mijn eerste freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door DaBit »

Het zijn toch vaak de 'er stond een opspankikker in de weg' en 'te diep' zaken die freesjes kosten. Dan heeft beginnen met voeden vanaf 0% toch verreweg de meeste voorkeur bij mij. Regel voor regel probeert die ene G0 nog steeds met 20m/minuut de opspanning omver te kegelen, hij wacht alleen netjes tot jij aan de pendant draait voor-ie dat doet.

Maar er zijn nog minimaal 1000 andere manieren waarop je een frees kunt vermoorden, en als je begint ga je die toch allemaal wel een keer tegenkomen vrees ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hrscharft »

Het zijn toch vaak de 'er stond een opspankikker in de weg' en 'te diep' zaken die freesjes kosten. Dan heeft beginnen met voeden vanaf 0% toch verreweg de meeste voorkeur bij mij. Regel voor regel probeert die ene G0 nog steeds met 20m/minuut de opspanning omver te kegelen, hij wacht alleen netjes tot jij aan de pendant draait voor-ie dat doet.

Maar er zijn nog minimaal 1000 andere manieren waarop je een frees kunt vermoorden, en als je begint ga je die toch allemaal wel een keer tegenkomen vrees ik.
Een keer vergeten je Z-as te nullen of nog een veel leukere Z vol gas naar beneden Joggen ipv omhoog zijn ook ideale manieren om een paspen te maken van je vhm frees.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door serum »

Er zijn diverse manieren om freesjes om zeep te helpen.. Denk dat de 1000 van Bart een mooie indicatie is. Doorgaans duurt het even voordat je zover bent dat je een frees moet vervangen omdat hij versleten is.. :mrgreen:

Een machineklem is ook een mooi struikelblok. Feed voor staal is iets anders dan feed voor aluminium, gaat niet perse goed als je een frees met die snelheid door je machineklem probeert te duwen.

Tip, modelleer je opspanning mee in fusion.. Zeker bij 3d adaptives een wellekome optie. (staal frezen op 15m/min met een 10mm frees gaat dus kennelijk ook niet goed). Wel goed voor vonken en een 16A zekering die plop zegt.. (vonken van de verspaning, stoppenkast omdat de compressor, spindel en servomotortjes kennelijk wat meer vroegen dan 16A) (en snelle zekeringen)... Kan je simuleren tot je een ons weegt, en denken dat een lead in met een radi van 4 ook echt 4mm is, maar Fusion vind het dan toch nodig om een slinger van een mm of 30 eraan te geven..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: mijn eerste freesjes

Bericht door hrscharft »

vonken van de verspaning, stoppenkast omdat de compressor, spindel en servomotortjes kennelijk wat meer vroegen dan 16A
Het resultaat was zeker een 10mm frees met een diameter van een mm of 8..??
Machineklem, kikkers of boutkoppen en een safe height die te laag is gaat ook altijd fantastisch in ijlgang er bij langs en oops.....
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie