Alu frees - welke snelheid

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Nog even een korte aanvulling: Tegenwoordig gebruik is vaak een 1 snijder als ik groeven moet maken. Deze frees heeft veel meer ruimte voor spanenafvoer. Werkt uitstekend.
Wat ik dan ook doe, als ik b.v. 15 of 20 mm diep moet, is een contour 2x doen met een stepover van b.v. 0,4 mm. De groef wordt dan breder dan de frees is en dat geeft ook weer ruimte voor de spanen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Ik dacht dat er alu aan het afgebroken zat, maar dat kon ik er zo afvegen, was wss dus gewoon een los spaantje
een contour werkt alleen als deze dieper gaat (wel een goed punt trouwens) maar zover was het nog niet, dit was pas de eerste gang, die moet hij toch afmaken om een 2e gang te kunnen maken
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hrscharft »

Op het scherm staat misschien 3500 toeren maar de VFD is (nog) niet aangesloten via mach.
Ik had de spindle daar op een 12000 toeren draaien met een 8mm frees.

De Voeding lag wel een factor 3 hoger. maar met een 8mm frees is de snijsnelheid bij 12000 toeren ook hoger dan bij een 4mm
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Ballegooijen »

Probeer tijdens het frezen de snelheid eens wat lager te draaien. Vaak kun je aan het geluid wel horen wanneer hij lekker freest.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Breaker »

De frees is ook heel lang ingespannen, probeer de frees zo kort mogelijk uit de spantang te laten steken, dat geeft minder buiging aan de frees, zeker bij zulke dunne frezen. Uitsteken van meer dan 3 keer de diameter moet eigenlijk voorkomen zien te worden als het niet strikt noodzakelijk is. Een driesnijder in aluminium gebruik ik zelf pas vanaf een 10mm freesdiameter anders is er al snel te weinig ruimte voor het afvoeren van spanen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door arjancnc »

Toxiq schreef: 04 nov 2018 21:44 Ik zal eerst de rpm verhogen, eens kijken wat er dan gebeurd, ondertussen goed luisteren en de spanen voelen of die warm (heet) zijn
ondertussen kan ik via het toetsenbord de voeding verlagen als ik denk dat te snel gaat

Ik zie trouwens dat jij je spindle op 3500 had staan, ik zat op 10800, dat is 3x zo hoog...
misschien toch te hoog
Overigens zit je met 3500 rpm veel te laag voor alu, voor een 8mm frees zit je afhankelijk van de bewerking idealiter tussen de 10k en 30k in toeren

Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://fswizard.com/www/
Jouw frees: DOC: 8mm WOC:1mm HSM en Chip thinning aan voor een adaptive toolpad. RPM 25000, feed 18000mm/min!!, breng je RPM terug naar 10k, dan wordt voeding max 7300mm/min, toerental 3500, voeding 2500mm/min.
DOC: 3mm WOC:8mm HSM en Chip thinning uit voor slotting. RPM 25000, feed 5100mm/min!!, breng je RPM terug naar 10k, dan wordt voeding max 3800mm/min, toerental 3500, voeding 1300mm/min.

Ik snap dat deze voedingen wellicht wat stevig zijn voor je machine, maar wat ik wil laten zien dat in dit geval het spindeltoerental de beperking voor het proces is. Meer=beter
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hrscharft »

Overigens zit je met 3500 rpm veel te laag voor alu, voor een 8mm frees zit je afhankelijk van de bewerking idealiter tussen de 10k en 30k in toeren
Beste Arjan, je quote een Quoten en roep aan de hand daarvan iets.
Ik heb nooit 3500 toeren gedraaid. Eerder 12-14000 Die 3500 was iest dat op een Mach 3 beelscherm stond maar de VFD is niet aangesloten.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En je kunt met 3500 toeren echt heel goed aluminium frezen, (wel de voeding aanpassen). Er zijn nog heel veel machines die niet harder kunnen draaien, die zouden dan geen aluminium kunnen frezen ?
Even doordenkend, dan zou er bijna niemand met een freesje van 0.5 kunnen frezen (=16x harder draaien dan een frees 8mm) want er zijn niet veel machines die boven de 100.000 toeren komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hrscharft »

helemaal eens hugo hoor :)

Wel worden er op die "langzame" machines juist vaak grote frezen gebruikt met meer flutes zodat de Snijsnelheid nog goed in de buurt komt van wat het materiaal graag heeft.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 nov 2018 12:58 En je kunt met 3500 toeren echt heel goed aluminium frezen, (wel de voeding aanpassen). Er zijn nog heel veel machines die niet harder kunnen draaien, die zouden dan geen aluminium kunnen frezen ?
Klopt, mijn Emco doet maximaal 2500 rpm. 6mm éénsnijder doet het dan prima op 125 mm/min.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door arjancnc »

hrscharft schreef: 05 nov 2018 12:25
Overigens zit je met 3500 rpm veel te laag voor alu, voor een 8mm frees zit je afhankelijk van de bewerking idealiter tussen de 10k en 30k in toeren
Beste Arjan, je quote een Quoten en roep aan de hand daarvan iets.
Ik heb nooit 3500 toeren gedraaid. Eerder 12-14000 Die 3500 was iest dat op een Mach 3 beelscherm stond maar de VFD is niet aangesloten.
Ik heb op mijn telefoon pagina 1 gequote, heb niks gezien wat er op pagina 2 gemeld stond. Uiteraard kun je op 3500rpm alu frezen, het is alleen verre van ideaal. Ik doet het hier ook op mn emco. Door het lage toerental worden de spanen niet goed weggegooid, zeker icm met een lage voeding. Je moet dan hele goed spaanafvoer hebben (koeling/lucht). Als je toch met een hogere voeding gaat werken worden je spanen te groot en is de kans op een koudlas nog groter.

Als het even kan zou ik zoveel mogelijk "full slotting" voorkomen. Je frees is dan met zijn volle diameter in contact met het materiaal en heeft nog maar 50% van zijn rotatie tijd om af te koelen. De kans dat je frees hiermee warm wordt is dus groter.

Zoals mjeuring aangeeft is er met zeer beperkte voedingen te frezen op lage toerentallen, (waarom trouwens een eensnijder als je al zo weinig toeren beschikbaar hebt? Spaanafvoer?). Maar als je hoge rpm beschikbaar hebt zou ik daar bij alu absoluut gebruik van maken.

Op grotere of langzamere machines wordt inderdaad met meersnijders gewerkt, maar deze hebben voor alu als snel te kleine spaankamers waardoor de kans op een koudlas alleen maar groter wordt.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door Toxiq »

Breaker:
De lange uitsteek van de frees was omdat ik naar 25mm diep wilde
3x de diameter is max 12mm dat is dus nogal een verschil
ik heb ook 6mm freesjes, die komen er dus dichter in de buurt

Arjan
Full slot kan niet anders (zou niet weten hoe) ik moet toch het onderdeel los frezen
Het lijkt er op dat ik dus iig teveel vroeg van het freesje
Morgen nog maar eens een poging met een lagere voeding proberen, eens zien hoe dat gaat
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door hrscharft »

Onderdeel los frezen deed ik in het verleden ook maar dan moet je idd Slots op volle diepte frezen.
Tegenwoordig probeer ik de onderdelen van te voren 2mm groter te zagen rondom en dan op maat frezen.

Heeft twee voordelen A je hoeft geen diepe sleuven trekken en B omdat je in de breedte maar 2mm pakt kun je veel dieper per keer en dus ist sneller klaar ;)

Het opspannen doe ik door de Scrapplate en het onderdeel beiden te beplakken met schilderstape en het dan op elkaar te plakken met Stuperglue.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Alu frees - welke snelheid

Bericht door arjancnc »

@Toxiq: Als het niet anders kan dan full slot moet je inderdaad kijken naar je instellingen. Het kan op hoge snelheid zoals je goed bij Datron machines kan zien. Wat zij (wellicht) anders doen dan jij:
*Gebalanceerde frezen (Datron frezen zijn niet goedkoop)
*Veel gebruik van 1 snijders (goede chipevacuatie)
*Koelen met Ethanolmist
*Stabiele machine

Ik kan je helaas niet vertellen welk van deze het belangrijkst is


Het is sowieso aan te raden zo lang mogelijk met een korte frees te werken. Dus als je die hebt: Eerst met een korte frees beginnen en alleen de onderste passen met een langere. Je hoort erg veel vibraties bij jouw frees.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie