M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door silva »

Hallo.

Ik heb weer een vraag maar deze keer gaat het over m20 x 1.5 tappen maar dan met de machine tap.
Het draadfrezen van mijn vorige topic gaat helemaal perfect maar ik moet nu tappen op een diepte die de draadfrees niet haalt.
Ik heb het al geprobeerd met de machine tap maar het draad wordt te ruim.
Ik tap op de haas met de gegevens: spindle speed S558 en voeding F882 .

Weet iemand wat ik verkeerd doe?

m.v.g. Silva
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door ingoo »

558 x 1,5 = 837
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door Robbie »

Hallo Silva,

Juiste voeding en vet smeren, als je schraal smeert wordt het meestal wat ruimer.
Een pendelhouder kan wat helpen omdat die ruimte geeft om te corrigeren, die houders zijn wel veel langer dan een voor solid tapping.

Groet,
Rob.
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door silva »

ingoo schreef: 25 jul 2018 18:20558 x 1,5 = 837
Die berekening heb ik ook geprobeerd maar die werd ook te ruim
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door silva »

Robbie schreef: 25 jul 2018 19:45 Hallo Silva,

Juiste voeding en vet smeren, als je schraal smeert wordt het meestal wat ruimer.
Een pendelhouder kan wat helpen omdat die ruimte geeft om te corrigeren, die houders zijn wel veel langer dan een voor solid tapping.

Groet,
Rob.
De juiste voeding probeer ik achter te komen. En ik werk al met een emulsie van 9%.
Pendelhouder is dat het zelfde als een slipkoppeling? die heb ik besteld maar die krijg ik vanwegen toedoen pas over 2 weken binnen.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door Robbie »

Silva,

Ja, dat is een slipkoppeling, maar heeft ook mogelijkheden om lengteverschillen op te vangen.
Bilz levert ook van die dingen, dan heb je een basishouder met opsteekkoppen, in die opsteekkop zit een slipkoppeling en tapopname, speciaal voor elke maat.
Gebruik je wel de goede tappen, zoals met negatieve of geen spiraal met negatieve aansnijding voor doorlopende- en positieve spiraal voor doodlopende gaten?1
Als het goed is, kan je tappenleverancier ook helpen.
Misschien is een emulsie nog te schraal, probeer het eens met een kwast en pure ongemengde olie.
Heeft de spilkop geen klap gehad, waardoor die niet meer haaks op de tafel staat?, controle met omslagmeting of klok in spil langs meetzuil op de tafel.

Groet,
Rob.
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door silva »

ik was helemaal vergeten dat ik nog een topic open had staan.
ik heb nu getapt met een slipkoppeling en dat gaat perfect.
Met de emulsie wil ik eigenlijk niet hoger want mijn huid kan er totaal niet tegen. Ik draag nu handschoenen met het wisselen van de blokken. Gebruik nu de bio olie maar je huid droogt daar compleet van uit.
Bedankt allemaal voor het meedenken
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door Robbie »

Silva,

Bij huidproblemen aan de handen agv koel smeermiddelen gebruikten we vroeger uiervet.
Dat is een gelig vet dat door boeren bij de koeien wordt gebruikt.
Ik denk dat van der Pigge op de Botermarkt dat nog verkoopt.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door Sven »

Uierzalf kan je ook bij de meeste drogisten kopen.

Ik kocht het in 5 kiloverpakking bij de boerenbont/welkoop om als antifouling op mijn bootje te smeren.

Uiercreme kan ook, dat is hetzelfde goedje maar dan op waterbasis, als ik het goed heb.

En dan bestaat er ook nog zoiets als Barriere creme:
https://www.deonlinedrogist.nl/klinion- ... 62876.html
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door DaBit »

Ik ken dat probleem met kloven en andere ellende veroorzaakt door olieen en oplosmiddelen. Kwestie van vaak genoeg mee in aanraking komen, dan word je er vanzelf gevoelig voor.

Ik gebruik deze nog wel eens ooit als de rondborstige directie het ergens in de aanbieding op de kop getikt heeft: https://glovesinabottle.nl/product/glov ... le-240-ml/. Duur spul dat maar net-aan de klus klaart, maar het heeft wel als voordeel dat het in korte tijd opdroogt/intrekt en je geen vette vingers meer hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
silva
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jun 2018 13:57

Re: M20 x 1.5 tappen (machine tap)

Bericht door silva »

Bedankt allemaal voor de hulp. Ik ga ze allemaal uitproberen. Hoop dat het helpt.

m.v.g. silva
Plaats reactie