Alu frees - welke snelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Merkwaardig dat je over Datron begint, op zich heel mooie machines, maar het is maar goed dat er geen geluid bij die video zit.
Het gaat inderdaad ontzettend hard over het werk, maar het gilt ook ontzettend.(ik vraag me zelfs af of het verspaand volume per tijdseenheid erg veel hoger ligt dan op een machine die wat meer spaan pakt, maar langzamer loopt, wel mooi freest, maar natuurlijk geen aandacht trekt op de beurs)
En als je de fressoppervlakken ziet, zie je ook dat dat niet echt glad freest. ( maar als het niet functioneel is maakt dat misschien niet uit)
17674
17673
En je ziet, als de frees wel stabiel is en de aanzet per tand waarschijnlijk ook beter in verhouding, is het resultaat ook opeens een stuk beter
17672

PS, gebalanceerde frezen is natuurlijk noodzaak bij 60.000 toeren, Waarschijnlijk is een 2 snijder door z'n geometrie vanzelf al gebalanceerd. En dan is het nog de vraag welke klasse gebalanceerd.
Moraal van het verhaal: ook bij 1000 toeren heb je gebalanceerd gereedschap nodig (denk aan de kotterkop)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Jeroen, je weet nu zeker wel wat je moet doen om je freesje heel te houden?, zeker met zo veel informatie ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

ik ga zo poging 3 wagen

Ik heb een chipload per tand van 0.01 mm genomen als uitgangspunt
de frees is 3 tanden, dus per omwenteling is dat 0.03
Als ik de spindle een snelheid geef van 8000 rpm is dat 240 mm/min (correct ?)

Smeren en koelen
Buiten kant en klare mooie smeer/koelmiddelen (die ik nu niet voor handen heb) lees ik 2 opties veel voorbij komen
Spiritus en lampenolie

Lampenolie lijkt mij meer smeren (vetter) maar spiritus lees ik dan weer vaker
Word dit puur gebruikt of nog verdund
Nu zal er niet zo snel een vonkje afschieten met frezen, maar als het wel gebeurd :shock:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik altijd lampenolie en dat gaat prima. WD40 werkt ook heel goed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ik weet niet hoeveel WD40 jij gebruikt, maar die ene keer dat ik het gebruikt heb vond ik het toch maar goed stinken in de mancave

Lampenolie gewoon puur gebruiken ? en was is dan slim een spoortje gieten in de freesbaan of vernevelen
Gebruik je er ook lucht bij om te koelen, want dan blaas je de lampenolie weer weg :P
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

WD40 doe ik af en toe een klein spuitje. Als ik lampenolie gebruik doe ik dat met een vernevelaar. Niet constant maar ik zet hem een paar seconden aan als ik denk dat het nodig is. Lucht gebruik ik zeker wel! Niet zo zeer om te koelen maar om de spanen weg te blazen. Als het een groef moet worden heb ik ook nog een luchtpistool erbij om de sleuf goed schoon te blazen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

Je kan wel een spoortje trekken van WD40/lampenolie whatever, maar het gaat er (ook) om dat je spanen weg(!) zijn.
Dus zet er wat lucht op. Daarom werkt een minimaalsmering (met druppels ipv een mist, mist is niet zo gezond) een stuk beter.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

vernevelaar of lucht met vaste opstelling heb ik (nog) niet
dus maar even parkeren bij de machine met een broodje, koppie thee, luchtspuit en wat lampenolie in een plantenspuit (met grote opening)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door andrefc101 »

Toxiq schreef: 06 nov 2018 13:09 vernevelaar of lucht met vaste opstelling heb ik (nog) niet
dus maar even parkeren bij de machine met een broodje, koppie thee, luchtspuit en wat lampenolie in een plantenspuit (met grote opening)
Klinkt allemaal erg gezond, broodje eten, kopje thee, andere hand lampenolie ofzo, lekker smeren met die rotzooi.....
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door arjancnc »

Toxiq schreef: 06 nov 2018 09:44 ik ga zo poging 3 wagen

Ik heb een chipload per tand van 0.01 mm genomen als uitgangspunt
de frees is 3 tanden, dus per omwenteling is dat 0.03
Als ik de spindle een snelheid geef van 8000 rpm is dat 240 mm/min (correct ?)

Smeren en koelen
Buiten kant en klare mooie smeer/koelmiddelen (die ik nu niet voor handen heb) lees ik 2 opties veel voorbij komen
Spiritus en lampenolie

Lampenolie lijkt mij meer smeren (vetter) maar spiritus lees ik dan weer vaker
Word dit puur gebruikt of nog verdund
Nu zal er niet zo snel een vonkje afschieten met frezen, maar als het wel gebeurd :shock:
Ik snap nog niet helemaal waarom je 8000rpm wil gebruiken als je spindle tot meer in staat is. Alleen als je spindel in dat bereik veel vermogen heeft kan dat de moeite waard zijn. Anders altijd in toeren omhoog. Maakt kleinere spaantjes, die beter wegvliegen, of je kan hoger voeden en het is ook nog lichter voor je spindel. Kun je in het proces het toerental regelen? Speel er maar eens mee. Je zult merken dat hij mooier gaat lopen bij een hoger toerental.

Koelen op een open machine zonder een goede voorziening blijft lastig. Perslucht heb je nodig om de spanen weg te blazen, en lampolie/wd40/ethanol voor koeling/smering. Helaas blaas je met perslucht ook weer je koeling weg.
hugo stoutjesdijk schreef: 06 nov 2018 08:33 Merkwaardig dat je over Datron begint, op zich heel mooie machines, maar het is maar goed dat er geen geluid bij die video zit.
Het gaat inderdaad ontzettend hard over het werk, maar het gilt ook ontzettend.(ik vraag me zelfs af of het verspaand volume per tijdseenheid erg veel hoger ligt dan op een machine die wat meer spaan pakt, maar langzamer loopt, wel mooi freest, maar natuurlijk geen aandacht trekt op de beurs)
En als je de fressoppervlakken ziet, zie je ook dat dat niet echt glad freest. ( maar als het niet functioneel is maakt dat misschien niet uit)
17674
17673
En je ziet, als de frees wel stabiel is en de aanzet per tand waarschijnlijk ook beter in verhouding, is het resultaat ook opeens een stuk beter
17672

PS, gebalanceerde frezen is natuurlijk noodzaak bij 60.000 toeren, Waarschijnlijk is een 2 snijder door z'n geometrie vanzelf al gebalanceerd. En dan is het nog de vraag welke klasse gebalanceerd.
Moraal van het verhaal: ook bij 1000 toeren heb je gebalanceerd gereedschap nodig (denk aan de kotterkop)
Je hebt inderdaad een paar punten in de video waar de afwerking hier heel mooi is. Het ging mij om het laten zijn van full slotting met hoge voedingen. Overigens zijn Datron machines de enige machines die ik ken die met hoge snelheden in Alu nog oppervlaktekwaliteit halen. Zeer geschikt voor snel, kleine en nauwkeurig, dus wat ik gezien heb ik zeer glad (zie video). Wat je in deze video ziet hoef je niet te proberen op een Haas of DMG met een 8k spindel. Tenzij je heel veel tijd hebt. Vind het geluid van een Datron wel mooi, maar dat is smaak. Verspaanvolume in kamers licht behoorlijk hoog, maar als je het zou vergelijken met een mantelkopfrees van 80mm die stappen van 5mm neemt. Tja, dat red je natuurlijk niet met een spindelvermogen van 4-8kw.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ik dacht eigenlijk dat het minder warmte zou ontwikkelen

Affijn op 8000 toeren, 0.01 voeding per tand ging het niet lang goed :-)
precies op de plek waar de vorige brak gebeurde dat nu ook
Ik vermoed dat er een stukje van de vorige frees is blijven zitten dat ik niet gezien heb, da's nou jammer

Poging 4
Ik ga dus de RPM verhogen, maar niet de voeding (anders krijg ik geen kleinere spaantjes
eerst maar eens verdubbelen, dan kan ik vanuit daar altijd nog zakken ?

Het plekje waar het fout ging heb ik schoongestoken met een priem, het gat is natuurlijk niet mooi glad, dus lastig beoordelen of er wat in zit, maar het lijkt goed schoon
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door willy wonka »

arjancnc schreef: 06 nov 2018 14:17 Wat je in deze video ziet hoef je niet te proberen op een Haas of DMG met een 8k spindel. Tenzij je heel veel tijd hebt. Vind het geluid van een Datron wel mooi, maar dat is smaak. Verspaanvolume in kamers licht behoorlijk hoog, maar als je het zou vergelijken met een mantelkopfrees van 80mm die stappen van 5mm neemt. Tja, dat red je natuurlijk niet met een spindelvermogen van 4-8kw.
Een Haas met 8k RPM kan dat uiteraard ook. Niet met die snelheid, kom je gewoon toeren te kort.
Ik doe het regelmatig op mijn Haas. Maar soms mist ik toch net wat extra RPM voor dit soort taken. Gelukkig zijn het niet zo'n werkstukken zoals in de Datron video.
Maar een Datron en een Haas hebben beide verschillende doelen. Als ik de hele dag moest 3D contouren dan had ik ook geen Haas gekocht. En als ik serieus wil verspanen, geen Datron.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ok, dat was freesje 4
De leercurve is nog niet stijl genoeg wat mij betreft

Het ging een cm of 20 goed, toen een plakker, ik had er voor mijn gevoel genoeg lucht op staan om de spanen weg te blazen

15000 rpm
0.01mm per tand/240mm per minuut
diepte per gang 1mm

17675
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

nu kan ik een paar dingen doen
stug doorgaan, 5 uit 5 is ook een score

De boel loshalen, uitzagen en dan opnieuw opspannen en frezen maar weer
lukt het dan niet, dan heb ik nog 6mm freesjes liggen, dat zijn wel betere frezen maar vind de angst om ze te slopen tijdens mijn leercurve is er wel

Wat voor freesjes zouden jullie nou ge(mis)bruiken om spelenderwijs vertrouwd te raken met het frezen van aluminium
en dan natuurlijk toch ook het kostenplaatje dat een rol speelt...
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie