Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Hoi,

Ik heb bij de machine enkele freesjes en zojuist 12mm hardhout multiplex van de Praxis gekocht om een trein van makecnc te gaan maken.
Nu is dus de vraag welk freesje ik het beste hiervoor kan gebruiken en als ik die niet heb waar moet ik hem dan halen of welke kan ik als alternatief gebruiken die ik reeds in bezit heb.

Voor de gene die mijn handschrift niet kunnen lezen:
3.175x15 1 cut
3.175x24 3 cut
4x24 4 cut
5x13 2 cut
6x15 3 cut grof?
6x20 1 cut
6x30 2 cut (regelmatig gebruikt)
6x24 3 cut

18857

BVD,

Jasper
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door DirkSchipper »

Geen van allen vind ik.
Ik frees nagenoeg uitsluitend hout, en sinds ik rechte (niet-spiraal) freesjes gebruik hoef ik nauwelijks meer af te bramen. Een zaligheid.

Zoiets dus. Mogelijk een maatje dikker.
https://www.aliexpress.com/item/3258224 ... 3d4fCvg3ye
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Hoi Dirk,

Zo iets is nog onderweg maar geen idee hoe lang nog.
https://nl.aliexpress.com/item/32874046 ... 4c4daLW06G
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ik gebruik nu altijd 2 frezen
ik neem de 5de om eerst de bulk van het materiaal weg te krijgen
dan een compressiefrees om alles mooi na te frezen
indien het constructiedelen zijn enkel de nr5 ruwfrees

op het werk honderde multiplex platen gefreesd in onderdelen van meubels
later overgeschakeld op een diamant compressiefrees 1 keer snel en goed
zoiets als deze Afbeelding
voor hobby beetje te duur 180€ (deze D10 I 25 8m/min doorvoersnelheid)

ik gebruik voor plaatwerk nooit een rechte frees

mvg
carlo
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Deze trein moet het worden, Al had ik denk ik beter voor 6mm kunnen gaan gezien het formaat ook iets te groot wordt om sommige delen in 1x te frezen.
18858
Langste deel is 805mm en mijn freesbereik is 390*575 daar zal ik dus iets op moeten gaan verzinnen of terug naar de praxis en 6mm multiplex gaan halen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door keesfrees »

Wat is de houtsoort van dit "hardhout multiplex" ?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

keesfrees schreef: 03 aug 2019 18:59 Wat is de houtsoort van dit "hardhout multiplex" ?
Dat zegt de Praxis nergens. Is de donkere kleur, geen betonplex of zo hoor.

Maar ik heb net bij de karwei ook nog normale (licht gekleurde) multiplex gehaald omdat de trein in 12mm een meter lang wordt en ik eerst eens ga kijken hoe ik fatsoenlijk delen langer dan de Y as kan frezen. Net al een filmpje gezien met lock pinnen waar je dus eerst 4 gaten boort. 2 vooraan door je materiaal en in je waste board en 2 achteraan in je materiaal.

In je waste board zette hij dan 2 pinnen en zo kon hij hem 1 lengte verschuiven.

Maar, ik ga eerst de 6mm gewone multiplex doen, zelfde bit of ieder een eigen bit?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jacala »

Hallo!
Ik gebruik eigenlijk altijd een 6 mm compressiefrees van veldman slijptechniek voor dit soort werk.

https://www.veldmanslijptechniek.nl/ned ... z-2-2.html

Het kost wat (vergeleken met alibaba) maar de kwaliteit en standtijd is uitmuntend in mijn ervaring.

Een rechte 2 snijder snap ik ook wel al zorgt die voor wat meer trillingen is mijn gevoel.

Voordeel van een compressie frees: Minder nabewerken omdat je onderdelen goed op hun plek blijven!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Inderdaad wel prijzige bits, CA 70€ als ik zo kijk.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jacala »

Jasper schreef: 03 aug 2019 21:06 Inderdaad wel prijzige bits, CA 70€ als ik zo kijk.
Dat klopt als je de btw mee neemt, mijn ervaring (zakelijk, rond de 500 euro aan frezen per maand, met slijpkosten van oude frezen etc) is dat het enorm goed spul is, slijpen is trouwens tussen de 10 en 15 euro en dat kun je meerdere keren laten doen.

Ik sta trouwens zeker open voor advies voor andere (goedkopere) adressen maar kwaliteit is voor mij het belangrijkste, daarom raad ik dit aan. Natuurlijk kan het volledig overkill zijn voor de toepassing. Als je 1 schilderij op gaat hangen kan dat met een 30 jaar oude gamma boormachine, wil je productie draaien dan gebruik je wat duurder spul.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Ik snap je helemaal, kijk nu maak ik een trein voor de kerst maar wie weet ga ik inderdaad tzt modellen ontwerpen en verkopen.

Weet niet eens of dit met het model wat ik nu gekocht heb wel mag.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door serum »

Ik laat mijn frezen op specificatie slijpen. Goede ervaringen met downcutters met chipbreakers en compressiefrezen. Heb nu net een aantal 8mm 3 snijders met chipbreakers op 5 en 10 graden negatief laten slijpen om te testen. Qua compressiefrezen; als je de juiste feeds/speeds hanteert (als je machine het tenminste aankan) kan je een gezonde spaan generen welke in de groef blijft liggen en leggen je werkstuk meteen redelijk vast. Ik gebruik voor 12mm multiplex een 6mm frees 2 snijder. Zorg dat je upcut deel kleiner is dan de diepte die je ineens weghaalt. Multiplex doe ik het liefste in 1 haal. Als je machine het niet aankan qua stabiliteit, gebruik dan een 4 of 6mm rechte frees als 2 of 3 snijder. De laatste is wat stabieler omdat deze een dikkere ziel heeft.

Risico van de geometry van de ziel van de frezen van Jacala (voor zover beoordeeld op de foto en mijn ervaring met dergelijke frezen) is dat de ziel van de frees tamelijk fors is (deze is in 'getrapt') en deze kan in aanraking komen met het materiaal bij optimale chipload. (bv. .6mm/tand voor MDF voor een 10mm frees) terwijl door de ziel de maximale chipload max 0,3mm oid is. Klinkt misschien wat omslachtig; maar het 'mes' snijdt het materiaal weg, door de feed op de betreffende as, kan het materiaal dat nog staat tegen de ziel aankomen wat hitte produceert en waardoor de frees sneller bot kan worden. (mijn ervaring althans met frezen die een dergelijke 'getrapte' ziel hebben). Gebruik je een gereserveerde feed zijn ze prima geschikt, maar wanneer je gas geeft kan het voor problemen zorgen.

Voor als je een keer een plaat wilt frezen volstaan de goedkopen van Alie prima, maar ze zijn snel bot. (die van 3 voor 23e) Hoewel ik wel eens met een dergelijke frees een 9-tal multiplex 18mm platen heb kunnen bewerken, maar dat was een uitzondering en de huidige kwaliteit is echt minder goed.

'Nadeel' van downcutters is dat je niet goed kan bepalen of ze bot zijn of niet in 'gewoon' materiaal zonder melamine/HPL toplaag.

Carbide is tegenwoordig erg goed, ik heb ook een aantal diamant 16mm frezen, maar die kunnen inderdaad een relatief lage snelheid frezen (5 a 6m/min) de duurdere varianten van de diamantfrezen zijn wel geschikt voor 20-25M/min. Maar die heb je weer niet voor ~180e. En een fatsoenlijke 12mm carbide frees kan ook al prima met 20m/min door MDF. Standtijd van diamant is wel weer top en erg goed geschikt voor spaanplaat borden of MDF, zo is mijn ervaring.

Heb nog wel een aantal van deze 6mm compressiefrezen voor je welke ik preventief heb vervangen. Ik ben alleen net vandaag op de zaak geweest en was niet voornemens er de komende 2 weken weer te komen, kan zijn dat ik thuis nog wat heb liggen. Mocht je er belang bij hebben kan ik even kijken.

(zakelijk, rond de 500 euro aan frezen per maand, met slijpkosten van oude frezen etc)
Dan doe je ook al een goede 20k omzet per maand denk ik.. Dan mag je niet klagen over een paar freesjes van 500e.
Tenzij... Wat noem jij een goede standtijd voor een 6mm frees?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Jasper »

Hoi Serum,

Ik pm je er morgen even over. Bvd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk freesje voor 12mm hardhout multiplex

Bericht door Kjelt »

Even een zijvraag
Hoeveel materiaal verlies je door je frees te laten slijpen?
Als je een 3,00mm frees laat slijpen aan de snijders aan de zijkant dan is hij toch geen 3,00 mm meer of slijpen ze alleen de bovenste snijvlakken?
Plaats reactie