Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Dag Allen,

Mid dit jaar heb ik bij een niet nader te noemen bedrijf mijn eerste cnc frees gekocht. Het is een niet mis te verstaan bakbeest (naar mijn nederige mening) met een werkbereik van 260x170 cm en een vacuumtafel. Omdat de verkoper aangaf dat een atc mogelijkheid later toevoegen aan de machine erg ingewikkeld was heb ik bij de machine ook meteen een atc optie gekocht. De levering verloopt een beetje hobbelig. Vandaar dat ik hier op het forum ook soms wat vragen stel.

Hier dus een vraag. Het is de bedoeling om deze spantanghouder (helaas weet ik niet welk type het precies is) in de witte beugels te plaatsen (zie foto’s) en dat de machine ze daaruit oppakt. Maar als de U vormige uitsparingen van de spantanghouder in contact komen met de bek van de witte beugels dan komt de spantanghouder flink klem te zitten. Voor zover ik weet kan mijn cnc zijn rotatie oriëntatie niet bepalen? Ik snap daarom niet hoe we de machine een atc actie kunnen laten uitvoeren zonder dat deze vaak klem komt te zitten?

Hoor graag jullie inzichten! Bij voorbaat dank!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deepred_tv op 25 dec 2023 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Arie Kabaalstra »

deepred_tv schreef: 25 dec 2023 12:58 Omdat de verkoper aangaf dat een atc mogelijkheid later toevoegen aan de machine erg ingewikkeld was
Oh?.. want?.. of je nou meteen een ATC monteert, of naderhand, dat kukelt er wat mij betreft niet tegenan, en als dat zou zijn vanwege de constructie van de machine, dan is de machine verkeerd geconstrueerd.
(blijkbaar weet de Constructeur van die machine overigens sowieso niet veel van hoe je met die AluProfielen werkt, Ik heb allerhande dingen gemaakt van dat soort profielen, zoals CNC Frezen, Kolomboormachientjes, Werkbanken, en Modelspoortafels.. en daar heb ik NOG NOOIT van die Hoekstukjes gebruikt, Google "fischer-technik" )
deepred_tv schreef: 25 dec 2023 12:58 deze spantanghouder (helaas weet ik niet welk type het precies is)
Dan heb je wat uit te zoeken.. want wij weten het ook niet.. 't lijkt me een SK30, een "middelmaatje", maar meten is weten.. Google SK Toolholder Dimensions, en dan komt er vanzelf een Tabelletje op je scherm waar alle belangrijke maten in staan.
deepred_tv schreef: 25 dec 2023 12:58 als de U vormige uitsparingen van de spantanghouder in contact komen met de bek van de witte beugels dan komt de spantanghouder flink klem te zitten. Voor zover ik weet kan mijn cnc zijn rotatie oriëntatie niet bepalen? Ik snap daarom niet hoe we de machine een atc actie kunnen laten uitvoeren zonder dat deze vaak klem komt te zitten?
een Gereedschaphouder moet ook niet te los zitten.. er zijn ATC's waarbij een schijf, of een Rail met houders in klemmen beweegt, omdat ze in Rust een eind van de spindel staan, buiten het werkbereik , soms zelfs achter een schuifdeurtje.
Te vast is ook niet goed natuurlijk..

Nou weet ik niet uit mijn hoofd of er nog verschillende "V-Groeven" in die houders zijn, zodat je mogelijk de verkeerde houders hebt, maar voorzover ik weet, is dat allemaal gestandaardiseerd (Tante Google weet raad)

Je weet niet of je Spindel zijn orientatie kan bepalen?. dan ook, heb je wat uit te zoeken.. wij tasten wat dat betreft helemaal volledig in het duister, omdat we niet weten welke spindel, en welke besturing je gebruikt.
Bovendien is dat pas interessant als de Spindel "Drive Dogs" op de Spilneus heeft die in die Gleuven in de Houders vallen.

Kort samengevat.. :in mijn optiek moet je bij de Leverancier te rade gaan.. die heeft je dat spul verkocht, die moet zorgen dat je de juiste spullen krijgt, en ook moet uitleggen hoe je dat allemaal monteert, aansluit, inregelt, en programmeert..
Krijg je een Gereedschapwisselmacro van em? of moet je die ook nog zelf gaan schrijven?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door stekkestim »

Als je een 24Krpm spindel hebt is de kans klein dat je spindel orientatie hebt. dan ben je niets met de afgebeelde gereeschapshouder. Dit is een SK (30) en jij hebt dan ISO (30) nodig.

Los van het type gereedschapshouder vindt ik dat latje waarop die grippers staan toch wel heel mager. Hang er 3 gereeschapshouders aan en dat ding
buigt door??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Arie Kabaalstra »

stekkestim schreef: 25 dec 2023 14:31 Los van het type gereedschapshouder vindt ik dat latje waarop die grippers staan toch wel heel mager. Hang er 3 gereeschapshouders aan en dat ding
buigt door??
Wat te denken van de Toolsetter?.. op een snippertje 5 mm Alu?.. 3 letters: "WTF?" en één leesteken...

Ik weet niet wie die niet nader te noemen figuur is.. maar verstand van construeren is ver te zoeken vrees ik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef: 25 dec 2023 14:31Dit is een SK (30) en jij hebt dan ISO (30) nodig.
Ik gok dat dit eerder een BT houder is.
Maar evengoed, meer info over de gebruikte freesspindel, foto van de onderzijde kan ook al helpen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

Dank allen!

Ik zal binnenkort foto’s nemen van m’n frees spindel om de zaken te verduidelijken.

Op het eerste gezicht lijkt iso30 er32 spantang houder veel geschikter idd. Zal dit eens met de leverancier overleggen… gek zeg dat hij me iets verkoopt waar hij zelf kennelijk zo weinig ervaring mee heeft…
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door janplastiek »

met deze houder trek je de klem op enkele wisselingen stuk, de metalen houder kan net met zijn opening in de klem komen te zitten en er zelfs uit vallen, de enige manier van gebruiken van deze freeshouder met een atc is deze in een potje te laten staan om te wisselen, niet in een klem.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

deepred_tv schreef: 25 dec 2023 18:06 Dank allen!

Ik zal binnenkort foto’s nemen van m’n frees spindel om de zaken te verduidelijken.

Op het eerste gezicht lijkt iso30 er32 spantang houder veel geschikter idd. Zal dit eens met de leverancier overleggen… gek zeg dat hij me iets verkoopt waar hij zelf kennelijk zo weinig ervaring mee heeft…
Doe gelijk een detail foto van 1 zo'n freeshouder, die zou toch iets verends moeten hebben. Is dat een spuitgietdeel en zelf 3D print werk?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door janplastiek »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
LangLeveDeHobby
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door LangLeveDeHobby »

Uit interesse, wat voor een machine is dit? Eventueel een foto van het totaal?
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »


Dit lijkt er zeer sterk op idd…
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door serum »

Iso30 gaat niet werken, je pullstud is echt specifiek voor bt30, meeste iso30 spindels/houders hebben een HSD compatible pullstud. Het past niet zomaar op elkaar en ik zou ze niet door elkaar gebruiken. (Aangrijphoek is anders)

Staat wel op het spindel wat je nodig hebt, maar de houder die je hebt is bt30.

Je spindel heeft geen oriëntatie, die vorkjes zijn bedoeld voor wat koppelrijkere varianten.
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door deepred_tv »

LangLeveDeHobby schreef: 25 dec 2023 19:14 Uit interesse, wat voor een machine is dit? Eventueel een foto van het totaal?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Er32 spantanghouder geschikt voor ATC?

Bericht door Quepee »

Ziet er niet heel verkeerd uit toch
Plaats reactie