Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door DaBit »

Kleine frees, bijv. 4mm: stel 0,01mm/tand voeding, dus voor een meter freesbaan heb je 100.000 keer gesneden met een tand.
Grote(re) frees, bijv 12mm: stel 0,09mm/tand voeding, dus dan heb je 'slechts´ 11.000 snijbewegingen voor die meter, 9x zo weinig.

Nu is het zo dat die grote frees ook meer lengte snijd, maar dat is slechts 3x zo veel.

Heel kort door de bocht zou je dan kunnen stellen dat de grotere frees 3x zoveel meters kan maken. Oke, dat is wel heel kort door de bocht.
Maar tegen de tijd dat je rondloop van de spindel, doorbuiging van de frees, etc. mee gaat nemen word het verschil wel groter dan dat.
spinningwheels schreef:10 mm op 9000 toeren, zit je op een snijsnelheid van goed 280 meter minuut , is dat niet wat erg rap in staal ??
Als je geen 180 graden aangrijping (oftewel een sleuf trekken) doet niet. De truuk zit 'm in dieper snijden (2-3xD) en minder brede snedes (zeg 1/5xD). Dan mogen snijsnelheid en voeding fors omhoog; de snijtand zit dan grofweg 20% van z'n tijd in materiaal en de overige 80% kan-ie afkoelen.

Maar ik geef toe: dat soort verspaningsparameters gebruik ik zelf ook alleen maar als ik een wedstrijdje verpissen wil winnen of een frezer van de oude stempel van z'n stoel af wil zien vallen. Als ik gewoon voor mezelf bezig ben doe ik het een paar tandjes minder hard; beter voor de levensduur van de frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door Sven »

Als ik alles goed op een rijtje heb gezet dan is de conclusie dus eigenlijk dat ik het voor geldbesparing niet hoef te doen.

Het krijgt pas echt zin als ik een flink hogere snelheid kan halen dan de 4 meter per minuut die ik nu gebruik, bij 10 mm mdf, in een keer er doorheen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Prijs per meter van verschillende freesdiameters?

Bericht door serum »

Ik zou eerder naar roughing freesjes gaan kijken als je wilt gaan slotten. En dan het liefst 3 snijders. Kan doorgaans nog wat dieper door je plaat heen.
Plaats reactie