Alu frees - welke snelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

skillalot schreef: 06 nov 2018 17:51 Niet alleen kwaliteitsverschil, maar die hoffman kun je alle parameters van vinden, en dan zou er niks meer zomaar moeten breken.
Maar je kan ook inderdaad door blijven rommelen met frezen waar je geen (juiste) gegevens van hebt.
Geheel mee eens, maar als je al die parameters en dergelijk niet begrijpt... je moet toch ergens beginnen
Ik neem aan dat jij ook niet op een dag wakker werd en wist welke frees voor wat, en als je net even alu hebt dat je dan weer parameter x anders moet hebben
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Daar zeg je wat: Alu ? Weet je welk Alu type je hebt? Er zijn n.l. soorten die heel zacht zijn en die zijn voor een ervaren frezen nog moeilijk te frezen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door arjancnc »

Toxiq schreef: 06 nov 2018 16:35
willy wonka schreef: 06 nov 2018 16:17 Ik denk dat je probleem te hoge RPM is met slechte koeling. De boel loopt gewoon warm.
Ok, op 8000 RPM was het toerental te laag
arjancnc schreef: 06 nov 2018 14:17 Ik snap nog niet helemaal waarom je 8000rpm wil gebruiken als je spindle tot meer in staat is. Alleen als je spindel in dat bereik veel vermogen heeft kan dat de moeite waard zijn. Anders altijd in toeren omhoog. Maakt kleinere spaantjes, die beter wegvliegen, of je kan hoger voeden en het is ook nog lichter voor je spindel. Kun je in het proces het toerental regelen? Speel er maar eens mee. Je zult merken dat hij mooier gaat lopen bij een hoger toerental.
Nu doe ik het op 15000 en is het te hoog....

Ehhh guldenmidden weg dan maar, 12000 ? of verschillen de inzichten hier

Runout zal ik eens meten

Dank voor de link Ballegooijen
Maar dat zijn toch prijzen die mij niet erg vrolijk stemmen als het dan 4x mis gaat achter elkaar
Ik zoek toch eigenlijk meer in het budget segment op het onder de knie te krijgen
Het is dan misschien niet allemaal perfect, gaat minder lang mee etc, maar om te leren misschien wel zo handig
Probleem zit m vooral in dat je niet koelt en je spanen niet weg kunnen, een frees die kleinere spanen maaakt heeft meer tijd om te af te koelen, maar als deze in een bak spanen aan het roeren is op hoge snelheid dat komt er meer wrijving en krijg je een koudlas. Heb je er al een compressor bij gehad?

Ik denk niet dat een ander RPM hier veel op gaat lossen. freesgeometrie, trilling, koeling en chipevacuatie zijn waarschijnlijk veel meer van belang
willy wonka schreef: 06 nov 2018 16:11
arjancnc schreef: 06 nov 2018 15:51 @Willy wonka. Met een lagere voeding wil het met bijna elke machine, maar de kunst is om op die hoge snelheid niet uit de bocht te vliegen. Met 4-10meter voeding lukt dat bij een Haas gewoon niet. Een Haas kan daarentegen veel grotere frezen, hoogtes en verschillende materialen aan
onzin, de max voeding snelheid ligt nog wel wat hoger dan 10m/min voeding.
Heb je uiteraard wel een andere spindel nodig. Maar als je dat soort werk wil doen. Dan kies je toch een specifieke machine hierop uit.
Maar laat het geen Datron vs de rest worden. Denk niet dat TS er veel aan heeft :lol:
Ik heb heel wat high speed freeswerk op een Haas gedaan en deze kunnen tot 30 meter voeden, maar ze vliegen boven de 4 meter gewoon uit de bocht. Dat betekend dat je de nauwkeurigheid niet meer haalt. Dit geld overigens voor de meeste machines. Inderdaad niet heel nuttig voor de TS.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ballegooijen schreef: 06 nov 2018 17:55
Het is in ieder geval een 1 snijder
De moeite waard om te proberen of geheel kansloos ?
Zeker niet kansloos. Ik zou het eens proberen. Voor de meeste kunststoffen gebruik ik trouwens ook meestal 1-snijders.
Ok, ga ik doen
Voorzichtig beginnen dan maar

Het is een 1 snijder, 0.01mm per tand (omwenteling)
Bij 10000 toeren is dat 100mm per minuut

Te voorzichtig/bruut of is dat redelijk ?
Ballegooijen schreef: 06 nov 2018 18:01 Daar zeg je wat: Alu ? Weet je welk Alu type je hebt? Er zijn n.l. soorten die heel zacht zijn en die zijn voor een ervaren frezen nog moeilijk te frezen.
Toolingplate, of is dat óók in verschillende soorten ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

Ben het wel eens met Arjan. Regel daar fatsoenlijke koeling op.
Kom het zo vaak tegen dat mensen met een router alu gaan frezen en dan plakt het na 10 seconden al vast aan de frees.

Dit is ideaal voor zo'n cnc routers: https://www.sorotec.de/shop/MIKROMAX-mi ... -4994.html
https://www.sorotec.de/shop/Fenella-VD- ... il-5L.html

Je creert geen mist maar druppels. Dus geeft geen rotzooi en niet schadelijk voor je gezondheid. En je werkplaats zit niet onder de zooi.
Met 5L kun je aaaaardig wat frezen. De Fenella laat ook geen residu achter.

Ik durf te wedden dat ik zonder problemen het alu kan frezen met jouw parameters.
Maar dan wel met goeie koeling.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

willy wonka schreef: 06 nov 2018 18:42 Ik durf te wedden dat ik zonder problemen het alu kan frezen met jouw parameters.
Maar dan wel met goeie koeling.
Ok staat, ik regel nieuwe freesjes
Inzet ? goeie fles wijn ?

(dat ik hem kwijt ben is wel zeker, maar het is wel leerzaam :lol: )

Die fenella stond wel in de planning, maar eerst een fatsoenlijke setup maken om te kunnen koelen/sprayen/blazen

Daar ben ik me nog aan in het verdiepen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

:lol:
Heb volgens mij nog wel zo'n gaar china 3 snijdertje liggen. Uit de tijd dat ik ook met dit gebeuren aan de kloten was.
Ik zal je donderdag het resultaat sturen. Heb alleen geen 18.000RPM tot mijn beschikking.
Doe ik wel een voorbeeld met en zonder koeling. Grote kans dat het zonder koeling bij mij ook volloopt.

Fles wijn hoeft niet, stop dat geld maar in nieuwe freesjes/koeling.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Da's leuk zo'n ding van 200 euro maar ik heb een vernevelaar van 2 tientjes en dat werkt ook fantastisch. Af en toe draai ik het kraantje ff open en dan gelijk weer dicht. Dat doe ik misschien 1x in de 5 minuten. Soms frees ik alles helemaal zonder koeling, soms heb je wat meer nodig, afhankelijk van de legering.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

Ah ja ieder zijn ding
Ik had die van Sorotec op mijn oude freesmachine. Lekker makkelijk en geschakeld via een relais.
De goedkope Ebay mist vernevelaars werd ik niet vrolijk van.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Als je heel de dag aan het frezen bent is het misschien wel een ander verhaal. Maar voor die paar stukjes die ik doe vond ik de investering te groot. Als ik de loterij nog een keer win ga ik er ook een kopen ;-) :lol:

Ik heb mijn luchtblazers overigens ook geschakeld. Als de spindel gaat draaien gaat automatisch de lucht ook aan. Dat is wel heel fijn, en vooral ook dat hij weer uitgaat als de spindel stopt. Scheelt veel in luchtverbruik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ok, dit ging al een stuk beter

1 snijder - Diameter 3.175mm (waarvan ik niet zeker weet of die ook alu geschikt is)
12000 RPM
100mm voeding

Er was wel een lichte resonantie te horen, de frees stak ook best ver uit (28mm)
af en toe een spray met lampenolie en lucht er op, het ging fout op het moment dat ik het lucht pistool overpakte in andere hand (toeval of....)

Ik moet vooral dus wat 1 snijders kopen die dikker zijn (als ik dieper wil)
en de dunnere veel korter inspannen

VRAAG: er werd geschreven (door breaker) pas een driesnijder te nemen van 10mm
Wat kan ik als leidraad aanhouden hoeveel snijkanten een frees moet hebben van/tot welk diameter (ideaal passend bij mijn machine)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Veel oefenen, uitproberen en de moed niet opgeven!! Je zal zien dat het steeds beter gaat!
het ging fout op het moment dat ik het lucht pistool overpakte in andere hand (toeval of....)
Ja, rechtsdraaiende lucht is heel belangrijk :lol: :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Chips....daar was ik al bang voor :lol:

bedoelde eigenlijk dat tijdens overpakken ik even niet kon spuiten
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door ruudderooy »

Dit is een heel simpel programmaatje alleen een loos exe bestandje (nee geen virus).
17681

je klikt aan het materiaal.
eventueel verander je de snelheid, klik type frees, geef aan hoeveel snijkanten hij heeft de dia meter van de frees en welk materiaal het freesje is en druk op calculate spindle speed en feed rate.
mochten de waarde van de frees niet in de dropdown box staan kan je ze gewoon in typen.

ik zet meestal meer aan dan hij aangeeft maar is zeker met nog geen of weinig ervaring een goeie richting.(want heeft ook te maken met stabiliteit van de machine)

https://www.dropbox.com/s/tkq6rnhrenb9b ... s.zip?dl=0

gr Ruud
Plaats reactie