Alu frees - welke snelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2129
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door spinningwheels »

En met de voeding per tand die de verkoper opgeeft ???
Hij had het over 0.03 per tand toch. Lijkt mij zelf wel hel erg veel maar goed .
In theorie kan ik praktisch alles
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Dat was van de 6mm frezen, ik ben nu bezig met 4mm frezen
Van de laatste zijn geen enkele gegevens, in ieder geval niet bij de verkoper
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door arjancnc »

Lage voeding en HSS frezen. Zijn veel vergevingsgezinder. Waardeloos natuurlijk voor de snelheid, maar ze breken veel minder snel. 0.03 per tand stelt niet veel voor, maar plaats nog eens een filmpje, want volgens mij gaat er iets anders niet goed.

Ik zou overigens kijken of je met een grotere frees kan frezen. Wellicht zet die je spindel stil in plaats van af te breken.

Wat je ook nog even kan doen is de runout op je freesschacht meten. Als die te groot is zal de frees ook voor geen meter snijden.

@Willy wonka. Met een lagere voeding wil het met bijna elke machine, maar de kunst is om op die hoge snelheid niet uit de bocht te vliegen. Met 4-10meter voeding lukt dat bij een Haas gewoon niet. Een Haas kan daarentegen veel grotere frezen, hoogtes en verschillende materialen aan
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Die frees op de foto is volgens mij ook niet geschikt voor aluminium. Hij heeft een veel te kleine hoek waardoor de spanen niet weg kunnen. Probeer eens een 1 snijder met een spaanhoek van minimaal 45 graden.

Kijk eens naar de spiraal bij deze frees dan zie je het verschil. https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... s/p/201040
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 06 nov 2018 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

arjancnc schreef: 06 nov 2018 15:51 @Willy wonka. Met een lagere voeding wil het met bijna elke machine, maar de kunst is om op die hoge snelheid niet uit de bocht te vliegen. Met 4-10meter voeding lukt dat bij een Haas gewoon niet. Een Haas kan daarentegen veel grotere frezen, hoogtes en verschillende materialen aan
onzin, de max voeding snelheid ligt nog wel wat hoger dan 10m/min voeding.
Heb je uiteraard wel een andere spindel nodig. Maar als je dat soort werk wil doen. Dan kies je toch een specifieke machine hierop uit.
Maar laat het geen Datron vs de rest worden. Denk niet dat TS er veel aan heeft :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Vanmiddag moest ik nog een paar gaatjes maken dus heb ik maar even gefilmd. Het is dan wel geen sleuf maar je kunt wel goed zien dat de spanen wegvliegen. 4mm 1-snijder op 9000 RPM

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

Freesje van TS is trouwens prima.
Door de hoge spiraalhoek trekt deze wel meer aan de z as. Maar is in dit geval geen probleem.
Ik denk dat je probleem te hoge RPM is met slechte koeling. De boel loopt gewoon warm.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

willy wonka schreef: 06 nov 2018 16:17 Ik denk dat je probleem te hoge RPM is met slechte koeling. De boel loopt gewoon warm.
Ok, op 8000 RPM was het toerental te laag
arjancnc schreef: 06 nov 2018 14:17 Ik snap nog niet helemaal waarom je 8000rpm wil gebruiken als je spindle tot meer in staat is. Alleen als je spindel in dat bereik veel vermogen heeft kan dat de moeite waard zijn. Anders altijd in toeren omhoog. Maakt kleinere spaantjes, die beter wegvliegen, of je kan hoger voeden en het is ook nog lichter voor je spindel. Kun je in het proces het toerental regelen? Speel er maar eens mee. Je zult merken dat hij mooier gaat lopen bij een hoger toerental.
Nu doe ik het op 15000 en is het te hoog....

Ehhh guldenmidden weg dan maar, 12000 ? of verschillen de inzichten hier

Runout zal ik eens meten

Dank voor de link Ballegooijen
Maar dat zijn toch prijzen die mij niet erg vrolijk stemmen als het dan 4x mis gaat achter elkaar
Ik zoek toch eigenlijk meer in het budget segment op het onder de knie te krijgen
Het is dan misschien niet allemaal perfect, gaat minder lang mee etc, maar om te leren misschien wel zo handig
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Maar dat zijn toch prijzen die mij niet erg vrolijk stemmen als het dan 4x mis gaat achter elkaar
Ik zoek toch eigenlijk meer in het budget segment op het onder de knie te krijgen
Het is dan misschien niet allemaal perfect, gaat minder lang mee etc, maar om te leren misschien wel zo handig
Dat snap ik. Ik ben ook begonnen met Chineese freesjes. Als er dan een breekt doet het niet zo'n pijn. Ik heb ook lang gedacht dat het niet zo veel uitmaakte maar sinds ik de wat duurdere frezen heb wil ik ook niet meer terug naar de Chinees (alleen nog voor de Babi Pangang :lol: )
Overigens ook vanuit China zijn er nogal wat kwaliteits verschillen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Daar ben ik me van bewust...
Helaas heb ik nog niet voldoende ervaring om de kwaliteiten van de chinezen frezen (haha, dat rijmt) te beoordelen
Echter ben ik nog in een stadium waarin de leercurve nog heel stijl omhoog kan, ook goeie frezen sloop je dan binnen enkele minuten als het tegen zit, dat vind ik toch zonde

Dus eerst leren en dan investeren in betere frezen
Kijk ik geloof best dat er een groot verschil in zit, maar iemand die het in de vingers heeft zal vast en zeker veel betere resultaten boeken met chinezen freesjes dan dat ik doe
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

Volgens mij heb ik nog wat 6mm freesjes liggen. Sommige hebben misschien een hoekje af maar dat boeit niet voor te testen. Een ervan heeft een crn coating en is een twee snijder. Prima ding.
Voorkomt ook het plakken van het alu.
Moet er wel bij zeggen dat ik er wel hoge druk koeling op heb staan.

Tot hoe groot (mm) kun je in je spantang kwijt? Dan zal ik even in mijn "gebruikte freesjes die ik niet meer gebruik" bakje kijken. Mag je hebben tegen de verzendkosten.

Om te oefenen gewoon aliexpress gepolijste alu freesjes kopen. Doen het prima voor nu. En doet niet zo'n pijn. Als je over een tijdje fatsoenlijke koeling erop bouwt dan kun je wat betere freesjes kopen.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Top
ik kan ik meen tot 13 of 14mm, even zien bij de spantangen

Ik heb nog freesjes liggen die er het zelfde uitzien als deze

https://www.ebay.com/itm/Single-Blade-A ... :rk:1:pf:0

Echter meen ik me te herinneren dat ik deze voor acryl had gekocht maar dat kan ik niet meer terug vinden
Als ik zoek op acryl en dergelijke frezen kom ik vaak in de omschrijving zowel acryl als alu in 1 adem genoemd

Het is in ieder geval een 1 snijder
De moeite waard om te proberen of geheel kansloos ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door skillalot »

Niet alleen kwaliteitsverschil, maar die hoffman kun je alle parameters van vinden, en dan zou er niks meer zomaar moeten breken.
Maar je kan ook inderdaad door blijven rommelen met frezen waar je geen (juiste) gegevens van hebt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Het is in ieder geval een 1 snijder
De moeite waard om te proberen of geheel kansloos ?
Zeker niet kansloos. Ik zou het eens proberen. Voor de meeste kunststoffen gebruik ik trouwens ook meestal 1-snijders.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie