Eerste keer MDF frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

KLucky_13
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 »

En met welk type frees jij je MDF dan voornamelijk?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door serum »

Breekt het freesje niet door het losschietende deel?
KLucky_13
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017 09:39

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door KLucky_13 »

Nee, het gebeurd niet tijdens het loskomen van de losse stukken. Gewoon tijdens het "snel" frezen
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

Vandaag voor de eerste keer mdf gefreesd, maar het viel tegen.
Had niet verwacht, dat dit type materiaal zo snel een frees kan verknoeien.

Gebruikte frees: 8mm 2-flute
Toerental: +/- 20.000
Voeding: 800mm/min

had eerst 2mm materiaal diepte voor de frees gezet. Mede omdat ik ook wilde weten of ik wel goed uitgelijnd had.
Maar na +/- 300mm afgelegd te hebben, begon het te roken en te stinken. Ook de punt van de frees verkleurde bruin.
De eerste gedachte die in mij opkwam, ik wil teveel. Daarom terug gegaan naar 1mm. Dit ging beter, maar na een 30 minuten begon dit ook te roken en stinken. Ik gebruikte nog steeds dezelfde frees. Ik dacht toen, kan wel terug naar 0,5mm, maar dan ben ik 25uur aan het ruwfrezen. En dat op een blok mdf van 160mm bij 215mm bij 72mm. En daarvan hoeft nog niet eens alles weg gefreesd te worden. Ik ben toen maar gestopt, want 25 uur ruwfrezen gaat hem niet worden. Ergens doe ik wat fout, maar wat weet ik nog niet.

De frees zelf heb ik wel afgeschreven. Deze voelt niet meer scherp. Het was een nieuwe frees (een chinees), maar heb niet vooraf gecontroleerd of deze toen wel scherp was. Gewoon oogkleppen op en gaan met die banaan dacht ik.

Nu maar eerst eens verdiepen hoe nu verder.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door stekkestim »

Je gaat niet snel genoeg.
Ik doe met een 6mm 2 snijder 18000rpm 7m/min 9,25mm diep. (2passen voor een 18mm plaat) Dit zijn ook gewoon goedkope freesjes van ecotools.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

Als ik zo rond lees hier op het forum. Dan is de conclusie inderdaad, ik ga te langzaam.
Morgen het werkstuk maar verplaatsen, naar het midden van de frees. De kogelspindel is 1200mm lang en weet niet of deze zulke snelheden aan kan zonder te zwabberen. Als het werkstuk in het midden staat, dan helpt de portaal bovenbouw mee om het zwabberen tegen te gaan.

De 8mm frees voelt bot.
Heb nog een gebruikte 6mm frees die scherp voelt. Morgen middag een nieuwe test. En kijken hoe de machine reageert als deze 3x zo snel moet gaan werken. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door serum »

Je kan je toerental ook verlagen. Met MDF doe je normaal tussen de 0,2 en 0,6mm voorzet per tand (afhankelijk van de stabiliteit van de machine en de diameter/opbouw van de frees. (ga je uit van slechts 0,1 per tand bij 20000rpm is het dus al 4m/min).

Mocht je machine niet vlot kunnen lopen, zou ik bij 0,8m/min eens bij 4000 rpm beginnen. (weet niet of je spindel daar nog koppel voldoende voor heeft, hand bij de pauze/stop knop is mijn advies). Als je machine niet snel genoeg kan bewegen (geen flauwe noties over wat voor machine we het hier hebben) zou ik een 1 snijder nemen. toerental kan dan weer iets hoger om meer koppel te houden op de spindel.

Als je het MDF gaat poetsen, maak je geen spanen (geometrie van de frees heeft een bepaalde voorzet nodig, anders kan deze niet snijden, de frees is niet eindeloos scherp) hierdoor krijg je wrijving = hitte = verbrand hout+evt frees.
Juist als je spanen maakt, voer je de warmte af in de spanen.

Gebruik je carbide of hss? Als ik het zo hoor vermoed ik hss? (bruin na 300mm en stomp) HSS houdt niet zo van hoge toerentallen als carbide en kan wat minder goed tegen warmte dan carbide.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

dank je wel voor de duidelijke uitleg.

als je gaat nadenken. dan is het eigenlijk allemaal logisch
dat ik meer spanen moest maken en niet alleen stof. daar ontbreekt het nog aan ervaring bij mij om juist te handelen als het niet gaat zoals het moet

het is inderdaad een hss frees.
morgen ga ik nog eens proberen. eens kijken hoe de machine reageert op een hogere snelheid. het is een nieuwe test voor de machine, want zo snel heeft de machine nog niet eerder gewerkt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door serum »

Ik zou eerst eens kijken wat de mogelijkheden van de machine zijn. Een beetje portaal met KO's loopt zo 8m/min

(nogmaals, geen idee waar we het hier over hebben qua machine)

Voor frezen heb je een paar basis-regels die je vroeg of laat in de billen bijten.

-scherpe frees
-zo kort mogelijke frees voor optimale stijfheid
-stabiele opspanning van je werkstuk
-afvoer van spanen en warmte (meerendeel van de warmte wordt afgevoerd via spanen)
-aanhouden aanbevolen richtlijnen voorzet per tand. (niet richting de 0,02mm/tand gaan met hout :)

Ik zou geen HSS gebruiken maar carbide/tungsten/vhm/widia frezen gebruiken. (ook de goedkope houtfrezen van bv. ecotools/action/lidl/aldi hebben carbide tanden).

Misschien heb je nog een dergelijke frees liggen die je kan gebruiken. HSS zou ik links laten liggen voor frezen in hout.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

Dit is mijn frees.
mijn doel is hoofdzakelijk hout/plastic. geen aluminium.

Afbeelding 
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door serum »

Keurige machine. Die haalt de 8m/min denk ik met 2 vingers in de neus! nema34 closed loop op x/y zo te zien met een 1605mm KO's? Heb je een hoge voedingsspanning gebruikt voor de x/y drivers? Weet niet waar de acceleratie op staat, maar het lijkt op een machine die wel vlot kan bewegen hoor!
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

dat is correct gezien vanaf een foto. petje af

alles assen zijn voorzien van closed loop.
de z as heeft 48volt voeding.
de x/y hebben 72volt voeding

de instelling acceleratie weet ik zo niet uit het hoofd..
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Eerste keer MDF frezen

Bericht door hoeby »

zojuist een test gedaan zonder frees erin.
de motoren kunnen makkelijk de 2000mm/min aan. maar de machine fluit dan ergens op de y-as. de X-as heeft hier geen last van. wat precies het geluid veroorzaakt weet ik nog niet. heb geprobeerd mijn hand tegen diverse onderdelen te leggen om het te achterhalen maar helaas. de machine staat nu op 1500mm/min. dan heb ik er geen last van.

wil trachten te achterhalen wat de veroorzaker is. mocht het komen door enkele goedkope onderdelen uit China die ik gebruikt heb. dan moet ik het toerental verlagen van de spindel (kress).

de frees van gisteren nagekeken. deze zat vol verbrandde lijm. Dit eraf gekrast en dan voelt de frees gelijk weer een stuk scherper.
Plaats reactie