn eerste freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

mijn eerste freesjes

Bericht door hobbycnc23 »

Nu mijn machine nog niet af is maar ik hem wel al kan laten werken wil ik mijn eerste freesjes bestellen.
Na wat gelezen te hebben over snijsnelheden en soorten frezen op dit leerzame forum, wil ik mijn eerste freesjes bestellen.
Heb de lijst met webshops gezien en na wat surfen ben ik in eerste instantie uitgekomen bij freesjes.nl

Is het een goed idee om te beginnen met de volgende freesjes: (nog geen VHM)

2 X HSS 2mm low cost 2F
1 X HSS 4mm low cost 2F
1 X HSS Ballnose 1,0 mm
1 X Graveerstift 90 gr. x 0,3 x 3,175
???
Alle commentaar en adviezen zijn welkom!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door Jasper »

Ik lees even mee, Heb zelf de freesjes van mijn vader die denk ik allemaal van Ali zijn en dan een 6mm van Serum. Moet er dus nog wel wat bij hebben maar als ik kijk naar sommige prijzen kosten die een vermogen.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door Benny_DS »

Ik gebruik de Ø3.175 lange freesjes om dingen uit te frezen. Leuk dat je iets kan graveren, maar als dat op hout is van 12 of 18 dik moet het er nog uit geraken ook :-)

Vb: https://freesjes.nl/nl/vhm-freesjes/vhm ... /a-2270-43
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hobbycnc23 »

De low cost freesjes 3,98 euries. Totale lijstje 25.05. Verzendkosten 6,xx euro. Uit NL en snel in huis, vind het nog mee vallen. Bij ali circa 1 à 2 euro. De grafeerstift is bedoeld voor kunststof, okéé?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door Ballegooijen »

Geert, welk materiaal wil je als eerste gaan frezen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door Kjelt »

Toen ik met mijn vorige cnc frees in 2006 ben begonnen met frezen heb ik een ding geleerd:
1 frees is geen frees.

Ik was drie minuten bezig en mijn freesje knapte.
Te hoge feed, kon het niet afmaken want had er maar eentje met die dikte. :lol:
Oftewel drie stuks per maat bestellen of veel geduld hebben tot de postman weer aanbelt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door benkr »

Ik zou wat dikker beginnen, die hele dunne freesjes zijn echt weinig vergevingsgezind, bij de minste of geringste fout is het knak en volgende frees.
Begin eens met 6 of 8mm tweesnijder, als je die minstens 3 klussen heel kunt houden kun je wat dunner gaan, maar vooral in het begin (en dat ligt niet aan de frezen) lijken het wel satestokjes, voordat er echt iets gebeurd is, is het freesje al weer gebroken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door Jasper »

Klinkt heel bekend helaas.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt allen. Ga mijn eerste bestelling bijstellen!
Had al wat geprobeerd met freesjes die ik al had, 8 mm van ecotools en een bolkop freesje van mijn proxxon. In hout en in plexiglas. Dat laatste ging niet goed, te botte frees. Ook bij erg lage toeren smolt de acrylaat.

Wil in eerste instantie wat graveren in kunststof en hout, tekst, omdat ik daar nog geen CAD programma voor nodig heb.
Uit jullie verhalen maak ik op dat ik met hele kleine voeding moet beginnen. Het toerental haal ik uit de tabel die ik elders van dit forum heb geplukt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat het niet hebben van een goede % knop debet is aan het freesjes verbruik.
En daarnaast natuurlijk te snel een kompleet product willen maken, nog voordat er het e.e.a. geoefend is.

Zie het als autorijden zonder koppeling, en geen gaspedaal maar een aan/uit stand.
En dan niet een gewone auto nemen, maar gelijk een Tesla (dp)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2019 08:26 Ik denk dat het niet hebben van een goede % knop debet is aan het freesjes verbruik.
...
Voor alle duidelijkheid: met "% knop" bedoelt Hugo een knop waarmee je de feed tijdens het frezen tussen 0 en 100% van de geprogrammeerde waarde kunt variëren (klopt toch Hugo?). Ik had dat van hem geleerd op een van de CNC meetings in Lelystad maar toen ik later in Brabant de term "% knop" gebruikte gaf dat gefronste voorhoofden :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 22 sep 2019 22:28
hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2019 08:26 Ik denk dat het niet hebben van een goede % knop debet is aan het freesjes verbruik.
...
Voor alle duidelijkheid: met "% knop" bedoelt Hugo een knop waarmee je de feed tijdens het frezen tussen 0 en 100% van de geprogrammeerde waarde kunt variëren (klopt toch Hugo?). Ik had dat van hem geleerd op een van de CNC meetings in Lelystad maar toen ik later in Brabant de term "% knop" gebruikte gaf dat gefronste voorhoofden :lol:
Klopt helemaal, het probleem is dus nog groter dan waar ik al bang voor was. :lol:

% knop vasthouden is zo'n beetje automatisme als er opgelet moet worden, is wel een dingetje bij CAM programma's, dan weet je eigenlijk niet wat de frees gaat doen, dus kun je ook niet anticiperen. Maar als je je CAM programma goed kent, moet je daar wel op kunnen vertrouwen. Als blijft het vaak wel je eigen foutieve invoer als er toch iets mis gaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door serum »

Wat ik naast de feed% een superfunctie vind is pendant feed. Hij gaat dan adhv het draaien aan de pendant naar de volgende regel in je code. (Of de vorige, als je de knop linksom draait).

En altijd voordat je de post definitief opslaat je negatieve z controleren, die zet fusion prominent bovenaan in al je posts (een samenvatting van de zmin voor alle tools).

Van dergelijke dingen moet je een gewoonte maken.

Simulatie, zmin controle.. en evt op de machine rustigaan beginnen..
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hobbycnc23 »

mooi, als ik het goed begrijp kun je dus in het programma bij aanvang van een nieuwe stap in het weg te frezen materiaal (vertikaal Z en/of XY) een variabele feed in voeren van 0 oplopend naar de ingestelde waarde? E.e.a. om freesbreuk te voorkomen?
Plaats reactie