Toerental cnc boren

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan de frees man
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:17

Toerental cnc boren

Bericht door Jan de frees man »

hallo heren,

Wij hebben een cnc bewerkings centra staan voor het bewerken van hout.
Er zit een boorgroep op met ongeveer plek voor 20 boortjes.
Welk toerental gebruiken jullie voor de boor units?

Alvast bedankt,

Gr Jan
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Toerental cnc boren

Bericht door Grafjan »

Wat is een boorgroep? En wat is een boor unit?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toerental cnc boren

Bericht door benkr »

En ik heb een auto, hij heeft 4 wielen en een stuur. Hoe hard zou hij gaan?

Je snap toch hoop ik wel dat je op zo'n vraag geen zinnig antwoord kunt verwachten.
Over wat voor machine hebben we het, een foto zou verhelderend zijn, wat meer uitleg ook wel.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Toerental cnc boren

Bericht door henkzelf »

En welke soort en diameter van de boortjes lijk me ook wel relevant.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Toerental cnc boren

Bericht door cncjohn »

Zal wel een biesse achtige machine zijn met rijenboor
Kijk eens bij de Groot machines in Rosmalen
Die kunnen je vast meer vertellen

Mvg John
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Toerental cnc boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je hardmetaal boortjes gebruikt, moet je van goede huizen komen om te hard te draaien. (zolang je geen exotisch harde houtsoorten gebruikt en je gereedschap scherp is)
Dus begin maar eens met 24000 toeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Toerental cnc boren

Bericht door Robbie »

Hallo Jan,

@ Jan:
Volkomen eens met Hugo, maar zelfs met gereedschapsstaal en HSS draai je op "normaal" hout niet gauw te snel en zeker niet met gereedschap met kleine diameter.
Zorg wel dat je voldoende voeding/ aanzet hebt, de tanden moeten wel snijden, als je ze laat poetsen dan slijt het juist wel snel en krijgt het hout brandplekken.
Je ziet dat er geen harde getallen worden gegeven, en dat komt doordat je vraagstelling veel ruimte laat (zoals blijkt uit enkele reacties).

@ Algemeen:
Het valt me op dat het makkelijk is om nogal bokkig te reageren wanneer een hulpvraag veel ruimte laat.
Het valt me ook op, dat hoe simpeler de vraag, hoe onduidelijker de vraag wordt gesteld, er zijn weinig forumleden die zichzelf lijken af te vragen hoe dat komt.
Als de vraagsteller in het duister tast en niet weet waar hij het zoeken moet, is hij meestal ook niet in staat om zijn probleem helder en/of juist te formuleren.
Een van de weinigen die daar met respect mee omgaat is Hugo, die ondanks de vaak manke vraagstelling toch probeert de TS te helpen en ze er vaak goed doorheen lootst.

Dus; Ik vind dat we daar wat meer aandacht aan moeten besteden en een voorbeeld aan Hugo kunnen nemen.

Vriendelijke groet,
Rob Fens.
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Toerental cnc boren

Bericht door Grafjan »

Hij vraagt specifiek om een toerental, niet om een snijsnelheid, dan is het toch niet vreemd dat mensen om een boordiameter vragen. En als er een machine is waar 20 boren tegenlijk 24000 omwentelingen draaien, wil ik daar wel een filmpje van zien. Lijkt me spectaculair.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Toerental cnc boren

Bericht door keesfrees »

Nu kan ik het niet meer laten om me hier mee te gaan bemoeien :->

@Robbie :
Goed verwoord.
Daar komt bij dat deze vraag buiten de beleving van de meesten valt hier.
En de vraag is wat kort gesteld, maar, de/mijn ervaring leert dat het nooit goed is wdbt, veel details geeft ruis, men gaat in op de details ipv de kern vd vraag, of andersom, men gaat invullen. (dit is overigens meer op ander fora dan deze van toepassing in mijn ervaring)
En dan als antwoord, vraag eens bij de leverancier, die weet het vaak ook niet als het te specifiek wordt, of, (erger nog) zoek eens op het www . . .

Maar goed, wbt deze vraag.
Boren in houtachtige plaatmaterialen is lastig(er dan je zou denken).
( algemeen gesteld : )
Een boorblok heeft meerdere boortjes in een L-vorm op een steek van 32mm, dat is de afstand tussen de plankendraag pinnetjes in een kast.
De boren draaien links en rechts om, daar zijn dus speciale boren voor.
De opname is 10mm met een plat kantje, dat maakt het plaatsen van een ander boortje lastig, moet met een verloopje, maar die kan ik niet voor elke maat vinden.
EN, een boren blok kan/mag maar tot 6000 tpm

Dit is wat ik er zo van weet, maar dat kan ik bep. gevallen anders zijn natuurlijk, ik laat me altijd graag aangenaam verrassen.

De "normale" houtboortjes, een zgn deuvelboortje, heb ik in den beginne ook geprobeerd, maar nu gebruik goede metaalboren, veel beter nmi.

NB, ik heb geen borenblok, had wel gekund maar daar heb ik geen spijt van, alleen bij veel 32mm rijenboringen voegt het iets toe, en dat doe ik zelden.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 05 aug 2019 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Toerental cnc boren

Bericht door Robbie »

TS en mede-forummers die hebben gereageerd,

De TS heeft nog geen antwoord en de oorzaak daarvan wordt dankzij jullie reacties ook steeds duidelijker, zoals ik dat eigenlijk ook in mijn 3e regel in mijn 1e reactie stel.
Het is fijn dat jullie beschaafd en inhoudelijk reageren, op basis daarvan kan de TS zijn vraagstelling aanpassen en daarna mogelijk wel een bruikbaar antwoord ontvangen.
Zo leren we allemaal wat.

Nog even terzijde: Het is altijd prettig als een TS uiteindelijk laat weten of en hoe hij is geholpen, ook daar leren we weer wat van.
Ik heb zelf (helaas?) de neiging om iemand die niets meer laat horen nadat ie is geholpen ook verder maar te negeren.

Hartelijke groet,
Rob Fens.
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Toerental cnc boren

Bericht door keesfrees »

Jan de frees man schreef: 28 feb 2019 21:12 by Jan de frees man » 28 Feb 2019 21:12
Last active: 28 Feb 2019 21:12

Even geduld, het weekeind "staat voor de deur".
Jan de frees man
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:17

Re: Toerental cnc boren

Bericht door Jan de frees man »

Hallo heren,

Bedankt voor de reacties,
Ik heb eigenlijk nog geen antwoord op de vraag.
Het klopt dat het boren allemaal wel goed gaat als je meer of minder toeren draait dan hoort.
Ik dacht als het beter kan waarom niet.
Ik heb boortjes erin zitten met een diameter van;
2, 3, 5, 6, 8, 10, 12, 15, 18, 35. (Voor Werkvlak F1)
Voor alle kopkanten heb ik 6 en 8mm.
En er zit een zaagje in. (Voor groeven in de x richting)

Er kwam een reactie voorbij met 24000 toeren, dat is het maximaal aantal toeren wat de hoofd spindel kan draaien! Ik heb geen één frees die ik zo hard laat draaien. (En ik heb aardig wat opnames)
Mits dat de boorunite max 8000 kan draaien.

@ Kees frees, ik ben heel blij met de boorunite. Ik heb altijd alle boortjes klaar voor keukenkast scharnieren, deuvels, planken dragers, bevestigings plaatjes voor scharnieren, ect..

Ik hoor graag van jullie,

Gr Jan
Plaats reactie