Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door Sven »

Ik ben het vervolg op mijn vacuumtafel aan het voorbereiden.

Daar komt een sleuf in die flink breder is dan de diameter van de frees.
KAn ik die programmeren door cirkels te programmeren die telkens bijvoorbeeld een tiende mm opschuiven?

Eh, natuurlijk kan ik dat, maar is dat ook slim om te doen?
Of ga ik frees en masjien dan nodeloos afraggen?

Ik wil een sleuf van 26 mm breed en 5 mm diep maken in aluminium met een 6 mm frees, dus cirkels van 20 mm diameter 5 mm diep.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door DaBit »

Dat kun je doen, maar dat word uiteraard geen snel freespad. Een halve circel met een kleine in- en uitloop boogje is al sneller, en het platte deel van de halve circel tussen in- en uitloop kun je dan met ijlgang doen.
Verder kun je op 5mm diepte best meer doen dan die 0,1mm opschuiven. 2mm ofzo kan ook prima, haal je alsnog aanzienlijke voedingssnelheden.

Verder moet je niet de hele breedte met die circelbeweging doen maar wat ruimte vrijlaten voor nafrezen. Die circelbeweging laat geen glad oppervlak achter.

Jij gebruikt ook wel eens Cambam toch? Ik meen dat daar een plugin in zit die het pad voor je kan genereren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door keesfrees »

Voor speciale freesbewegingen teken ik een lijn en dan laat ik de frees die lijn volgen. Het centrum vd frees volgt de lijn dus, zelf rekening te houden met de freesradius.
Op die manier kun je alles doen, ook in 3D cq met Z-bewegingen.
Bij een repeterende beweging kun je ook mooi met (autocad) blokjes aan de gang.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door serum »

Hugo zal wel weer met een gcode op de proppen komen, maar ik gebruik daarvoor met graagte fusion360 of estlcam.

Estlcam is makkelijker voor trochoildinges, en heeft ene nette fluctuerende Z (instelbaar) bij Fusion moet je 2 lijnen tekenen waarbinnen je adaptive-clearing uitvoert. Bij Estlcam gaat dit net makkelijker. (gebruik ze met veel plezier door elkaar)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door Sven »

Dank heren, da's weer fijne info.
Half rondje met een stukje ijlgang erbij, da's een prima idee.
En nabewerken? pfff. Zo nauw komt de breedte niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Hugo zal wel weer met een gcode op de proppen komen, maar ik gebruik daarvoor met graagte fusion360 of estlcam.
Zit het zo hoog? ;-) :lol:

Helaas is die trogoidinges van deze eeuw en mijn besturing is van de vorige. :cry:
En voor de echte winst heb je ook een machine met hogere voeding en ijlgang nodig, en dan is blokgeleiding niet ideaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door serum »

Nee, dat valt mee. Het benadrukt alleen dat jij ermee werkt en er vanaf nul mee hebt leren werken en dat je vermoedelijk nog deels pre cad/cam hebt gewerkt. Niet alleen maar cad/cam gebruikt (zoals vermoedelijk de meeste gebruikers hier, mij incluis). maar je moet wat doen om de stemming erin te houden. Het is dan altijd makkelijk generaliseren. Iedereen kent Arie van de 'knop rammen, koffie' probeerde jou een beetje in die gcode hoek te drukken :mrgreen:

Daarover gesproken;

Denk dat het een essentiële basis is om een stukje gcode te kunnen snappen. (het is relatief eenvoudige/klare taal) Ik begrijp er wel iets van (basis), maar schud niet zomaar zo'n riedel uit de mouw die jij ophoest. Als ik hem lees begrijp ik hem. Komt erbij dat ik het ook geinig vind om zulke dingen met CAD/CAM te doen, om eenvoudige aanpassingen te doen, roughing (al dan niet adaptive), finishing.. Heb daar wat templates voor een Fusion staan. Het is voor mij geen gesneden koek hoe een frees door het materiaal 'gaat' Nieuw materiaal/andere frees is voor mij eerst even een testje van feed/chipdikte/rpm/woc/doc.. Leuk en leerzaam, maar geen parate kennis. Als je dan CAM achter de hand hebt om wat parameters aan te passen en je edit de tool en slaat dat op met een logische naam, is het weer handig voor later. Ik werk er (nog) niet dagelijks mee; die info zakt na een maand of wat niet meer gebruikt te hebben toch weer wat weg. Naslagwerk in de vorm van templates/tool-library vind ik dan fijn.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door Breaker »

Hangt een beetje van het materiaal af, maar wanneer de kwaliteit niet direct van belang is, een half rondje heen en een half rondje terug met een klein stapje vooruit en een beetje uitloop. En dat zoveel keer herhalen als nodig. Da's een paar regels gcode en minimale ijlgang.

CAD/CAM gebruik ik ook, maar de meeste tijd gaat zitten in het optimaliseren van het aantal regels zodat mijn machine het nog slikt. Hoop dat ik dat binnenkort kan veranderen, dan komt CAM ook beter tot z'n recht.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Hangt een beetje van het materiaal af, maar wanneer de kwaliteit niet direct van belang is, een half rondje heen en een half rondje terug met een klein stapje vooruit en een beetje uitloop. En dat zoveel keer herhalen als nodig. Da's een paar regels gcode en minimale ijlgang.
Dan heb je op het punt waar je 'klein stapje vooruit' doet alsnog een forse aangrijpingshoek van je frees te pakken en een piek in de belasting. Zou je stapje vooruit de halve freesdiameter zijn, dan heb je 180 graden. Hetzelfde als sleuven trekken. Met een inloop- en uitloopboogje overigens ook als je niet oppast.

Dan kan wel, als je je maar realiseert dat de voeding op dat punt een stuk lager dient te zijn dan bij de circelboog over de breedte waar de aangrijpingshoek een stuk kleiner is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door Breaker »

Het gaat juist heel geleidelijk naar de maximale afname en daarna weer terug naar 0.

15691

Code: Selecteer alles

; Sleuf 20 breed met 6mm frees
; begin radius circel voor het werkstuk en halve freesdiameter
g90 g0 x3 y-10
#100=0
#110=100 ; aantal herhalingen
F1000 ; voor andrefc101 en serum
while [#100 < #110]
  gosub heen_en_weer
  #100= [#100 + 1]
endwhile

sub heen_en_weer ; diameter circel is breedte pad minus freesdiameter
  g91 
  g1 y2
  g2 x14 i7
  g1 y-1
  g1 y2
  g3 x-14 i-7
  g1 y-1
endsub
't Is natuurlijk ook niet bedoeld als echte trogoïdidinges, meer een quick-and-dirty benadering.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zou ik het zo doen, maar het effect is hetzelfde.

Code: Selecteer alles

sub cirkel opschuiven ; diameter circel is breedte pad minus freesdiameter
  g91 
  g1 y2
  g2 i7 ; volle cirkel, 2e helft wordt benut voor afkoelen frees, daarom kun je iets meer warmte ontwikkelen en wrijft de frees op de terugweg niet langs het materiaal
  g1 y2
  g90 ; maar daar moet je over nadenken, ik zet liever terug wat ik in de sub wijzig
  endsub
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door andrefc101 »

Breaker schreef: F1000 ; voor andrefc101 en serum
Je houdt er in ieder geval de gang in;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelf trogoïdidinges programmeren met cirkels voor sleuf?

Bericht door serum »

Download nou voor de aardigheid Estlcam eens. In sommige opzichten zit het zo praktisch in elkaar! En je kan er echt leuke dingen mee.
Plaats reactie