Verschil snijsnelheid frezen Pferd

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ktf
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2017 09:08

Verschil snijsnelheid frezen Pferd

Bericht door ktf »

Goedemorgen allen,

Momenteel ben ik aan het bepalen wat de beste snijsnelheid is voor enkele van onze sandwichpanelen van glasvezelversterkt polyester, schuim en multiplex. Ik heb vroeger geleerd dat de snijsnelheid afhankelijk is van het materiaal/coating van het gereedschap en het te bewerken materiaal, en niet van het soort bewerking. Tot mijn verbazing vind ik in de literatuur zeer uiteenlopende waarden.

Wat ik gevonden heb voor snijsnelheden in vezelversterkt kunststof (composiet)

Hoffmann Garant
HM (Hardmetaal): 80-200m/min
HM met diamantcoating: 100-200m/min
PKD-frees: 500-1000m/min

Sandvik Coromant
HM met diamantcoating: 200m/min
PKD-frees: 300m/min

Guhring
HM met diamantcoating: 140-500m/min

Pferd
HM: 900m/min

Wat mij nu zo verbaasd is vooral de waarde die Pferd opgeeft. Heeft dit misschien te maken met dat freesjes van Pferd eigenlijk bedoeld zijn om af te bramen en dus alleen voor randjes en kantjes, en de andere frezen meer universeel te gebruiken zijn? Voor wie de naam Pferd niets zegt: dat zijn dus deze dingen (ook wel burrs of stiftfrezen genoemd)

Afbeelding

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Is de snijsnelheid ook nog afhankelijk van het soort frees, naast de materiaal van de frees en het te snijden materiaal? Of zie ik iets over het hoofd? Zijn de snijwaarden van Pferd misschien zo hoog, dat er sprake is van "high speed machining"?
Plaats reactie