aluminium mallen frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Spindelvermogen is genoeg.

Met die kleine freesjes in alu kun je zo'n beetje max toerental aanhouden en dan heb je de volle 700W. Je bent een knappe vent als je dat in een freesje gestopt krijgt zonder dat de frees of de machine krak zegt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Tiny »

DaBit schreef:Spindelvermogen is genoeg.

Met die kleine freesjes in alu kun je zo'n beetje max toerental aanhouden en dan heb je de volle 700W. Je bent een knappe vent als je dat in een freesje gestopt krijgt zonder dat de frees of de machine krak zegt.
Ik snap die grote spindelvermogens (bij hoge toerentallen en kleine diameters) nooit zo. Ik heb hier een 800W spindeltje en nog nooit meegemaakt (behalve bij dichtlopen frees) meegemaakt dat het toerental inzakte.

Even een paar waardes:
Aluminium, VHM frees 6 mm, diepte 10 mm, snijbreedte 1 mm en dan komt Gwizard aan een toerental; van 17.000, een voeding van 2.000 mm/min. En het benodigde vermogen ?? Maar liefst 0.18 kW
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

ok, dat moet lukken , maar dan zal een koeling wel nodig zijn zeker? zo'n standaard koeling zie ik niet zitten dan is alles nat en moet ik veel ombouwen wat ik niet wil .

een mistkoeling mss wel , geen idee of dat veel achterlaat ? en hoeveel meer materiaal ik dan kan wegnemen /uur?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Tiny schreef: Ik snap die grote spindelvermogens (bij hoge toerentallen en kleine diameters) nooit zo. Ik heb hier een 800W spindeltje en nog nooit meegemaakt (behalve bij dichtlopen frees) meegemaakt dat het toerental inzakte.
Bij die Chinezen is het ook het toegevoerde vermogen he? :lol:
Maar inderdaad, ik heb alleen een 'dikke' voor koppel op lagere toerentallen en de ER25 spantangen ipv ER16 ofzo.
krikkens schreef:ok, dat moet lukken , maar dan zal een koeling wel nodig zijn zeker?
Voor aluminium vind ik iets aan vettigheid/koeling noodzaak. Maar of je dat met mist doet of met een kwastje of spuitfles moet je zelf weten. Als jij vloeistof gebruikt die geen residu achterlaat, dan blijft er niks achter.

En hoeveel meer afname? Als je zonder niks bruikbaars van de machine af krijgt en met wel, dan ben je er een factor oneindig op vooruit gegaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Tiny »

Om je een idee te geven:

Erg behoudend frezen van mallen hier (geen nabewerkingen meer nodig), onbemand gedurende 45 min met mist koeling (Fenella)
Diameter frees 6 mm, VHM, 2-snijder
Diepte 2.5 mm
Snijbreedte 0.8 mm
Toerental 18000 rpm, voeding 1200 mm/min.
Pendelend frezen (mee en tegenlopend) kom ik dan op 2400 mm3 per minuut

En dat met een berekend vermogen van nog geen 100 W. Hoeveel zou die Chinees er dan van opeten intern ??
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Mijn 4kW spindel wil onbelast op 8000rpm zo'n 300-350W volgens de VFD. Wat-ie er belast van opeet weet ik niet; als ik de vermogensconsumptie tijdens het frezen vergelijk met wat FSWizard vertelt dan zit daar een redelijk groot verschil van 50-100% in, maar materiaal, frees-geometrie en frisheid van de frees zijn uiteraard ook niet exact gelijk aan wat FSWizard als aanname doet. Maar je maakt mij niet wijs dat de efficiency van die dingen groter dan 70% is; voor veel koper zijn Chinezen allergisch en de ijzerverliezen zijn bij 400Hz (of zelfs 900Hz bij mijn spindel) ook niet bepaald insignificant meer.

