afvalhoek bij graveerfreesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door audiomanics »

Het zal wel anders heten dus laat ik het maar even omschrijven..
Men neme een gewone graveerfrees. Zo een met een plat kantje en een punt. Stel, ik neem een freesje van 90graden en houd de platte kant naar me toe gericht. Dan heeft de linker kant een hoek van 45 graden tov de hartlijn. De rechterzijde is scherper.. misschien wel 40 graden tov de hartlijn.. Maar hoeveel moet het verschil zijn? oftewel hoe groot is die "afval-hoek"?
Ik gebruik ze in graveerkwaliteit messing en aluminium hoofdzakelijk
Probleem:
-het slijpen van dergelijke freesjes blijkt bijna het dubbele te moeten kosten van wat ik zelf betaal voor deze freesjes.
- Zelf een speciale slijpmachine kopen is net even te kostbaar en bovendien zijn die dingen zo veelzijdig dat het vermoedelijk een jaar kost om zo'n eenvoudig freesje aan te scherpen.
Oplossing:
Ik heb zelf een machientje ontworpen, op basis van een zelfspannende boorkop en een lineaire geleiding met nog wat instel-schijven, die met een paar eenvoudige handelingen te bedienen is en speciaal voor dit type freesjes en boortjes geschikt moet zijn..
Helaas beschik ik op het moment (ivm met mijn emigratie) niet over een cadprogramma anders kon ik het ontwerpje met jullie delen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kees,

weet je wel zeker dat het niet net andersom is?.. een frees draait rechtsom, als je een 90 graden freesje hebt, dan lijkt het me dat de rechterkant de snijkant zou moeten zijn als je de platte kant naar je toe hebt.

dat de andere kant een andere hoek heeft zou kunnen kloppen.. de punt heeft een vrijloop, dat wil zeggen: de punt van je frees is geen kegel met een platte kant.. , ok, 't is wel een kegel, maar de hartlijn van het kegeltje ligt niet op het hart van je frees.. dit om te voorkomen dat de kegel het materiaal raakt en je oppervlak beschadigd, na de snijkant moet de frees vrijkomen van het materiaal, anders kun je in principe niet verder lopen..vergelijk het maar met een boorpuntje, de vlakken achter de snijkant lopen ook weg van de punt..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door audiomanics »

Ja, sorry ik had er bij moeten zeggen dat ik met de punt naar boven wijs.... ik had 'm in mijn handjes natuurlijk..

Die vrijloop hoek bedoel ik dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door aramon »

Op de volgende link staat een hele hoop uitleg over graveerfreesjes
http://www.majosoft.com/engraving/html/ ... cutter.htm
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. dan klopt het.. .:).. had ik weer even niet aan gedacht.. :)

anyway.. ik heb even nagedacht over de geometrie van een dergelijke frees.. de punt is een kegel waarvan de top op de hartlijn van de frees ligt, maar de kegel staat scheef, op die manier krijg je vrijloop, en hoef je alleen de snijkant nog maar te slijpen tot op het hart van de frees..

simpel gezegd, moet je een slijpinrichting hebben die een kegel kan slijpen maar je moet de frees dan wel scheef inspannen.. ( een borenslijpmachine werkt ook op die manier... )
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door audiomanics »

Uit het verhaal waar aramon naar verwijst blijkt dat het niet gewoon een scheef geplaatste kegel is.. Dat zou te makkelijk zijn want die constructie had ik al bedacht.. Maar nu moet ik even wat anders gaan bedenken dus.. :?
Ok, back to the drawingboard dus... Misschien bedenk ik wel een instelbare uitvoering.. Of ga ik het wiel weer uitvinden??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb het net even bekeken.. mooie link.. kun je veel info uit halen.. :)

in elk geval weet ik dat het met een "scheef kegeltje" in elk geval wel gaat werken.. mischien niet optimaal, maar veel goedkoper dan dergelijke freesjes kopen.. zelf heb ik ook wel zulke freesjes geslepen om in messing te graveren.. 0.15 mm diep, met een 60 graden punt, dus ook maar 0.15 breed.. die freesjes hadden geen vrijloop, dus voorzichtigheid was geboden..

een inrichting voor een "scheve kegel" is niet moeilijk te bouwen.. werkt het, lekker zo laten, werkt het niet, dan kun je altijd nog wat anders proberen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:een inrichting voor een "scheve kegel" is niet moeilijk te bouwen..
Voor mij zeker niet.... ik moet dat toch uitbesteden... Met alleen een bankschroef en een cnc-bankje kom je niet heel ver...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: afvalhoek bij graveerfreesjes

Bericht door aramon »

Ik heb er bij mij op het werk ook een slijpinrichting voor gemaakt. Deze slijpt eerst de schuine kant tegen de vlakke kant van een komsteen (een paar keer heen en weer met een rechtgeleiding) en daarna, een halve slag draaien om de vrijloop weg te slijpen.
Plaats reactie