Hout frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
1990frezen
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2017 16:04

Hout frezen

Bericht door 1990frezen »

Hallo allemaal

Ik wil graag wat hout gaan frezen en heb al het een en ander getest.
Ik heb met multiplex en met mdf gefreesd, dit heb ik gedaan met een standaard aluminium frees.
Het lijkt er op dat deze frees te veel aan het materiaal trekt want het multiplex versplinterd en de bovenrand van het mdf geeft ook geen goede afwerking. Nu heb ik hier een aantal vragen over :?: :

- Zijn er andere hout soorten die beter te frezen zijn?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat het multiplex niet zo versplinterd?
- Welke frezen zou ik er beter voor kunnen gebruiken?
- Wat is de snijsnelheid en voeding per tand die doorgaans voor hout worden aangehouden? Verschilt dit nog per houtsoort?

Ik vind een mooie afwerking belangrijk dus het mogen ook iets duurdere freesjes zijn.

Alvast bedankt.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Hout frezen

Bericht door mark3 »

probeer eens een standaard houtfrees.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hout frezen

Bericht door audiomanics »

Als je -scherpe- freesjes met een downspiral gebruikt is de kans op uitbreken van multiplex en de raffeltjes bij MDF tot een minimum beperkt. Het materiaal wordt dan wel in de groef gedrukt en het kan zijn dat je door de druk aan de onderzijde iets van uitbreken krijgt, maar wanneer de plaat vlak tegen het bed ligt is dit marginaal..
Wat ook wel wil helpen is om de eerste pass in het materiaal slechts 0,5-1 mm diep te maken en daarna pas een grotere diepte te frezen, Ook bij materiaal waarvan de oppervlakte makkelijk zichtbaar uitbreekt, zoals Trespa, kan het raadzaam zijn om eerst met een geringe diepte de contour na te lopen.
Bij rechte freesjes, (dus zonder op of neergaande spiraal) zijn de krachten dwars op het materiaal. Dat beperkt ook het uitbreken.
Verder natuurlijk gewoon scherp.
Hout kan je rustig met een gangetje van 2-5 meter per minuut frezen als je tenminste niet in 1 keer door het materiaal wil gaan.. Dan zijn de krachten wel heel erg groot.. Als je nu een 20kw spindel hebt, dan kan het nog wel, maar onze hobbymachientjes zijn daar niet sterk genoeg voor..
Voorals nog zou ik het beperken op een passdiepte van max. 5 mm en ca 2000mm/min bij een toerental van 20-24000..bij gebruik van een 3-4mm freesje..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hout frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat is het maximum toerental dat je kunt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hout frezen

Bericht door keesfrees »

Dit onderwerp is al vele malen langsgekomen hier.
Dus, met alle goede bedoelingen, heb ik een poging gedaan om die oude onderwerpen doorzoekbaar te maken (Hugo voelt 'm al aankomen :-> )
Zet dit (compleet) in de zoekfunctie rechts bovenaan : #KF_freestechn
Of zo :
https://cnczone.nl/search.php?keywords=%23KF_freestechn
En dan naar de wat oudere bijdragen gaan.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Hout frezen

Bericht door alfredb »

Zorg voor een goeie scherpe frees en zorg dat er spaanders van het hout afkomen en geen stof.
En diameter frees is de halve frees diepte.
voor je rpm van je frees RPM=(vc(m/min)*1000)/(3,14* diameter frees)
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hout frezen

Bericht door keesfrees »

alfredb schreef:Zorg voor een goeie scherpe frees en zorg dat er spaanders van het hout afkomen en geen stof.
Precies, niet poetsen maar flink afnemen.
alfredb schreef:En diameter frees is de halve frees diepte.
¿Qué?
Als ik dat goed begrijp dan zou een 18mm plaat met een 6mm frees in 6 stappen moeten ?
Je hebt betaald voor het hele freesje, waarom zou je alleen de punt gebruiken :-)
Eerder deed ik 25mm ocoume met een 6mm frees in een keer door.
Momenteel werk ik me door een stapel bamboe 20mm met een 6mm frees, mooi maar taai spul, op volle diepte, ik ga gewoon door tot de frees breekt.
En dat is na heel wat meters.

Nu is het wel zo dat bij lichte machines er beperkingen kunnen zijn wbt freesmotor of de duw (zijwaardse) krachten.
Maar dan zou je nmi (?) het toerental en de doorvoersnelheid naar verhouding terug kunnen regelen maar wel zo veel mogelijk diepte houden, dat zal heel wat freesjes besparen.

Maar daar heb ik geen ervaring mee, wie wel en kan daar wat over zeggen ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie