high speed milling op een emcotje

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tantan
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

high speed milling op een emcotje

Bericht door tantan »

wat is dat toch heerlijk dat high speed milling. je machine loopt veel rustiger, het kost allemaal geen kracht, de oppervlaktefinisch is veel beter. sinds ik de teknomotor op mijn emco heb staan is de standaard (3500 rpm) kop er niet meer op geweest.

na 3:40 komen de rook en de vonken:

https://youtu.be/tJ2t-1s6d-s
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: high speed milling op een emcotje

Bericht door Hessel Oosten »

Beste (voornaam staat niet in de MACH3 licentie…:-) van den Broek,

Neem aan dat dit een carbide freesje was ?

Hoe lang gaat dat freesje (6 mm zo te zien) nou mee na zo'n vlammende en vonkende procedure ?

Is dat af na dit gemaakte object *** en zo nee ***, hoeveel zou je er nog mee kunnen gaan doen na deze, schat je in ?

Hessel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: high speed milling op een emcotje

Bericht door DaBit »

Je lead-in is nog knap agressief... Dat vind zo'n frees niet leuk, daar brokkelen de tandjes van af. Kijk maar eens goed. Verder kan de frees nog best een stukje verder in de spantang, 3mm meer of minder doet veel meer dan je zou denken.

Kwa levensduur: ik heb sinds jaar en dag een 8mm 4-snijder, VHM, AlTiN gecoat. Daar doe ik nog wel groffer mee (gewoon normaal constructiestaal, 16mm diep, 1mm breed, 12000rpm, 4000mm/min voeding), en die leeft nog steeds. De spanen komen daar tussen goud en blauw vanaf, en je wil ze niet tegen je lijf krijgen. Het oppervlak wat het achterlaat is haast een spiegel.

Koeling dan met mist, maar vooral om het werkstuk niet teveel op te laten warmen. De frees vind het prima met alleen wat lucht; veel van die coatings hebben juist wat hitte nodig om optimaal te functioneren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: high speed milling op een emcotje

Bericht door kawarider »

Interessant, en hoe kom je dat tot de juiste instellingen? Uit tabel of freesjes breken?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: high speed milling op een emcotje

Bericht door DaBit »

Een calculator werkt beter dan een tabel. G-Wizard, FSWizard, etc. Met FSWizard pak ik 60-70% van de spindelsnelheid en voeding die de software geeft, dat freest mooi, geeft een mooie levensduur van de frezen en schiet ook nog eens behoorlijk op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: high speed milling op een emcotje

Bericht door tantan »

goed gezien allemaal!. hierbij het hele verhaal:

het freesje is een Phantom VHM met AlTiN-X coating, viersnijder. ik heb een paar van die freesjes gekregen omdat ze de standtijd gehad hadden. de frezen zijn boven de snijvlakken een beetje verjongd,dat had met de toepassing te maken bij dat bedrijf. het verjongen is gewoon met de hand op de slijpsteen gedaan.
De frees had voordat ik hem gebruikte 1 tandje een heel klein beetje beschadigd. na mijn freeswerk was dat nog hetzelfde.
FSwizard zat op 8500 rpm en 1900 mm/min............ ik ben op 8000 en 1600 gaan zitten, 0,5 mm diep en 1 mm in de radius. maar idd de lead in had wat voorzichtiger gekund, dat was de standaad in fusion 360
de vonken op het einde zijn van de laatste spanen voordat de frees door de onderkant van het werkstuk gaat. het werkstuk was niet meer dan handwarm na een uur frezen.

ik sta er iedere keer van te kijken wat zo'n freesje kan hebben. even geleden moest ik ook in staal een cirkel frezen (alleen de radius dus). in mach zit een wizard om dat gespiraliseerd te doen. ik maakte een denkfoutje (zoals wel vaker..) en liet hem in 1x de omtrek 5mm in het materiaal duiken. ik stond met het zweet in de bilnaad, de frees.... geen centje pijn.

hoe het kan weet ik niet, maar als ik met de HF spindel frees heb ik er veel meer vertrouwen in dat het goed gaat als dat ik dat met de standaard (3500 rpm) kop doen.
Plaats reactie