6060 legering en voedingsnelheden

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door kris blancke »

Volgens mijn leverancier van alu plaatmateriaal is de samenstelling 6060. (toepassing frontpanelen )
Nu ben ik best wel tevreden met het resultaat maar ik produceer geen spanen, eerder grote poeder korrels :) RPM 22000
Ik vraag me af:
Is het wel 6060 , en zo ja wat zijn de beste voedingssnelheden om mooie spanen te bekomen ?
Is het geen 6060 , wat is het dan wel ?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door Kars-cnc »

De frontpanelen die ik ken zijn volgens mij geen 6060. Maar goed het ene frontpaneel is het andere niet. In het verleden gebruikten we wel frontpanelen die van een mooie harde kwaliteit waren. Op mijn vraag aan de leverancier wat voor materiaal het was kreeg ik het volgende antwoord:

"De legering is AlMg1 anodiseerkwaliteit. De matgrijze uitstraling komt tot stand door een bepaalde tijd en gecontroleerd te beitsen. Daarna volgt het anodiseerproces"

AlMg1 heb ik zo niet kunnen linken aan een USA alu codering. 6082 komt in de buurt met AlMgSi1 maar die frontpanelen leken een veel harder oppervlak te hebben dan 6082. Nu kan dat ook door de anodisering en thermische nabehandeling komen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 11 okt 2020 08:38 AlMg1 heb ik zo niet kunnen linken aan een USA alu codering.
Volgens deze site valt AlMg in de 5xxx groep en is AlMg1 de code 5005.

https://www.demetaalgids.nl/index.php?p ... gina_id=23
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door kris blancke »

dus snelheid behoorlijk onder de 22000 RPM dan ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door Kjelt »

Je wilt hier mee experimenteren.
Of minder snijkanten (flutes) of lagere snelheid of hogere feed.
Ik zou een proef stukje maken waarbij je een aantal keer eenzelfde bewerking doet, met steeds een andere spindelsnelheid of feed en dan steeds kijkt hoe groot de spaantjes zijn. Of als je een variabele feed knop of spindel snelheid knop hebt daarmee tijdens een wat langere bewerking draaien en kijken wat het doet.
Je kunt dan ook meteen aan de frees horen of hij het nog leuk vind.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door andrefc101 »

Volgens mij is het zo dat de leverancier van de freesjes ook de snij-parameters erbij levert. Misschien niet bij de Alibaba troep freesjes, maar anders toch wel....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 22 okt 2020 08:26 Volgens mij is het zo dat de leverancier van de freesjes ook de snij-parameters erbij levert. Misschien niet bij de Alibaba troep freesjes, maar anders toch wel....
Maar dan moet je wel weten welk aluminium je hebt, en die overzichten van de fabrikant gaan meestal ook niet zo ver dat alle verschillende legeringen aluminium apart behandeld worden.
Ik heb ooit es reststukjes aluminium gehad daarin liep m'n boor bijna vast, en er kwam eigenlijk meer poeder dan spanen van af. (en het was geen gietstuk, gewoon plaat)

Ervaring is toch iets wat tijd nodig heeft, en dat is niet de tijd die je besteed aan het kijken naar Youtube filmpjes.
kris blancke schreef: 11 okt 2020 01:24 Volgens mijn leverancier van alu plaatmateriaal is de samenstelling 6060. (toepassing frontpanelen )
Nu ben ik best wel tevreden met het resultaat maar ik produceer geen spanen, eerder grote poeder korrels :) RPM 22000
Ik vraag me af:
Is het wel 6060 , en zo ja wat zijn de beste voedingssnelheden om mooie spanen te bekomen ?
Is het geen 6060 , wat is het dan wel ?
Met die vraag kun je niets als niet alle randvoorwaarden gegeven worden, welke diameter frees, welke freesstrategie, (volle breedte frees of slecht 10% van de diameter, diepte enz)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door kris blancke »

Kars-cnc schreef: 11 okt 2020 08:38 De frontpanelen die ik ken zijn volgens mij geen 6060. Maar goed het ene frontpaneel is het andere niet. In het verleden gebruikten we wel frontpanelen die van een mooie harde kwaliteit waren. Op mijn vraag aan de leverancier wat voor materiaal het was kreeg ik het volgende antwoord:

"De legering is AlMg1 anodiseerkwaliteit. De matgrijze uitstraling komt tot stand door een bepaalde tijd en gecontroleerd te beitsen. Daarna volgt het anodiseerproces"

AlMg1 heb ik zo niet kunnen linken aan een USA alu codering. 6082 komt in de buurt met AlMgSi1 maar die frontpanelen leken een veel harder oppervlak te hebben dan 6082. Nu kan dat ook door de anodisering en thermische nabehandeling komen.
Ik vind op FSwizard niks gelijkaardigs terug
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door serum »

Mijn ervaring met die fronten is dat 1 snijders het beste gaan. Weet niet wat voor frezen je gebruikt? Blijf ver weg van gecoate freesjes in ieder geval.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door Kars-cnc »

kris blancke schreef: 22 okt 2020 21:21
Kars-cnc schreef: 11 okt 2020 08:38 De frontpanelen die ik ken zijn volgens mij geen 6060. Maar goed het ene frontpaneel is het andere niet. In het verleden gebruikten we wel frontpanelen die van een mooie harde kwaliteit waren. Op mijn vraag aan de leverancier wat voor materiaal het was kreeg ik het volgende antwoord:

"De legering is AlMg1 anodiseerkwaliteit. De matgrijze uitstraling komt tot stand door een bepaalde tijd en gecontroleerd te beitsen. Daarna volgt het anodiseerproces"

AlMg1 heb ik zo niet kunnen linken aan een USA alu codering. 6082 komt in de buurt met AlMgSi1 maar die frontpanelen leken een veel harder oppervlak te hebben dan 6082. Nu kan dat ook door de anodisering en thermische nabehandeling komen.
Ik vind op FSwizard niks gelijkaardigs terug
Ehhh.., ik weet niet precies wat je bedoelt maar het AlMg1 was door Kjelt al gediagnosticeerd als 5005! Verder kan ik er ook niet zo veel over zeggen. De frontpanelen waar ik naar refereerde werden door de leverancier gefreesd geleverd.

Wel frees af en toe wat aan frontplaten van Schroff 19" kasten, en daarop doet een scherp en glad freesje het altijd prima, zowel VHM als HSS. Ik frees dan alleen uitsparingen, geen teksten en omdat het geen CNC betreft zijn de snijsnelheden laag. Verder zoals Serum aangeeft; weinig snijkanten en geen gecoate freesjes (en een beetje koelen).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 6060 legering en voedingsnelheden

Bericht door Arie Kabaalstra »

kris blancke schreef: 11 okt 2020 01:24 Volgens mijn leverancier van alu plaatmateriaal is de samenstelling 6060. (toepassing frontpanelen )
Nu ben ik best wel tevreden met het resultaat maar ik produceer geen spanen, eerder grote poeder korrels :) RPM 22000
Ik vraag me af:
Is het wel 6060 , en zo ja wat zijn de beste voedingssnelheden om mooie spanen te bekomen ?
Is het geen 6060 , wat is het dan wel ?
Wat is dan eigenlijk het probleem?.. eerlijk gezegd kan de vorm van de spanen me aan het achterwerk oxideren, de oppervlaktekwaliteit na het verspanen is van groter belang lijkt me.. en Poeder in plaats van grote vlokken?..Mooi toch?.. 'k weet niet of je droog verspaand, er lucht of mist overheen blaast of met Floodcooling werkt?..
Plaats reactie