VHM frees met lange snijlengte

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door audiomanics »

arjancnc schreef: 19 nov 2018 14:17 Het is gewoon jammer van een strakke zijkant, je bent aan het wrijven met een schacht met allerlei onbedoelde bijeffecten.
Zoals ik al schreef: in de praktijk valt dat erg mee.. Maar goed blazen en smeren is wel een vereiste. Bij kunststoffen zie ik heel af en toe wel eens wat opbouw van materiaal op de schacht, maar bij kunststof heb ik meestal wel een houten strookje bij de hand om de krullen los van de frees te halen. Als ik dat houtje er tegenaan houd is dat ook wel weg..
Lange snijkanten hebben ook veel meer neiging om te vibreren en breken ook veel sneller.. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door arjancnc »

Ik vind dit een beetje een instructie als "je kunt met je velgen langs de stoeprand schuren, maar meestal valt de schade wel mee, zeker als je de stoeprand insmeert". Mijn ervaringen in aluminium zijn dat het hele lelijke resultaten geeft
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door hugo stoutjesdijk »

arjancnc schreef: 20 nov 2018 12:57 Ik vind dit een beetje een instructie als "je kunt met je velgen langs de stoeprand schuren, maar meestal valt de schade wel mee, zeker als je de stoeprand insmeert". Mijn ervaringen in aluminium zijn dat het hele lelijke resultaten geeft
Had je zeker geen houtje bij de hand. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door audiomanics »

Ik heb ook wel freesjes en tapjes iets "verjongd" op de slijpsteen. Veel hoeft er dan niet af en perfect rond hoeft het ook niet te zijn. Gewoon even in de handboormachine draaiend langs de slijpsteen (de groene) halen..
Wordt er niet sterker van, maar als je dat weet...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door PeterNl »

Door omstandigheden een late reactie.

Ik ga eens rondkijken bij de in de posts genoemde leveranciers.

Met freeslengtes van 21mm en een diameter van 3mm in Trespa gaat prima als je met stappen van 1 tot 1.5mm het materiaal ingaat.
Feed is ongeveer 1500
Uiteraard straal lucht erop. We frezen 20mm dik materiaal zonder problemen.

Peter
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door keesfrees »

Fijn dat je hier nog op terug komt.
Maar, ik ben nog steeds benieuwd waarom je voor deze methode kiest, daar moet een speciale reden cq toepassing voor zijn.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door PeterNl »

Ik frees 5/10/15 en 20mm trespa voor allerlei dingen.
Voornamelijk hulpmiddelen die in electronica productie gebruikt worden.
De omtrekken van deze werkstukjes hebben vaak vormen die niet geschikt zijn om met een grotere frees (bijv 5mm) te frezen.
Vanwege kleine radiussen of inkepingen

Peter
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door keesfrees »

Aha, toch een paar gedachten :
Het meeste materiaal weghalen met een grote frees en dan de details met een kleine frees nabewerken.
en/of
Als je dit werk regelmatig doet dan zou ik stoppen met zoeken naar iemand die toevallig de juiste frees heeft maar contact zoeken met een frezen slijper en laten maken wat je wil.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door PeterNl »

Ook de kleine frees voor het nabewerken zal een freeslengte moeten hebben die minimaal de plaatdikte is.
Ik doe het grove werk met een 5mm frees. Het fijnere werk met 3mm.

Iemand iets laten slijpen is zeker een optie. Even kijken hoe dat financieel uitpakt
Plaats reactie