Erg spannend is het allemaal ook niet. Ik gebruik die 4kW (S1) voor z'n koppel; ik kan er nog prima 10mm gaten mee in staal boren op grofweg 1000rpm en een 17mm wisselplaatfrees of 12mm vingerfrees kan ik ook prima gebruiken vanwege het koppel en de grotere spantangen. Prettig.
Kwa effectief vermogen tijdens het frezen valt 500W bij mij al onder 'grof verspanen', dus daar heb ik die 4kW in ieder geval niet voor nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door arjancnc »

Tiny schreef:Om je een idee te geven:

Erg behoudend frezen van mallen hier (geen nabewerkingen meer nodig), onbemand gedurende 45 min met mist koeling (Fenella)
Diameter frees 6 mm, VHM, 2-snijder
Diepte 2.5 mm
Snijbreedte 0.8 mm
Toerental 18000 rpm, voeding 1200 mm/min.
Pendelend frezen (mee en tegenlopend) kom ik dan op 2400 mm3 per minuut

En dat met een berekend vermogen van nog geen 100 W. Hoeveel zou die Chinees er dan van opeten intern ??
Waarom frees je pendelend? Om bewegingen te voorkomen? Lijkt me lastig om verspaningsomstandigheden zo in de gaten te houden.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Budgen30 »

Ik frees met 300 watt als 2e spindel dat is veruit voldoende als je niet te gek wilt doen.
Zonder koeling kan je met elke metaalfrees en de juiste instellingen gewoon een mooi gat frezen.
Uiteraard kan alles beter, maar het kan.

Bij een nieuwe machine voor die prijs, zou die stabiel genoeg moeten zijn voor 1 mm diep frezen met een spindel van 750w. Dus uitgaande dat dat goed zit..

Is je frees centrisch snijdend? Als je alleen in de z-richting erin duikt, gaat het niet goed zonder centrische snijders. Misschien is die frees dan al kapot voordat hij aan de x en y begint.

Even een eenvoudige aanpak:
met zo'n hoge toeren frees heb je al snel veel toeren.
alu stel ik in tussen de 150-180 m/min snijsnelheid als mijn spindel het aan kan.
Alle materialen hebben eigen snijsnelheden.
Eerst had ik maar 1 spindel met max 3500 rpm. Dan kom je niet zo snel aan de juiste snijsnelheid. Maar een mooi gat frezen lukt dan nog steeds. Te veel toeren wordt heel snel een probleem.
met 6 mm frees zou ik dus op 10.000 toeren instellen of lager.

sommetje
180 m/min = 180.000 mm/min delen door omtrek (diameter=6mm x Pi(3.14 = 3 voor het gemak))
dus 180.000/18 = 10.000 rpm.

met een gebruikte frees of niet zo'n stabiele machine zou ik met lagere toeren beginnen.

vervolgens nadenken over de feed (F) hoe snel moet hij door het materiaal heen bewegen.
Dus hoeveel materiaal moet hij wegsnijden (spaandikte) per tand op de frees.
Als je 3 tanden hebt kan je 3x zo snel als met 1 tand.

Dus hoe snel moet je dan (F?) Ook daar zijn allerlei mooie boeken voor, maar om te beginnen zou ik adviseren om met 0.005 tot 0.015 spaandikte te rekenen.

dus
aantal tanden x spaandikte x toeren
3 tanden x 0.01 (bijvoorbeeld) x 10.000 = 300 (F300)

spaandikte 0.005-> F150
spaandikte 0.015 -> F450
etc.

goed kijken en luisteren.
dan hoor en zie je of die frees het naar zijn zin heeft.
Hoor je iets vreemds..dan is het ook vreemd.. advies is gelijk stoppen en kijken waarom.

Hoe grotere de frees, vermogen, stabiliteit etc. hoe sneller en grover alles kan.
Met deze eenvoudige berekeningen en uitkomsten kan je gewoon normaal frezen in ieder materiaal.
En heel snel je materiaalkennis, freesgedrag bepalen voor jouw machine / materiaal en frees combinaties.

smeren, freesgeometrie, strategie, etc. kunnen het bovenstaande extreem optimaliseren.
Kijk maar eens naar hi-speed milling.

ps
kan je spindel of machine of frees bepaalde waarden niet bereiken, dan moet je kijken welke waarde maatgevend is en de andere daarop aanpassen. Hier zitten grenzen aan natuurlijk.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi,

verkoper hier geweest maar die leek ook niet heel erg zeker van zen stuk ....ik had het idee dat het allemaal wat tegenstrijdig was wat hij vertelde ...eerst een hardmetalen 4snijder , geen koeling nodig. later sprak hij over een 2 of 3 snijder en zei hij dat ik wel een koeling nodig had.

Ik wil dus mallen gaan frezen in alu ! wat is de beste aanpak? ik weet dat ik een leercurve zal moeten doormaken maar liever gelijk met het juiste materiaal starten , dan weet ik dat dat toch al goed zit .

Mij lijkt het noodzakelijk dat ik een koeling ga aanschaffen , zeker omdat een grotere mal makkelijk 10 uur continue frezen is .
ik denk dan aan een mistkoeling , wat kunnen jullie mij aanraden en waar te koop?
verder welke frezen haal ik best binnen ? , wil gaan ruwen met 6-8mm en fijn frezen met 1-2mm.
graag ook eventueel een adresje graag.

dit zal de eerste testmal worden (1 helft) , daar zit een profiel in maar met zeer weinig curve , pakweg maximale diepte dat ik ga frezen =2.5mm

gallery/image.php?album_id=1025&image_id=14748

Hoe pak ik dit best aan? eerst ruwen ? het fijn frezen doe ik normaal met 0.1mm overstap in paralelle banen , mss kan ik gelijk fijn frezen en het ruwen overslaan ?

hoe daal ik best in als ik moet ruwen? ik heb het idee dat het daar al kan fout gaan...

Veel vragen ... hopelijk wat kwalitatieve informatie zoals hier nog al gegeven zijn over snelheden zoals me lijkt.

i wil vooral starten met een juiste setup (koeling/frezen)

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door krikkens op 24 apr 2017 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Leeuwinga »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door audiomanics »

Aangezien de spaanafvoer bij een bolkopje niet helemaal ideaal is, ook niet bij een 2 snijder, is zo'n freesje niet echt geschikt om grote brokken materiaal weg te knagen.. Als je software het aankan kan je eerst beter even het relief met een offset van 0,2-0,5mm ruwen. Overigens denk ik dat je een gladder oppervlak krijgt als je een wat grotere bolkop neemt (met wat meer overstep, dus veel eerder klaar) iets van 6-12mm.. Zo te zien zitten er geen kleine details in het ontwerp dus dan kan je best een wat grotere bolkop nemen.
Na het ruwen is het al een bak, dus daar kan je een leuke plens olie ingooien (wel even een spatschermpje optuigen die ook die olie weer terug voert in de bak.. ;-) )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi,

op de voorlijst van het profiel zit een kleine radius , en deze is erg belangrijk dat het goed is .
ik frees normaal alles met een vlakke frees , ruwen , 6mm fijn frezen , 1-1.5mm
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

wat is de engelse benanaming van een vhm frees? (carbide?)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

krikkens schreef:Mij lijkt het noodzakelijk dat ik een koeling ga aanschaffen , zeker omdat een grotere mal makkelijk 10 uur continue frezen is .
Als dat vaker dan zo af en toe voorkomt zou ik toch vloeistofkoeling overwegen als je dat enigzins normaal op je machine gehobbied krijgt.
Voordeel daarvan is dat je dezelfde paar liter vloeistof keer op keer recycled, wat zich uiteindelijk wel terugverdient in energieverbruik en nevelsmeermiddel.

Bedenk wel dat je hard genoeg wil sproeien om de spanen weg te spuiten bij de frees; een vloeistofkoeling die een lekkende keukenkraan nadoet is het 'm niet.
De eigenaar van mijn oude freesmachine gebruikt een wasmachine-pompje voor dat doel. Kost bijna niks en werkt prima.

verder welke frezen haal ik best binnen ? , wil gaan ruwen met 6-8mm en fijn frezen met 1-2mm.
graag ook eventueel een adresje graag.
Ik gebruik nog steeds graag aluminiumfrezen van verspaningonline.nl/freesjes.nl. Ik heb er laatst eentje met pensioen gestuurd die al 2 jaar dienst deed.
Bijvoorbeeld deze: http://freesjes.nl/index.php?item=vhm-a ... 65&lang=NL

Bolkopjes heb ik eigenlijk alleen in HSS met 2 snijkanten, voornamelijk omdat ik voor bolkoppen de grootste wil hebben die het werk kan doen en in VHM loopt de prijs dan stevig op. Verder snijd HSS toch wel heel mooi, wat voor de 'afwerk-freesgang' een bonus is.
Die grote bolkoppen komen van http://www.ctctools.biz/ af. Voor het geld is het prima spul en ik heb er weinig te klagen over, maar er is kwalitatief beter spul te koop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie