VHM frees met lange snijlengte

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

VHM frees met lange snijlengte

Bericht door PeterNl »

Hallo,

Tot voor kort kocht ik bij een webshop 3mm VHM tweesnijders met een snijlengte van 20mm van Ham.
Deze zijn echter uit het assortiment omdat het een special betrof en nu ben ik op zoek naar een alternatief.
Ik heb er wel een paar gezien bij oa DeltaTools maar 60,- voor een freesje vind ik iets aan de hoge kant.

Iemand een idee waar bovenstaande freesjes te koop zijn? Ik gebruik ze het meest in trespa.

Bij voorbaat dank,

Peter
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door Ballegooijen »

Bij Hoffmann, maar die zijn ook niet goedkoop.

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 01140-3X20
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door motormuis »

Johan ik gebruik voor Traspa (HPLplaten) enkelsnijders 3mm x 15 6mm schacht betaal ik 30 euro bei Davidi in Duitsland
het zijn gepolijste scherpe frezen
ik wil je wel een paar me bestellen met de volgende bestelling
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door Ballegooijen »

motormuis schreef: 15 nov 2018 09:15 Johan ik gebruik voor Traspa (HPLplaten) enkelsnijders 3mm x 15 6mm schacht betaal ik 30 euro bei Davidi in Duitsland
het zijn gepolijste scherpe frezen
ik wil je wel een paar me bestellen met de volgende bestelling
Hans, de vraag kwam van Peter, niet van mij.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door motormuis »

okay gezien maar het bod geld ook voor Peter
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door PeterNl »

Hallo Motormuis,

Bedankt voor het aanbod maar als 15mm de snijlengte is dan is dat te kort.
Ik ben minimaal op zoek naar 20mm.

Grt

Peter
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door motormuis »

okay ik kan informeren wat 3x30 kost 4x20 kost 37,50
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door keesfrees »

Snijlengte 20 bij 3mm in trespa, dat vind (zelfs) ik wat aan de uitdagende kant.
De enige reden om dit te doen is als je groeven van 20mm wilt hebben, in een plaat die nog wat dikker is, dus wat ben je aan het maken ?

Nu doe ik hetzelfde waar ik zelf wel eens een hekel aan heb, ik ga me nav de vraag bemoeien met het waarom.

Dus daarom nog 2 ideeën nav de vraag.
Aangezien je de totale snijlengte niet zal gebruiken kun je bij een bestaande frees met minder snijlengte de schacht boven het snijgedeelte dunner laten maken, zo deed ik dat wel eens maar dat geeft bij sommige materialen ook weer een probleem met de spanen die klem komen te zitten en niet vermalen worden.
Of je kunt bij een vd vele slijperijen die nederland heeft alles laten maken wat je wilt.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door audiomanics »

Bijzonder lange frezen zijn niet heel stijf en zeker niet bij taai materiaal als Trespa (volkernmateriaal). Nu hebben de meeste freesjes die ik gebruik een snijlengte van 12 - 16mm maar daar frees ik ook gewoon 20mm aluminium mee.. Een kwestie van goed spanen wegblazen..
Ik heb echter wel een paar 3,175mm freesjes met een snijlengte van ruim 25 mm (gemeten zelfs 31mm!). zoals deze:
https://www.ebay.com/itm/1-8-1250-CARBI ... SwrIlazVOI
Mijn frezen koop ik bijna altijd bij Drillman1 op eBay (Carbide Plus - Sparktech inc.). Die vent zit echter in amerika en de verzendkosten voor enkele stuks zijn (te) hoog, dus bestel ik altijd voor een paar honderd euro tegelijk
Als je Oliver Sparkman zelf te pakken kan krijgen, dan wil hij het bedrag op de verzending nog wel eens aanpassen.. Dan is het er sneller en heb je geen last van de douane verder..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door arjancnc »

Het lijkt met niet echt een top idee om met een niet-vrijgeslepen frees langs een wand te lopen. Kijk dan in ieder geval naar een frees die een paar tienden vrijloopt
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door audiomanics »

arjancnc schreef: 19 nov 2018 13:03 Het lijkt met niet echt een top idee ...
Lijkt mij ook niet helemaal fijn, maar in de praktijk valt dat reuze mee.. Je moet natuurlijk geen frees met een snijkant van 5mm in 15mm alu laten zakken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door arjancnc »

Het is gewoon jammer van een strakke zijkant, je bent aan het wrijven met een schacht met allerlei onbedoelde bijeffecten. Als je toch nieuw gereedschap koopt, kijk dan in ieder geval naar vrijloop/schouderhoogte
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 18 nov 2018 21:02 Ik heb echter wel een paar 3,175mm freesjes met een snijlengte van ruim 25 mm (gemeten zelfs 31mm!). zoals deze:
https://www.ebay.com/itm/1-8-1250-CARBI ... SwrIlazVOI
Mijn frezen koop ik bijna altijd bij Drillman1 op eBay (Carbide Plus - Sparktech inc.). Die vent zit echter in amerika en de verzendkosten voor enkele stuks zijn (te) hoog, dus bestel ik altijd voor een paar honderd euro tegelijk
Als je Oliver Sparkman zelf te pakken kan krijgen, dan wil hij het bedrag op de verzending nog wel eens aanpassen.. Dan is het er sneller en heb je geen last van de douane verder..
Kees
Misschien een keertje een mail naar http://www.kyoceramicrotools.eu/ ik neem aan dat er in duitsland / nederland toch ook wel iemand is die die freesjes wil verkopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VHM frees met lange snijlengte

Bericht door audiomanics »

Klopt, Hugo, als eens een keer contact mee gehad, maar die prijzen liggen bijna op het viervoudige van wat Oliver Sparkman rekent... Hoe hij dat doet? (Kyocera freesjes worden, voor zover ik kon nagaan, in Amerika gemaakt. Tycom heeft daar iets mee te maken, dacht ik)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie