Frezen in alu doe ik het wel goed?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Frezen in alu doe ik het wel goed?

Berichtdoor spinningwheels op 12 Okt 2017 23:47

Maho 400 2.2 KW spindel
Frees 20 mm HSS.Co8 ruw 4 snijder
Toerental 1250
diepte 5 mm
Voeding ca 2 meter per minuut
En dat gaat maar net, Moet 10 mm diep maar als ik dat in een keer probeer zet ik de spindel stil.
Uiteindelijk moet ik naar 32 mm sleuf, 32 mm HSS.Co8 ruw 6 snijder gaat er daarna wel in een keer met gemak door op 10 mm nadat ik dus eerst de sleuf op 20 heb gemaakt
Eerst aan het smeren geweest met spiritus , dat ging niet lekker, plakerdeplak aan de frees.
Nu een streep met de kwast, met uitgebakken vetspek, niks geen geplak , Krijg alleen trek van de lucht van uitgebakken spek.
Voor mijn gevoel zou ik toch makkelijk met de 20 mm frees in een keer naar die 10 mm diepte moeten kunnen.
spinningwheels
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 09 Nov 2013 22:03
Woonplaats: ergens in Diep Donker Drenthe

Re: Frezen in alu doe ik het wel goed?

Berichtdoor tantan op 13 Okt 2017 06:47

kijk is bij: http://zero-divide.net/?page=fswizard#
die heeft ook een gratis app voor op de telefoon. ik gebruik die altijd als indicatie\
alu smeer ik met lampolie (vloeibare parafine) of WD40
tantan
Donateur
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 14 Jun 2007 14:39

Re: Frezen in alu doe ik het wel goed?

Berichtdoor mark3 op 13 Okt 2017 06:59

als je toerental hoger kan, dan hoger.
mark3
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 25 Jan 2010 08:26
Woonplaats: Geulle

Re: Frezen in alu doe ik het wel goed?

Berichtdoor DaBit op 13 Okt 2017 06:59

1250rpm en 2 meter/minuut is een afname van 0,4mm per tand. Dat is wel een beetje gortig. Ergens rond de 750mm/min zou beter zijn.

Verder is een 4-snijder niet ideaal voor sleuven trekken in aluminium. Maar je gaat maar 10mm diep met een dikke frees, moet nog wel kunnen.

Alcohol/spiritus werkt verder prima, alleen dan wel in een mistkoeler oid waar je een continue aanvoer hebt. Doe je dat niet dan is vettigheid handiger.
Avatar gebruiker
DaBit
Donateur
 
Berichten: 7098
Geregistreerd: 05 Dec 2012 12:48
Woonplaats: Oss


Terug naar Frezen en voedingssnelheden



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten