Alu frees - welke snelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ik heb hier wat freesjes liggen om alu te frezen (althans, dat zou het moeten zijn)
De wil ik toch gaan proberen, maar ik kan niks vinden over de voeding en snelheid

Kan iemand hier nuttigs over zeggen ?

https://www.ebay.com/itm/5pcs-hrc55-D4- ... 2a833648c3

3 snijder
4mm diameter
Alu frezen

Ik ben de materie om dit uit te rekenen nog niet machtig en al helemaal niet als er geen gegevens van zijn dat ik kan terug vallen op ervaring en gevoel
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 845
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door zeeschuim »

Mach3 wizzards 17653
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hainjedaf »

er is van Sandvik een app 'MillCalc' voor de telefoon om snijsnelheden te berekenen

https://play.google.com/store/apps/deta ... ator&hl=nl
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Tof, ga ik ff installeren
bovenstaande afbeelding, is die 480 mm per minuut ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Breaker »

Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

hainjedaf schreef: 04 nov 2018 17:38 er is van Sandvik een app 'MillCalc' voor de telefoon om snijsnelheden te berekenen

https://play.google.com/store/apps/deta ... ator&hl=nl
Helaas loop ik tegen het zelfde aan, ik moet heel veel invoeren waar ik de termen/betekenis/waarden niet van weet :(
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Breaker »

Tja, niemand zegt dat het makkelijk is, maar als je iets wilt opsteken helpt gericht vragen wel... We hebben het allemaal moeten leren. Zat het gisteren niet in de les? :roll:

Begrijp je bepaalde termen niet? Of de waarden die ingevuld moeten worden? En welke dan precies?

Heb je er al iets over gelezen, dit subforum geeft ook een introductie:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=2318
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 04 nov 2018 19:44 Zat het gisteren niet in de les? :roll:
Tsja, je kunt niet heel veel in een uur, en het was iets met G-codes, geen F en S. :lol:

Heel langzaam begint me wel te dagen waarom dingen niet begrepen worden. :oops:
Spindeltoerental: dat heeft niets met de kogelomloopspil waar de tafel mee bewogen wordt te maken, maar is de freesspil

Snijsnelheid, is dan weer niet de snelheid waar de frees mee door het werk beweegt, maar de omtreksnelheid van de frees (dus diameter x pi x toerental )
Snijsnelheid is afhankelijk van het materiaal van de frees (HSS of VHM) en het te frezen materiaal, uitgedrukt in V in meters/minuut.

Dan houden we nog de aanzet per tand over (fz) dit is dus eigenlijk het zelfde als hoeveel zand je op je schep neemt om de kruiwagen te vullen (of leeg te scheppen). Met kleine schepjes duurt het langer, met te grote scheppen gaat er ergens iets kapot.
Fz is in mm ergens in de buurt van 0.01 tot 0.1 (maar dat is natuurlijk voor een plastic schepje anders dan voor een laadschop, lees diameter van de frees)

Wanneer je dus het toerental bepaald hebt, (dat moet je als eerste doen) vermenigvuldig je dat met het aantal tanden en de aanzet per tand, en komt de voedingssnelheid te voorschijn. F=S x z x fz (z=aantal tandjes van de frees) Daar komt een getal in mm per minuut uit (mm/min)

Goed tot zover de theorie, nu alleen nog de juiste waarden bij je freesje zoeken.
Ik zou met V=100 en fz=0.02 of zo beginnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ik heb helaas alleen de eerste 10 a 15 minuten bijgewoond
We waren net gearriveerd en helaas moest ik het lokaal verlaten wegens een dringende toiletstop, raakte aan de praat buiten en had toen al snel teveel gemist om nog aan te schuiven (dacht ik)

Er zijn een hoop letters die je allemaal moet invullen, van de freesjes zelf heb ik geen info
Ook ken ik een hoop van letters niet, dus waar zoek je dan naar ?

Hoi Hugo

dat van spindelsnelheid, voeding en aanzet per tand begin ik redelijk te begrijpen
Maarja er staan in dergelijke programmas nog meer dingen die ingevuld moeten worden
Ook heb ik die info van dit freesje niet en weet ook dan niet waar ik (vervangend) naar zoek

De gaten maken ging goed, toen een langere baan frezen ging het mis

Ter lering ende vermaeck
https://youtu.be/X6w__V1q0G4

Omdat de frees langzamer leek te gaan lopen en het freesje brak denk ik dat de snelheid van de spindle te hoog was ca 10800 rpm

Verdere info:

Passover 1mm
Depth 1mm
Feed rate 450mm/min
plunge rate 300/min

Bij de gaten had ik de luchtspuit er ook op staan, maar die viel om toen ik een stukje wilde filmen.... oorzaak ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hrscharft »

Het omvallen van de lucht is denk ik 1 oorzaak idd maar toerental is wellicht ook wat aan de lage kant.
Of de freesdiepte net te veel voor de spindle om het koppel vast te houden bij dat toerental.

Hier mijn spindle 2mm diep met 1500mm/min HSS-CO 8mm frees.
12000 toeren op de spil gaf het mooiste resultaat.

https://www.youtube.com/watch?v=zcvfuyRYSCM
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

De diepte was per gang 1mm, zou dat teveel zijn, de motor is 2,2 kw
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hrscharft »

Zou een combinatie van geweest kunnen zijn.
Instelling op de VFD... Toeren wat laag... iets te diep... een sleuf vol spanen waardoor de frees wat vol liep voeding misschien ook nog wat aan de lage kant en daardoor veel warmte in je sleuf.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ik zal eerst de rpm verhogen, eens kijken wat er dan gebeurd, ondertussen goed luisteren en de spanen voelen of die warm (heet) zijn
ondertussen kan ik via het toetsenbord de voeding verlagen als ik denk dat te snel gaat

Ik zie trouwens dat jij je spindle op 3500 had staan, ik zat op 10800, dat is 3x zo hoog...
misschien toch te hoog
Laatst gewijzigd door Toxiq op 04 nov 2018 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Zaten er alu resten op de gebroken frees geplakt? Als dat zo is heb je verm. een probleem dat de spanen niet goed weg zijn. Een spaan kleeft dan aan de frees en door de warmte gaat die muurvast zitten. Je frees wordt dan dikker, er komt nog een spaan bij, frees wordt nog dikker... en past niet meer in de sleuf. De motor trekt gewoon door en de zwakste schakel breekt. En dat is meestal je freesje!!

Mij gebeurd dat natuurlijk ook wel eens. Je kunt het horen aan het geluid. Ik spuit dan snel met WD40 op de freespunt en met wat geluk gaat hij door. Met wat pech breekt de frees.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie