Mijn eerste aluminium proefstukjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb een inschrijving post gemaakt op:

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=34&t ... 99#p227999

Graag controleren of deze lijst klopt. Ik ga in eerste instantie voor 4 Gallons. Dan stopt de inschrijving, tenzij ..... we zien wel.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door kris blancke »

Ex koolmister hier. Nu terug aan de ethanol. als de grote jongens het ook gebruiken zal het wel Ok zijn.
Laatst gewijzigd door kris blancke op 02 nov 2021 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Kjelt »

kris blancke schreef: 02 nov 2021 00:46 Ex koolmister hier. Nu terug aan de methanol. als de grote jongens het ook gebruiken zal het wel Ok zijn.
Ethanol mag ik hopen ? Methanol is sterk giftig!.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door kris blancke »

idd "Ethanol.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kris blancke schreef: 02 nov 2021 00:46 Ex koolmister hier. Nu terug aan de ethanol. als de grote jongens het ook gebruiken zal het wel Ok zijn.
Kun je iets completer zijn ? Ik vind het nogal cryptisch :lol:

welke grote jongens,
voordelen,
nadelen,
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door kris blancke »

Met koolmist blijft er toch nog wat plakkerigs over. En dat water tja , waar gaat dat naar toe ?
oa. Datron gebruikt ethanol, dus ja ..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Kars-cnc »

kris blancke schreef: 02 nov 2021 12:58 oa. Datron gebruikt ethanol, dus ja ..
Weet je of ze gewone ethanol gebruiken of Iso Propyl Alcohol? Ik zag het namelijk ook in een filmpje van NYC CNC maar daar werd het "a kind of alcohol" genoemd als ik me niet vergis. Tja, welke "kind" is het dan...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

Datron gebruikt ethanol. Ik was/ben er minder enthousiast over. verbruik is relatief hoog, alles van rubber onderweg in je traject naar de nozzle vergaat vroeg of laat, zwelt op of begint te lekken. En ik vond het niet zoveel warmte onttrekken aan het werkstuk. Had verwacht dat dit beter zou gaan, omdat het sneller verdampt. De vingerproef wijst uit dat alcohol echter sneller verdampt. Kennelijk is dat niet helemaal de achterliggende theorie, want water met perslucht verdampt minder snel, maar koelt wel langer.

Kunnen 'de grote jongens' wel in de sloot springen, maar dit lichaam is gebouwd op luxe, comfort en zelfstandigheid.

Het water blijft gewoon in de lucht hangen en verhoogt de luchtvochtigheid wat. Ethanol verdampt ook wel, wel eens afgevraagd waar die damp blijft?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 02 nov 2021 19:01 Weet je of ze gewone ethanol gebruiken of Iso Propyl Alcohol? Ik zag het namelijk ook in een filmpje van NYC CNC maar daar werd het "a kind of alcohol" genoemd als ik me niet vergis. Tja, welke "kind" is het dan...
Als je op de Datron site kijkt dan hebben ze het inderdaad over ethanol met enkele toevoegingen enkel om het te denatureren zodat er geen accijns betaald hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 02 nov 2021 19:13 Ethanol verdampt ook wel, wel eens afgevraagd waar die damp blijft?
nee.. niet afgevraagd..🤪 hips... Alcohol?.. dat hoort in de koelkast, of in het drankenkabinet, onder de (kroon)kurk.. tot na je werk.. Alcohol hoort in mijn beleving niet thuis in de werkplaats, tenzij het is om dingen te reinigen (de spiegels van je Lasersnijder bijvoorbeeld), maar ik zou het niet als koelmiddel willen toepassen.. tenzij je een heel goede ventilatie hebt.. Ik hou het wel op Lampenolie.. doet het goed in allerhande metalen, zelfs titanium..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 02 nov 2021 19:13 En ik vond het niet zoveel warmte onttrekken aan het werkstuk.
Datron gebruikt speciale minimaalsmering, als ik hun site lees kan dat verbruik 5l/dag zijn :shock:
Ze gebruiken daarnaast aktieve ventilatie wat ook helpt bij het verdampen en adviseren bedrijven om een pro afzuiging te nemen.
Ethanol kun je zelf prima wegfilteren met een A filter gasmasker maar als je echt uren en uren freest is een goede aktieve afzuiging aan te raden.
Overigens mag je hiermee alleen aluminium frezen. Staal vonkt en kan brand of erger veroorzaken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 02 nov 2021 19:38 Ik hou het wel op Lampenolie.. doet het goed in allerhande metalen, zelfs titanium..
Yup maar slecht voor het milieu, qua productie EN qua afvoer en het inademen van lamp oliedampen is echt heel slecht, kan zelfs leiden tot een chemische longontsteking. Dan liever ethanol.

https://waarzitwatin.nl/producten/lampolie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door serum »

Datron heeft meerdere variaties, ook geloof dat Koetje ook weer een eigen melange en smeersysteem heeft voor de datron (tenminste, zo had ik het begrepen toen ik er voor een demo was)

Ik ben in ieder geval niet erg enthousiast over ethanol met een paar druppeltjes wonderolie. Dat verbruik van 5L/dag is ook ongeveer mijn ervaring om een beetje koeling over te houden. En dat red je met Koolmist niet. (maar echt. Met slotten of een agressieve helical/bore in aluminium gaat er niets boven overdadige en flinke straal flood coolant, modelletje 'gelukkig zit die deur ertussen') Kan geen minimaalsmering tegenaan.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Mijn eerste aluminium proefstukjes

Bericht door kris blancke »

boeiend allemaal . :mrgreen:
En wat gaat het nu worden ?
Plaats reactie