aluminium mallen frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

als je zo'n frezen kan kopen is het makkelijk...
ik kan zowat alle maten opspannen....

kijk even ofdat ik die frezen vind
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

krikkens schreef: met hss niet proberen dieper te frezen dan de snijlengte?
Eigenlijk zowiezo niet. Magoed, soms moet je wat en als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. Voor de rest werkt de boel zijknat van de olie houden bij HSS ook wel. Doe je dat niet dan krijg je in no-time een laagje alu op de schacht en dan gaat het heel vlot van kwaad tot erger.

De reden dat ik bij HSS wel de schacht iets verjong bij VHM niet is simpel: ik krijg dat VHM niet makkelijk geslepen en ik vind een VHM freesje van een paar euro molestreren voor een klus ook minder 'zonde' dan een relatief dure VHM frees.

Magoed, als je het vaker nodig hebt is een lange frees wel een uitkomst. Wel rustig aan doen met die sliert spaghetti die een fors eind uit je spantang steekt, anders krijg je alsnog een ruw oppervlak.
Verder kun je ook een grotere frees pakken. 10mm vs 8mm op zeg 41mm uitsteeklengte scheelt aardig veel.
Laatst gewijzigd door DaBit op 25 aug 2017 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

gevonden;-)
https://www.shop-apt.co.uk/end-mills-fo ... rbide.html

ben trouwesn erg tevreden over deze shop, prijzen van frezen zijn erg scherp en enorm veel keuze...
verzenden vaalt ook goed , mee 3.5 pond
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Breaker »

Carbide End Mill for Aluminium 8mm Diameter 6mm Plain Shank 75mm Long 20mm Flute Length 2 Flutes 45° Helix Un-coated Micro-grain Carbide
8 mm is niet zo eenvoudig met die lange snijlengte, deze is er eentje, maar die is als geheel ook heel lang, wat weer extra flex geeft. In 10 of 12 mm zijn ze makkelijker te vinden. Grotere diameter maakt het lekker stabiel voor die lengte.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

die ik gelinkt had is overal 6mm behalve het deel waar het snijd dat 8mm is en dat is 20mm lang .
heb ik dat goed begrepen? is dat niet ideaal?

die dat jij linkt is heel lang (en duur) maar heeft ook geen vrijloop in de zin van dunner boven de snijlengte .
ik denk dat die ik heb sterk is nee?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door serum »

Dat moet een foutje zijn. 6mm as en 8mm snijders op VHM. Je zou kunnen zoeken naar een 3snijder, die hebben ook weer wat meer ziel dan een 2 snijder en zijn daardoor wat stijver. Als je dat doet met een 8mm; 2 halen en met een gereserveerd adaptive clearing of trochoidaal. Geen idee wat de vorm is die je moet frezen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Breaker »

Ah, juist, zo.
Dat kan, maar doorfrezen 40 mm diep met een 6mm schacht, dat wordt heel voorzichtig aanpakken. Hoe dunner er langer het is, hoe meer het slingert. Als er ruimte voor is, gebruik dan liever wat groters met voldoende snijlengte. Daar kan je aardig mee doorhalen als het moet en geeft ook een mooie afwerking als het nodig is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

serum schreef:Dat moet een foutje zijn. 6mm as en 8mm snijders op VHM. Je zou kunnen zoeken naar een 3snijder, die hebben ook weer wat meer ziel dan een 2 snijder en zijn daardoor wat stijver. Als je dat doet met een 8mm; 2 halen en met een gereserveerd adaptive clearing of trochoidaal. Geen idee wat de vorm is die je moet frezen.

oei , hoop geen fout ...heb ze besteld...

wil gewoon het werkstuk rondom op maat frezen of eventueel de rest van de blok alu eraf frezen..
dus gewoon een groef maken de gehele dikte van de blok.

ik heb ene blok besteld van 500x500x40mm , een eerste stuk dat ik moet frezen is 160x160x40.
dacht het stuk te frezen en dan rondom een groef frezen van 40m diep zodat het stuk loskomt van de rest van de blok...
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

Breaker schreef:Ah, juist, zo.
Dat kan, maar doorfrezen 40 mm diep met een 6mm schacht, dat wordt heel voorzichtig aanpakken. Hoe dunner er langer het is, hoe meer het slingert. Als er ruimte voor is, gebruik dan liever wat groters met voldoende snijlengte. Daar kan je aardig mee doorhalen als het moet en geeft ook een mooie afwerking als het nodig is.
zal eens kijken wat ik kan opspannen , 12mm zeker denk dat ik geen grotere spanhulzen kan steken
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Muis »

Voor wat het waard is, bij het contour frezen met een 6 mm en ik moet bv 15mm diep, dan geef ik voor 10 mm diep eerst een frees diam. van 8mm op daarna opnieuw van af begin diam. van 6mm opgeven en door tot 15mm diep.
Het is een manier die werkt voor mij prima. Bij mij nooit serie werk en heb de tijd ;-)

Gr. Ût Snits
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Ballegooijen »

Kun je het blok niet eerst op maat zagen, b.v. op de cirkelzaag?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door benkr »

Inderdaad, Ik heb al eens 25mm laten zagen op een doodnormale cirkelzaag, daar verwisselden ze nog niet eens de zaag voor, terwijl ze normaal toch alleen maar hout zagen. Alleen voor Trespa gebruiken ze 'of een botte zaag voor, 'of een speciale zaag voor Trespa, ligt er aan of ze veel moeten zagen of niet.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb er een trespa zaagblad opzitten en heb daarmee vierkant 60 gezaagd. Wel in twee keer door de staf een keer 180 graden te draaien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door serum »

Kan prima in 1 keer, afhankelijk van het toerental :) ik gebruik doorgaans een lintzaag of de afkortzaag.
Plaats reactie