Tabel ERxx moment om vast te draaien

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door serum »

Daar heb je niets aan met ER Jan.

Heb wel een aantal SK10 ISO30 houders onderweg met een dergelijke sleutel. Aanhaalmoment van SK is weer totaal anders, omdat de hoek van de conus kleiner is.

Ik gebruik wel een dergelijke lock bearing als houder voor mijn toolhouders.
Laatst gewijzigd door serum op 14 jul 2020 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door Zee&Zee »

serum schreef: 14 jul 2020 22:30
noteborn schreef: 14 jul 2020 20:36 niet moeilijk over doen vast is vast
Wat voor machine gebruik je? Hobbymatig of professioneel?
Of een professionele machine die hobbymatig gebruikt wordt, kan ook nog ...
Is ook altijd leuk met tweedehandse voertuigen/machines en bv een olieaftapplug of een boutje in een aluminium carter. Zitten ook vaak vast-is-vast gedraaid door de vorige gebruiker :mrgreen:

Wat overigens niet wil zeggen dat je dat niet ook gewoon goed kan doen. Als je gevoel hebt, en op school hebt opgelet bij 'kracht / arm'. Beetje zelfde als boortjes uit de hand slijpen ;-)
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door serum »

Zee&Zee schreef: 14 jul 2020 22:50
serum schreef: 14 jul 2020 22:30
noteborn schreef: 14 jul 2020 20:36 niet moeilijk over doen vast is vast
Wat voor machine gebruik je? Hobbymatig of professioneel?
Of een professionele machine die hobbymatig gebruikt wordt, kan ook nog ...
Is ook altijd leuk met tweedehandse voertuigen/machines en bv een olieaftapplug of een boutje in een aluminium carter. Zitten ook vaak vast-is-vast gedraaid door de vorige gebruiker :mrgreen:

Wat overigens niet wil zeggen dat je dat niet ook gewoon goed kan doen. Als je gevoel hebt, en op school hebt opgelet bij 'kracht / arm'. Beetje zelfde als boortjes uit de hand slijpen ;-)
Zeker, mee eens. Maar als je een 12mm frees in je materiaal zet en hij loopt uit je spantang omdat je geen benul had dat ER32 met 130Nm vastgezet moet worden. (ik was verrast dat het met een dergelijke koppel moest en kan mij niet voorstellen dat iemand dat getal ineens goed had geraden, aangezien 130N een redelijk aanhaalmoment is op 1,5mm spoed).

Als je weet dat het 130Nm is, weet je dat je aardig kan hangen aan je sleuteltje van krap 30cm om hem vast te trekken.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door janplastiek »

serum schreef: 14 jul 2020 22:48 daar heb je niets aan met ER Jan.
mijn houders zijn iso30 ER32, de moer en de houder zijn beide 50mm Ø de houder plaats ik in een klem met lock bearing, de moer wordt met de sleutel met lock bearing vast gedraaid, dus heb je er wel iets aan, de moer blijft netjes, de gleuven van de moer worden niet gebruikt, beter voor de balans van de houder.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door serum »

Maar je hebt geen bekend aanhaalmoment. En die lock bearings zijn bij mijn weten niet bedoeld voor de sleufmoeren, maar voor gladde oppervlakken. Ik gebruik sleutels die volledig om de moer heenvallen, indien mogelijk qua freesmaat. Ik heb nog geen beschadigde moer gezien. Wel weet ik dat de moeren van de cmt houders niet gebalanceerd zijn. Cmt moer = onbalans
op bepaalde toerentallen. Gebalanceerde moer = trillingsvrij op alle toerentallen. Cmt bevestigd dit. Balanceren vinden ze niet nodig, ondanks de excentrische ring voor het eenvoudiger wisselen van de spantangen. (Wat per definitie onbalans is).
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door janplastiek »

eerst gebruikte ik een open sleutel met 4 pinnen, dan een ringsleutel met 6pinnen en een buissleutel met 6 pinnen, maar de pinnen op de buis sleutel verbogen door de kracht van het los en vast draaien, daarna de ringsleutel met terugloop lagers en geen problemen meer, alles blijft onbeschadigd
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door janplastiek »

de arm van mijn sleutel is maar 120mm lang, klikt in een momentsleutel, ik geen gedacht van aanhaalmoment?

materiaal op aanraden van een materiaalmeester bij een draaier frezer met 20 draai en freesbanken, 1 persoon wisselt er alle houders en meet ze in. hij is er verantwoordelijk voor een magazijn van 450 freeshouders

de moeren van de houders die de leverancier van mijn freesmachine leverde welke HSD bij de motor leverde zijn reeds in de oud ijzer bak geparkeerd door beschadigingen en vervangen door andere moeren

ivm de houders, jij mag jouw gedacht hebben over de CMT houders, voor mij zijn deze meer dan ok ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door serum »

janplastiek schreef: 15 jul 2020 00:12 ivm de houders, jij mag jouw gedacht hebben over de CMT houders, voor mij zijn deze meer dan ok ;-)
Weet ik Jan, ik heb ze door jouw enthousiasme aangeschaft. 6 of 10 stuks meen ik. Ik constateer echter dat de meegeleverde moer niet gebalanceerd is. (sterker nog, hij heeft onbalans). als ik een gebalanceerde moer gebruik resoneren ze niet. Ik heb ook een ~30 tal spantangen van ze. Prima kwaliteit.
Voor mij zijn ze dus ondermaats. Er zijn beteren te koop en ik zal geen CMT houders weer kopen.

Ik ben sowieso wat sceptisch geworden tegenover de kwaliteit van CMT; ik heb oa deze frees van ze; https://www.cmtonline.nl/cmt-v-groeffre ... t-8mm.html en heb het in 4 freesspillen getest in allen heeft hij een dergelijke onbalans dat ik er zelf de frees in heb gezet om hem te balanceren. Het is gewoon een stuk excentrisch staal wat ze gebruiken als houder en vinden het prima al je die op 18 of 20000 rpm in je machine laat tollen. Prima als je op zoek bent naar een trilnaald oid, maar onpraktisch voor in een frees.

Ik ga nu testen met de ISO30 SK10 houders voor de kleinere frezen en hoop dat daarmee de problemen verholpen zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door Kjelt »

Ik heb eigenlijk nog een vraagje wat me al even bezig houdt (als leek).

Op mijn spindels zowel de Kress, Festool frees en nu ook bij mijn nieuwe chinese 1,5kW spindel zit een hoe zal ik dit nu verwoorden: een tweevoudig of dubbel los/vast draaimoment.
Bij een normale moer als die vast zit dan zet je een halve slag met de tang los en de rest kun je met de hand door blijven losdraaien.

Bij de spindels, je draait de moer los dan kun je hem met de hand een of hooguit een paar slagen geven en dan zit ie weer vast, moet je weer even met de tang een korte slag maken voor hij helemaal los is.

Hoe is dit mechanisch gemaakt ? , hoe kan ik dat zeg maar zien aan de moer ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door serum »

Bij een systeem waar de spantang in de spanmoer zit is de conus dusdanig ontworpen dat hij vastgedrukt in de spindelneus blijft zitten. Ook wanneer de moer losgedraaid wordt. Om de spantang te ontspannen moet de spantang naar buiten getrokken worden. Hierom zit er een ring binnenin je spantangmoer die in een groef van je spantang vastzit. Op die manier trek je de spantang dus uit de spindelneus en kan je je frees verwijderen.

In de spantangmoeren zit doorgaans een excentrische ring voor het praktisch gemak om de spantang erin en er eruit te wippen. bij een ER systeem is het gebruikelijk dat er een stipje achterin je spantangmoer is gemaakt die de richting aangeeft welke kant je op moet drukken om de spantang te wisselen in de moer. Die excentrische ring is ook meteen de ontspanner van je spanmoer. Aanspannen doe je dmv de conische voorkant in de spantangmoer en de spantang.

De slag die je maakt is de speling op de ring. Deze ring mag de spantang niet aandrukken. Dat moet de voorkant van de moer doen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door Kjelt »

Bedankt weer Rene, duidelijk 8)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tabel ERxx moment om vast te draaien

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 14 jul 2020 22:47 Die moeren heten UM moeren Andre; ER32UM
Wat je kan doen is gewoon een stalen sleutel pakken, afslijpen, 1/2" gat erin frezen. Of er een oude 1/2 dop op lassen.
Goed idee, zal eens zo'n sleutel opzoeken. Die ik gezien heb zijn niet plat, dus lastig in tr frezen/lassen. Zal ik wel ergens vinden ;- Bedankt!
Plaats reactie