Boren in composiet materiaal

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frankie-89
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2017 08:57

Boren in composiet materiaal

Bericht door Frankie-89 »

Hallo iedereen,
ik moet een 30tal gaten boren in het materiaal EPGC-201, een soort bakeliet materiaal.
Na enkele testen gedaan te hebben kom ik steeds tot hetzelfde resultaat, het materiaal scheurt.

Te boren gat = 14mm
Diepte 110mm
Machine spinlde 0 tem 8000 rpm (koeling niet toegelaten) => enkel koeling met lucht. (er mag geen enkel product op basis van olie gebruikt worden aangezien deze stukken in hoogspannings cabines geplaats worden en er risico op brand kan zijn)

Mijn stuk komt uit een plaat van 30mm (dikte wordt niet bewerkt) ik boor dus niet door de plaat via de dikte maar de breedte v/d plaat.

Aangezien ik hierin geen ervaring heb heb ik geen idee van welke VC, FZ of AP te gebruiken.
Kan er iemand mij helpen, alvast bedankt mensen !!

Frankie.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door Alex.hobby »

Dat is nou net in de verkeerde richting van de glasvezellagen. Ik zou niet in één keer boren, maar beginnen met 8mm en steeds met 2 mm groter. Toerental lekker laag, want dat glas is natuurlijk een slijpmiddel. Niet met lucht blazen, maar de stofzuiger erbij. HSS boren zijn snel bot op dit spul, dus tussendoor slijpen zal wel nodig zijn bij dit aantal.
Alex, professioneel hobbyist
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door keesfrees »

Frankie-89 schreef:Te boren gat = 14mm
Diepte 110mm
Dat is groot genoeg om met een frees te kunnen werken, wisselplaatjes of misschien diamant.

Wbt koeling, met schoon water heb je iig niet al die rommel door de lucht vliegen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door Lude »

Je zou een 14mm gatenzaag kunnen proberen, die happen minder snel is mijn gevoel (omdat je meer tanden/drukpunten hebt dan een boor).

edit: Ik zie net dat je 110mm diep moet.. dan is een kernboor misschien een betere optie? Heb je ook in diamant. Die diepte maakt het wel wat lastiger. Anders idd gewoon frezen.
Frankie-89
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2017 08:57

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door Frankie-89 »

bedankt voor je reactie, helaas mogen we niets van koeling gebruiken, ook geen water ....
keesfrees schreef:
Frankie-89 schreef:Te boren gat = 14mm
Diepte 110mm
Dat is groot genoeg om met een frees te kunnen werken, wisselplaatjes of misschien diamant.

Wbt koeling, met schoon water heb je iig niet al die rommel door de lucht vliegen.
Frankie-89
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2017 08:57

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door Frankie-89 »

bedankt voor je reactie, we hebben dit reeds geprobeerd maar het probleem is dat het materiaal/tool te snel warm en dat het materiaal splijt ...
Lude schreef:Je zou een 14mm gatenzaag kunnen proberen, die happen minder snel is mijn gevoel (omdat je meer tanden/drukpunten hebt dan een boor).

edit: Ik zie net dat je 110mm diep moet.. dan is een kernboor misschien een betere optie? Heb je ook in diamant. Die diepte maakt het wel wat lastiger. Anders idd gewoon frezen.
Frankie-89
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2017 08:57

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door Frankie-89 »

Bedankt voor je reactie, en inderdaad hss slijt veel te snel af. we hebben wat testen gedaan met HSS CO8, HM tip, en VHM boor, spijtig genoeg zonder goed resultaat...
Alex.hobby schreef:Dat is nou net in de verkeerde richting van de glasvezellagen. Ik zou niet in één keer boren, maar beginnen met 8mm en steeds met 2 mm groter. Toerental lekker laag, want dat glas is natuurlijk een slijpmiddel. Niet met lucht blazen, maar de stofzuiger erbij. HSS boren zijn snel bot op dit spul, dus tussendoor slijpen zal wel nodig zijn bij dit aantal.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door keesfrees »

Dan weet je nu ook waarom die klus bij jou terecht is gekomen :->
Zoiets is mij ook wel eens overkomen :-/

Frezen met spiraal beweging, lossen, genoeg wisselplaatjes bestellen, meer opties heb je niet.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door baakman »

Kijk eens bij Banggood zij hebben diamantkernboren voor weinig
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door michel pet »

laast hendel snelkookpan aan gepast werkt met diamand het beste.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door Sven »

Met een beetje knutselen erbij, is dit iets?
https://www.ecotools.nl/diamant-tegelbo ... nsluiting/
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door michel pet »

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
basvaningen
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2017 20:34

Re: Boren in composiet materiaal

Bericht door basvaningen »

Kun je niet met een lange dunne frees eerst een cirkel frezen en daarna het binnenwerk eruit freezen
Plaats reactie