aluminium mallen frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

6082 T651 is geen gegoten kwaliteit, maar gewalst en daarna uitgetrokken om de inwendige spanningen te verminderen. Ofzoiets.
Doet het redelijk als 'toolingplate' maar als je veel van 1 kant wegfreest gaat het wel licht krom. Als het ietsjes meer mag kosten is C250 van CMD-Aluminium misschien nog wel een optie. Dat freest overigens niet makkelijker dan 6082-T6 (maar ook niet moeilijker).

Ik vind verder 0,3mm voor de laatste gang met een 1,5mm freesje OK. 0,6mm al best veel, maar kan nog wel.
Het 'aaien' heeft meer betrekking op de voeding als je die 0,1mm overstap doet. Dan kun je op 24000rpm best naar 500mm/min voeding toe. Moet je alleen een beetje oppassen met de eerste baan, want die heeft geen 0,1mm overstap maar pakt de volle freesbreedte als je niet goed oplet op wat je CAM-pakket ervan fabriekt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

da's niet veel 500mm/min voeding ! in kunststof laat ik hem 9000mm/min lopen .

dan zal ik toch wat meer overstap moeten gaan nemen , duurt nu al 10 uur .
dat word dus maal 18 dan :shock: + kunstof frees ik mee en tegenlopend , dat niet doen zou het nog langer laten duren!

is geen enkel probleem om de frees buiten het stuk te laten beginnen enzo niet de hele diamter als eerste baan weg te nemen , ik moet er enkel goed op letten alles juist te programmeren
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

heb prijzen voor c250 , zo'n dikke 20%duurder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Als het maar 20% scheelt zou ik lekker dat C250 materiaal of vergelijkbaar pakken. 20% verschil in materiaalkosten is bij enkelstuksdingetjes maar zelden heel interessant, en omdat het mooi vlak is spant het prettig op.

Je kunt ook best nog wel wat harder dan 500mm/min, maar dan gaat de levensduur van je frees achteruit. Keuzes, keuzes.
Geavanceerdere CAM kan de baanbreedte wel aanpassen aan de 'steilheid' van het oppervlak zodat de trappetjes ongeveer even groot blijven. Kan ook tijd schelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

grootste nadeel van mijn machine is het bed dat geen massieve blok is , ik kan geen freeswissel doorvoeren zonder een trapje te krijgen ....
anders kon ik makkelijk 90% frezen met een heel grote bolfrees en die laatste 10% nabewerken met een kleine frees .
nu moet alles dus super fijn gefreesd worden met die kleine frees...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door assink »

Je kunt toch ruw voorfrezen en daarna de boel nalopen met een kleine frees? In alle richtingen 0,2mm laten staan en dan een finishing pass met een kleine frees?
Kort gezegd dan :lol:
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

assink schreef:Je kunt toch ruw voorfrezen en daarna de boel nalopen met een kleine frees? In alle richtingen 0,2mm laten staan en dan een finishing pass met een kleine frees?
Kort gezegd dan :lol:

ja , zo doe ik het ...

ik kunststof kan ik flink doorgaan bij het ruwen (veel afnemen ) 1 malhelft ruwen duurt gemiddeld 3 uur .
de fijne pas 10uur +

ik wil maar zeggen dat als ik bijvoorbeeld het afwerken met een bolfrees of liever nog radiusfrees van 15mm kon doen voor 90% van de mal dan kon dat met veel grotere overstap dan 0.1mm , dan zou 1 of zelfs 2mm prima zijn .
dan hoefde ik enkel de laatste 10% met een kleine frees te doen met overstap van 0.1mm.

ik weet dat ze op proffessionele machines zo tewerk gaan .
dan zouden die 10 uur makelijk 3uur kunnen worden denk ik .

maargoed tijd speelt mij weinig rol , alleen moet de frees nog steeds een mooi resultaat geven na 10of 20 uur frezen... het ziet er zo naar uit dat de fijne pas veel trager gaat moeten in alu , aan 9000mm/min duurde het al 10 uur ....

hij loopt niet altijd 9000mm uiteraard , het accelrereren en deaccelereren is korter als de eindsnelheid trager is uiteraard ....
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

DaBit schreef:6082 T651 is geen gegoten kwaliteit, maar gewalst en daarna uitgetrokken om de inwendige spanningen te verminderen. Ofzoiets.
Doet het redelijk als 'toolingplate' maar als je veel van 1 kant wegfreest gaat het wel licht krom. Als het ietsjes meer mag kosten is C250 van CMD-Aluminium misschien nog wel een optie. Dat freest overigens niet makkelijker dan 6082-T6 (maar ook niet moeilijker).

Ik vind verder 0,3mm voor de laatste gang met een 1,5mm freesje OK. 0,6mm al best veel, maar kan nog wel.
Het 'aaien' heeft meer betrekking op de voeding als je die 0,1mm overstap doet. Dan kun je op 24000rpm best naar 500mm/min voeding toe. Moet je alleen een beetje oppassen met de eerste baan, want die heeft geen 0,1mm overstap maar pakt de volle freesbreedte als je niet goed oplet op wat je CAM-pakket ervan fabriekt.

hi ,

die c250 is blijkbaar 5083, die is spanningsarm maar nog steeds gewalst en niet gegoten.
een leverancier schreef me dat er in 5083 ook een gegoten kwaliteit bestaat die voorgefreesd is .

wat dat voorfrezen precies inhoud weet ik niet precies , ik denk dat langs beide zijden het oppervlak nagefreesd is om de huid eraf te halen waar mss spanningen inzaten bij het afkoelen? Ben niet zeker of deze theorie klopt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Er staat bij die C250 op de site 'gegoten, tweezijdig gefreesd en gefolied'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

DaBit schreef:Er staat bij die C250 op de site 'gegoten, tweezijdig gefreesd en gefolied'.
yup heb het ook net gezien...
ik heb bij 2 bedrijven offerte gevraagd , het andere bedrijf schreef dit:

C250 (internationaal gekend als AW-5083) is spanningsarm, en kan dus eventuele krommingen voorkomen. Dit zijn echter gewalste platen, niet gegoten.

Daarnaast heb je ook nog de AW-5083 tooling kwaliteit, die aan hogere kwaliteitseisen voldoet, maar bijgevolg ook iets duurder is. Tooling platen zijn wel gegoten en voorgefreesd, en presteren beter qua spanningsvereisten.


maar idd op de offerte van CMD staat dat de c250 gegoten en gefreesd is????

overigens toch een redelijk prijsverschil tussen beide leveranciers , altijd zo'n 20% verschil bij de ene t.o.v. de andere
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi ,

even dit draadje weer wat aanvullen...

heb ondertussen alu gefreesd en ging wonder wel, echt knap resultaat .
heb frezen van verschillende leverancier binnen nu en heb een test malletje gefreesd, geschuurd en gepolijst tot en spiegel!

eerst geruwd met een hss frees van 8mm , 2 snijder , daar kreeg ik een mooi resultaat met 60% overstap , 1.2mm diep en 1200mm voortloopsnelheid .
de fijne pas bij wijze van test was met een 6mm vlakke 1-snijder van bij fraxeon , dit is een dure frees de duurste die ik heb en koste zo'n kleine 30 euro .
met 0.3mm afnemen in de diepte en 0.1mm overstap op 1200mm voortloop kreeg ik een prachtig resultaat , feedrate wat verhoogt maar dan stonden er toch kringetjes afgetekend in de mal.
ik vermoed dat een 2 snijder wel een beter resultaat kan geven bij hogere feedrate.

Nu heb ik een vraag , ik wil een blok van 40mm dik doorfrezen , hoe pak ik dat aan? ik neem aan dat je niet kan blijven dieper frezen zonder probleem?
Kan je dieper frezen dan de snijlengte van de frees is eigenlijk? in kunststof is dit een nogo , dan smelt het het waar er geen snijkant meer is .
frees ik dan best 10mm diep en dan 1mm naar buiten nog eens 10mm diep , dan 0.9mm terug naar binnen en weer 10mm dieper enzoverder?
maar dan heb je wel trapjes van 0.1mm om de 10mm diepte?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Ik heb bij hss frezen nog wel eens een tikje van de schacht afgehaald waar die anders het materiaal zou raken. Accutolletje, dremeltje..

Met VHM doet een beetje olie de truuk wel. Word wel grijzig en je ziet dat de schacht het materiaal raakt, maar het alu blijft niet plakken op de frees
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

heb een micro druppel koeling , die houd de boel wel vettig tijdens het frezen.

zal eens proberen...

met hss niet proberen dieper te frezen dan de snijlengte?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door abs02 »

Zo te lezen kan je een 8mm 2 snijder inspannen. Dan kan je ook een lange 2 snijder van 8mm inspannen. Die heeft boven de snijkanten een extra vrijloop om dieper te frezen. En dan is 40mm geen probleem.

Als de schacht dezelfde diameter heeft dan de frees zal deze aanlopen met gevolgen.
Dus zoals Dabit schrijft : extra vrijloop slijpen boven de snijkanten.
Plaats reactie