aluminium mallen frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

Hi,

ik ga niet zo heel vaak alu frezen maar als ik het ga frezen(mallen) dan moet bij het fijn frezen de frees het wel 10 uur kunnen uithouden .
Ik ben bereid een bak te maken waar de mal in opgespannen kan worden maar het is wel erg belangrijk dat er geen koelvloeistof uit die bak rondspat of dwarreld , dan is alles wat er rond staat om zeep (vooral zaken uit hout)
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

deze ben ik tegen gekomen , zouden deze een goede start zijn om alu te leren verspanen? (ik frees weinig to nooit met bolfrezen ...zeker geen kleinere diameters...

http://freesjes.nl/index.php?item=&acti ... 41&lang=NL
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

Hi,

ben er ook achter dat er zowat 2 systemen bestaan in minimaal koelen...
je hebt een vernevelsysteem en een druppelsysteem .

het druppelsysteem lijkt me veel schoner , ik heb contact gehad met de verkoper van mijn machine en op zijn website vond ik deze:
http://www.fraxeon.com/minimaalkoelsysteem-mde

de olie die hij heeft (fenello of iets dergelijks?) zou natuurlijk zijn en niet giftig , het zou ook vrij snel drogen en een wita chtig poeder achterlaten en dus niet vettig blijven.

klinkt allemaal top, niet?
Is dit the way to go ? wat denkene de ervaren rotten hier?

Alvast super veel dankt voor de hulp hier !
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door assink »

Fenella is dat spul, staat genoeg over geschreven en ik lees positieve reacties, behalve dat het wel prijzig spul is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door DaBit »

Zoals dat MDE ding in elkaar zit, zit mijn mistkoeling ook ongeveer in elkaar. Werkt al tijden uitstekend.
Als je incidenteel freesklussen van 10 uur doet dan is mistkoeling nog steeds de meest handige optie.

Blijkt nu dat je het 3x in de week gaat doen, dan is je frees omtoveren tot autowasserette economischer, maar het blijft een smerige bende.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

hi,

de enige reden dat ik een klassieke koeling zou overwegen is de stand tijd van de frees , mijn machine heeft geen tonnen zware massief bed dus als ik na 5 uur frezen met een andere frees ergens moet hernemen zal er een randje zichtbaar zijn , hoe klein dit ook mag zijn , na fijnschuren en polijsten tot het een spiegel is zal je daar vervorming zien ...

ik ga mss 10 dagen per jaar alu frezen , verder moet de machine gebruikt worden voor kunstoff hout en schuimplaat te frezen.

dat opdrogende koelmiddel tot poeder lijkt mij ideaal.
da's 8euro/liter , de verkoper zei dat het ongeveer 1liter/5uur verbruikt .
is dat onverdund te gebruiken? of moet er water bij?
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

freesjes zijn besteld , ik heb hss frezen besteld van 8mm (5stuks) en 3 van 2mm
dan nog een hoge kwaliteits vhm frees van 1.5mm en 1 van 6mm .

hopelijk krijg ik iets klaar voor ze allen gaar zijn (kapot breken)

Wou nog wat informatie over de druppelkoeler maar de verkoper nam de telefoon niet op , mss zit koningsdag in nederland daar voor iets tussen ;-)

mijn vader heeft even wat bestudeerd en het zou niet heel veel werk mogen zijn om de koeling mee aan en uit te kunnen laten gaan met het freesprogramma (usbcnc)
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

freesjes zijn binnen , duidelijk aan het gewicht alleen al welke de hss zijn en welke vhm ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door audiomanics »

krikkens schreef:welke de hss zijn en welke vhm ;-)
lijkt me duidelijk:
krikkens schreef:ik heb hss frezen besteld van 8mm (5stuks) en 3 van 2mm
dan nog een hoge kwaliteits vhm frees van 1.5mm en 1 van 6mm .
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

heb de hss van 8mm en de vhm van 6mm vergeleken , zijn beide ongeveer even lang .
ondanks de mindere diamter de vhm toch een stuk zwaarder(op het gevoel)

ps: net beide frezen gewogen , ze wegen beide 20gr :oops:
de hss is wel 5mm langer ongeveer en dus 2lmm meer diameter...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

wel of niet koelen in Alu hangt ook van de legering af.. ik las ergens 6082.. 'k geloof niet dat ik dat ooit op de machine gehad heb.. wel 6060T6, daar deed ik slechts een "drupje" op, Lampenolie (vergelijkbaar met Petroleum), verdampt nauwelijks, koelt en smeert.. alcohol bewaar ik wel voor na het frezen.. in een glas, met een schuimkraag van 2 vingers.. :lol:

AL 2007 is veel leuker.. dat gaat gortdroog in mijn machines.. 't is kortspanig en vrij hard, gaat als een heet mes door de boter.. is er een speciale reden dat je 6082 gebruikt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door serum »

6082 is redelijk goed te verspanen aluminium. Je zou kunnen overwegen om te gaan koelen/spanen weg te blazen, dat is en blijft een kritische stap bij aluminium verspanen. (met het wegblazen van de spanen in de hoofdrol_ Geen idee hoe de vorm van je mallen is, maar houd er tevens rekening mee dat een de spanen een factor 10 meer volume hebben dan het aluminium in vaste vorm :) En als je aluminium gaat aaien met de frees ipv verspanen haal je ook niet het gewenste effect. (frees loopt dan ook eerder vol dan je lief is).

Ook belangrijk is je frees-strategie. Weet niet waarmee je de CAM maakt, maar met Fusion kan je heel tactisch (adaptief) in 3d je aluminium wegknabbelen. Voor een bolkop heb ik maar 1 tip; gebruik een zo groot mogelijke bolkom, of het liefst een 8mm frees met een 1 of 2mm radi. Soms kan je niet anders en moet je wel een kleine bolkop gebruiken)

Weet niet of je een compressor paraat hebt staan, maar je moet iets hebben om de spanen af te voeren.

En houd er rekening mee dat de snijsnelheid van HSS niet zo hoog is als die van VHM (de meters per minuut die je gereedschap haalt door de rpm's die je spindel draait) Ik gebruik een 8mm vhm/carbide freesje op ~21000rpm.wat op ~527meter/minuut uitkomt. En dat gaat machtig mooi, kan er uren naar kijken hoe dat het aluminium uitspuugt.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

Arie Kabaalstra schreef:wel of niet koelen in Alu hangt ook van de legering af.. ik las ergens 6082.. 'k geloof niet dat ik dat ooit op de machine gehad heb.. wel 6060T6, daar deed ik slechts een "drupje" op, Lampenolie (vergelijkbaar met Petroleum), verdampt nauwelijks, koelt en smeert.. alcohol bewaar ik wel voor na het frezen.. in een glas, met een schuimkraag van 2 vingers.. :lol:

AL 2007 is veel leuker.. dat gaat gortdroog in mijn machines.. 't is kortspanig en vrij hard, gaat als een heet mes door de boter.. is er een speciale reden dat je 6082 gebruikt?

ik maak mallen voor vliegtuigen , dat zijn dus mallen voor vleugel en staart met een profiel in .
en een rompmal .

na veel opzoekwerk kwam ik uit op 6082 , en ik ben vandaag teweten gekomen dat dar nog onderverdelingen in zijn!
ik heb teststukken 6082 vanop marktplaats maar ik heb ook prijs gevraagd bij ene metaal handel , deze heeft 6082 t651 wat op de hardheid zou slaan .

ik had begrepen dat het een gegoten alu moest zijn om niet of zeer weinig te werken na het frezen(kromtrekken)
en 6082 leek daarvoo geschikt , anderen maakten ook mallen in dit materiaal.
krikkens
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:46
Contacteer:

Re: aluminium mallen frezen

Bericht door krikkens »

serum schreef:6082 is redelijk goed te verspanen aluminium. Je zou kunnen overwegen om te gaan koelen/spanen weg te blazen, dat is en blijft een kritische stap bij aluminium verspanen. (met het wegblazen van de spanen in de hoofdrol_ Geen idee hoe de vorm van je mallen is, maar houd er tevens rekening mee dat een de spanen een factor 10 meer volume hebben dan het aluminium in vaste vorm :) En als je aluminium gaat aaien met de frees ipv verspanen haal je ook niet het gewenste effect. (frees loopt dan ook eerder vol dan je lief is).

Ook belangrijk is je frees-strategie. Weet niet waarmee je de CAM maakt, maar met Fusion kan je heel tactisch (adaptief) in 3d je aluminium wegknabbelen. Voor een bolkop heb ik maar 1 tip; gebruik een zo groot mogelijke bolkom, of het liefst een 8mm frees met een 1 of 2mm radi. Soms kan je niet anders en moet je wel een kleine bolkop gebruiken)

Weet niet of je een compressor paraat hebt staan, maar je moet iets hebben om de spanen af te voeren.

En houd er rekening mee dat de snijsnelheid van HSS niet zo hoog is als die van VHM (de meters per minuut die je gereedschap haalt door de rpm's die je spindel draait) Ik gebruik een 8mm vhm/carbide freesje op ~21000rpm.wat op ~527meter/minuut uitkomt. En dat gaat machtig mooi, kan er uren naar kijken hoe dat het aluminium uitspuugt.

ik frees eigenlijk nooit met een bolkop , de radius vooraan het profiel is vaak zeer klein , ik frees met een vlakke frees van 1.5mm de laatste pas in evenwijdige banen met 0.1mm overstap .
ik begrijp nu dat ik beter iets meer afneem in die laatste pas i.p.v. "te aaien" correct? ik frees normaal 0.3-0.6mm diep voor de laatste pas , is dat goed?

heb een minimaal koeling besteld met micro druppels , de verkoper zei me dat een kleine compressor voldoende moet zijn , hierbij heb ik dus dat de spanen weggeblazen worden en ook een minimale smering . dat lijkt me alleen maar voordelig te zijn naar afwerkingsgraad toe ,niet?

ik werk met rhino cadencam , heel erg veel instelmogelijkheden en types van freesbewerkingen . alle snelheden en manier van in het materiaal gaan kunnen erg makkelijk ingesteld worden evenals de overtap, diepte per cut en talloze andere parameters .
Plaats reactie