Chamfer frezen / 12 graden frees

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee... ik spreek mezelf niet tegen.. Binnenhoeken zijn voor de Radiuscompensatie geen probleem, echter het AANLOPEN van de RadiusCompensatie met een binnenhoek gaat NIET.. EdingCNC heeft net even andere gewoonten dan wat velen die weten hoe radiuscompensatie werkt gewend zijn..

Bij Heidenhain, Brother HS-100 en Fadal 88HS besturingen heb ik veel met RadiusCompensatie gewerkt, en die zijn vergelijkbaar.. al heb ik met de 88HS nooit met Radii ingelopen, waar ik dat bij Heidenhain vaak wel deed, zodoende kun je makkelijker middenop een rechte of zelfs een Radius beginnen..met de 88Hs heb ik nooit van die heel ingewikkelde contouren geschreven, meestal waren dat dingen als Adapterplaatjes voor Stappenmotoren en dergelijke..dus meer dan een Vierkantje met afgeronde hoeken was dat niet..,en dan liep ik gewoon haaks weg van de rechte na het ronden van de laatste hoek.. da's nie zo spannend..
Op de Draadvonkmachine , de Brother HS-100 liepen we altijd met een radius in en uit, omdat dat gewoon de beste oppervlakte gaf, omdat je geen litteken kreeg op je oppervlak ( er stond ook altijd een stop vlak voor het einde van een contour zodat we het deel vast konden zetten met magneetjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om even verder in te haken op het onderwerp "Radius Compensatie" Ik ben toch schieuwnierig geworden.. en ik ben even wat code aan het kloppen.. om dingen te testen..

Ik vraag me nu af.. zijn er mensen die interesse hebben in een uitgebreide "Handleiding" van wat er mogelijk is met RadiusCompensatie?.. dan wijdt ik daar binnenkort een Topicje aan..

Waar ik inmiddels achter ben is dat het met Lineair-Polaire bewegingen in elk geval Werkt!.. en dat heeft me ook weer nieuwe inzichten verschaft.. Ik zou de Code voor Poolcoordinaten wat aan kunnen passen.. dat je een M-Code krijgt die het huidige coordinaat als Cirkelmiddelpunt aanneemt tenzij je een ander punt programmeert (middels U, W en V?)
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Wat een teksten allemaal. Heb vlug met die cirkel inlopen geprobeerd ; dat lijkt te werken.

Nu effe druk ga;er straks mezelf in verdiepen want het is me nog niet allemaal 100% duidelijk. Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Quepee »

Zal wel weer vervelend geworden worden maar met een goed programma (fusion) gebruiken we geen radiuscompensatie meer niet voor frezen en al helemaaaaaal niet meer voor draaien. 2024
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

-rick schreef: 23 feb 2024 20:46 Wat een teksten allemaal. Heb vlug met die cirkel inlopen geprobeerd ; dat lijkt te werken.
Nee... dat lijkt niet zo... Dat werkt!.. 'k heb het net ook even ingeknopseld.. 't enige is dat de Cirkelradius Groter moet zijn dan je Toolradius!...
2 Keer Toolradius is een makkelijke waarde.. echter.. als je bij de Uitloopbeweging ook een boog gebruikt, en tevens de RadiusCompensatie uitzet, dan doorsnijdt de radius de contour van je werk.. (Nee.. da's niet goed.. Daar moet bij EdingCNC nog even de mattenklopper overheen! :lol: )

Maar.. dan doe je gewoon de G40 in de Z+ beweging na je contour:

Code: Selecteer alles

T1 M6 (D10)
GOSUB CONTOUR
T2 M6 (D5)
GOSUB CONTOUR
T3 M6 (D0)
GOSUB CONTOUR
G28 M2

SUB CONTOUR
G00 X-20 Y0
G00 Z-3 M3
G03 G41 X0 Y0 R10
G01 Y30 
G01 X60
G01 Y-30
G01 X0
G01 Y0
G03  X-20 Y0 R10
G00 g40 Z20 M3
ENDSUB 
Aldus!.. bovendien en Daarom!.

Afbeelding

Zo ziet dat er dan uit... Ik vind helemaal mooi!

Dus.. als je de Diameters 10, 5 en 0 instelt voor je tools 1, 2 en 3 dan krijg je met bovenstaande Code hetzelfde plaatje..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 23 feb 2024 21:31 Zal wel weer vervelend geworden worden maar met een goed programma (fusion) gebruiken we geen radiuscompensatie meer niet voor frezen en al helemaaaaaal niet meer voor draaien. 2024
Nee.. niet vervelend.. 't geeft alleen eens te meer aan dat tegenwoordig iedereen wil kunnen frezen.. maar Code leren?.. Nee.. dat niet..

en Fusion.. een Goed programma?.. 't is maar net wat je goed noemt.. ik ben er persoonlijk niet bepaald kapot van..

bovendien.. met wat programmeerwerk vooraf kun je dit één keer programmeren, en zonder dat je er een tekening of 3D model voor nodig hebt, kun je het aan de machine zo even aanpassen op de wensen van de klant.. of je eigen wensen.. wat je leuk vindt.. :lol:
DAT.. is CNC Frezen.. al het andere is stomweg met wizzards maken wat je wilt hebben.. dat het makkelijk is.. ja.. dat wel.. maar als het om 2D werk gaat.. dan zie ik de tijdwinst niet.. en als er iets aangepast moet worden.. dan ga je het met Cam helemaal niet redden.. Als je weet wat waar staat in je code.. dan knopsel je daar zo even wat anders in.. en met één klein programmaatje maak je met minimale aanpassingen een hele reeks producten.. en je kunt dat zo gek maken als je wilt.. terwijl een Door CAM gegenereerd programma niet meer zo makkelijk te wijzigen is aan de machine, omdat alle Contouren Equidistant zijn geprogrammeerd.. wat nu als je freesje breekt?.. en je hebt alleen nog maar 1 maat groter of 1 maat kleiner?.. dan moet je het hele programma dus weer opnieuw gaan genereren.. terwijl je Dankzij de RadiusCompensatie gewoon kan zetten Ok.> Tool 1 is gebroken>?.. Tool 2 is qua lengte ook goed alleen wat kleiner.. mooi.. komt ie niet in de knoei.. Gooien we die er toch even in ?..

CAM is niet per definitie een Stuk Loeizware software die je moet voeden met een DXF of een 3D model.. CAM kan ook zijn dat je een "intelligent" programma maakt wat rekening houdt met meer zaken dan een Door CAM software gegenereerd programma kan..

Verder.. ook wel heel fijn.. stel.. ik moet iets frezen op 0.01 mm.. dan zet ik in mijn Tooltabel de frees even 0.5 mm te groot.. dan heb ik even een "Schilletje" om mijn werk om het later na te frezen.. dan zet ik em op 0.25, loop em nog een keer na, en dan kan ik even meten.. en de uiteindelijke maat bepalen, invoeren.. start heien.. en dan komt het er op maat uit.. zonder dat je 3 keer een programma moet gaan genereren..
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Hmm.. heb het effe beetje geconverteerd naar hoe jij het ook doet, maar nog geen succes.

Code: Selecteer alles



T1 M6
GOSUB contour
T2 M6
GOSUB contour
T3 M6
GOSUB contour

;G54 (naar malpositie)

SUB CONTOUR
M3 S[#103] 
G0 Z[#100]
G0 Z0.5000
F[#102] G1 Z-1.0000 (Depth in material)
G0 X[#106] Y-[#107] (Go to Coordinate C)
G0 X120 Y-80
G41 X120 Y-70
G3 X100 Y-50 I-20 J0
F[#101] G1 X[#111] Y-[#107] (Go to Coordinate B)
F[#101] G1 X[#110] Y-[#109] (Go to Coordinate A)
F[#101] G1 X0.0000 Y0.0000 (Go to Origin)
F[#101] G1 X[#110] Y[#109] (Go to Coordinate AA)
F[#101] G1 X[#111] Y[#107] (Go to Coordinate BB)
F[#101] G1 X[#106] Y[#107] (Go to Cordinate CC)
G0 Z0.5000 (clearance height)

G0 Z[#100] (safe height)

G40 (turn radius compensation off)
ENDSUB
;Go to position nearby machine homing point (so spindle is out of the way)
G30
;M30
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou heb ik de waarden van jouw parameters niet in mijn besturing natuurlijk, maar dat maakt ook niet heel veel uit.. Moment...

Code: Selecteer alles

T1 M6 (D10)
GOSUB CONTOUR
T2 M6 (D5)
GOSUB CONTOUR
T3 M6 (D0)
GOSUB CONTOUR
G28 M2

SUB CONTOUR
G00 X110 Y-63 Z20
G00 Z-3 M3
G03 G41 X110 Y-43 R10
G01 X30 
G01 X15 Y-38
G01 X0 Y0
G01 X15 Y38
G01 X30 Y43
G01 X110
G03 X110 Y63 R10
G00 G40 Z20 M3
ENDSUB
Afbeelding

Alstu...
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Quepee »

Jij bent er niet kapot van , ik zeg dat het een van de beste programma's van nu is.

Van de week een spuitgietmal gemaakt ruime 800k regeltjes nu weet ik uit ervaring dat jij dat er wel even in duimt maar ik denk dat ik met mijn fusion iets sneller ben.

Zelfde voor dat raduisgedoe als ik een frees uit het doosje haal is een frees van 12 mm 11.99/11.98 dat geef je in in de tooltable en da tis het. meer niet meer ook niet en bla.

Het is 2024 en binnenkort gaat Ai erin komen heb al ai gezien dat in nog geen 6 minuten een programma maakt in fusion maar blijf jij maar lekker duimen. je hoeft geen gcode meer te kunnen tegenwoordig
-rick
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door -rick »

Top! hij werkt nu ook bij mij. Thanks.
Van het weekend maar eens gaan droogfrezen en G54 bepalen. Daarna het ''tweede model'' opzetten, die is wat moeilijker.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 23 feb 2024 22:19 Jij bent er niet kapot van , ik zeg dat het een van de beste programma's van nu is.

Van de week een spuitgietmal gemaakt ruime 800k regeltjes nu weet ik uit ervaring dat jij dat er wel even in duimt maar ik denk dat ik met mijn fusion iets sneller ben.

Zelfde voor dat raduisgedoe als ik een frees uit het doosje haal is een frees van 12 mm 11.99/11.98 dat geef je in in de tooltable en da tis het. meer niet meer ook niet en bla.

Het is 2024 en binnenkort gaat Ai erin komen heb al ai gezien dat in nog geen 6 minuten een programma maakt in fusion maar blijf jij maar lekker duimen. je hoeft geen gcode meer te kunnen tegenwoordig
't is niet gezegd dat ik totaalgeen Cam gebruik, maar voor simpel werk (en dat is voor anderen al behoorlijk complex), zie ik er geen winst in..
en.. of je nou in je CAM aangeeft dat een tooltje geen 12 maar 11.98 mm is.. dat moet ik ook ingeven.. anders gaat de Radiuscompensatie mank..
maar.. ik kan , zoals in dit geval een 2D Contourtje net zo snel even inkopselen, en de radiusoffset makkelijk aan de machine manipuleren.. en DAT gaat met CAM software nou net niet..
Omdat ik naast "rechttoe-rechtaan"G-Code ook gebruik maak van Parameters kan ik de waarden waarvan ik verwacht ze te moeten wijzigen, gewoon bovenin mijn programma zetten, zodat ik ze na het openen van het programma, of als ik het nog open heb staan in NotePad++ of E++ snel vinden en aanpassen.. doe ik het in NotePad++ dan moet ik Nog even Ctrl-S drukken om op te slaan.. in E++ is dat zelfs niet eens meer nodig.. immers dat slaat automatisch op als ik terugga naar EdingCNC, Ja.. dat heb ik er zelf zo ingeschreven.. waarom?..
Omdat het bijvoorbeeld bij Heidenhain's Klarteks ook zo werkt.. en dat scheelt je weer een toetscombinatie.. ben ik klaar met editen in E++ dan druk ik of F12, of De toets voor Automatische programm afloop op mijn Heidi-console.. de rest gaat automagisch..

een Spuitgietmal van 800K regels?.. da's een flinke.. dat ga ik dus aan de machine ook niet even inknopselen.. echter.. als de vorm bestaat uit "eenvoudig te herleiden wiskundige functies" dan is het goed mogelijk dat ik het wel aan de machine inknopsel, eens te meer omdat het wijzigen van de gereedschapsdiameter of Radius niet meer is dan even of de tooltabel wijzigen, of in het programma 1 parameter te "kietelen" Ik hoef in dat geval niet het hele programma opnieuw te genereren..

Als het wel complex is.. dat wil zeggen zelfs voor mij.. dan gebruik ik ook echt wel Cam.. Momenteel bezig met een Horlogekast waarvan de bovenkant een Curve heeft, met afschuiningen, en een cilindrisch deel, maar een Dubbel gekromd oppervlak.. daar even de wiskundige functie van afleiden.. ik sla even over, dank u...Ook omdat ik daarvoor een gewone Frees gebruik, en geen bolkop.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 23 feb 2024 22:19 Jij bent er niet kapot van , ik zeg dat het een van de beste programma's van nu is.
Zal waarschijnlijk ook komen omdat het geld kost. Ik kan geen andere geldige reden bedenken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Fusion.. is dat tegenwoordig niet afhankelijk van een Internet verbinding?.. Ik heb Geen internet in mijn Werkplaats.. Daarom is Fusion voor mij dus 1½keer Kødt..

Ik werk tot volle tevredenheid met CamBam.. al jaren.. langer zelfs dan met EdingCNC
Maar dat is de Discussie hier niet..
shovel
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:10

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door shovel »

Quepee schreef: 23 feb 2024 21:31 Zal wel weer vervelend geworden worden maar met een goed programma (fusion) gebruiken we geen radiuscompensatie meer niet voor frezen en al helemaaaaaal niet meer voor draaien. 2024
Als je nooit geen radius compensatie gebruikt maak je ook geen heel nauwkeurige passingen of ga jij iedere keer als de frees slijt een nieuw programma posten?

En nog altijd is het belangrijk om te weten wat de codes in houden. Het komt vaak genoeg voor dat de machine andere dingen doet als de simulatie en zie er dan maar is uit te komen als je het niet snapt. Ja 3 assig gaat alles wel goed daar heb ik het dan niet over.
Plaats reactie