3D touch probe maar welke NC of NO

Moderator: Moderators

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: 3D touch probe maar welke NC of NO

Bericht door andrefc101 »

Tolp2 schreef: 04 sep 2023 11:34 Zou ik mogen intappen op de kennis van Arie en anderen hier.
Dat mag altijd, maar: alleen als je ook zo’n weelderige haardos hebt, en nooit meer dan 1 keer!!
serum

Bericht door serum »

bartk schreef: 04 sep 2023 11:41 Ik had deze op het oog en daar zit dat buistje naast wat je voor de 3D touch probe kunt gebruiken.
Afbeelding
Ik heb alleen dan het verschil in hoogt van de tool lengte schakel punt en dat vlakje nodig.

ER zit ook nog een noodstop mogelijkheid in ( tweede schakelaar )
Dat buisje zit erop voor het blazen van lucht om je meetvlak te reinigen.
serum

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 04 sep 2023 13:17
Tolp2 schreef: 04 sep 2023 11:34 Zou ik mogen intappen op de kennis van Arie en anderen hier.
Dat mag altijd, maar: alleen als je ook zo’n weelderige haardos hebt, en nooit meer dan 1 keer!!
Precies. Max 1 x intappen. Kracht van goede humor zit in herhaling, maar ik mis de grap in je dubbele post wel. :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stel je hebt een tool sensor om de lengte van je tool in te meten, en je hebt zo'n 3D-touchprobe, hoe kalibreer je in dat geval:
  • Het betreft een machine met handmatige toolchange, dus de lengte van de probe varieert ook;
  • Zowel de tool sensor als de touch-probe zijn een knopje die een stukje inveert, dus de lengte meten van de probe met de sensor gaat ook niet 1-2-3 lukken.
Zou je dan naast je tool sensor een stukje alu moeten/kunnen inklemmen die je met een frees met bekende lengte hebt gevlakt (met een minimale afname om zo zuiver mogelijk te frezen)?

Stel.. Je kunt de TouchProbe niet herhaalbaar inklemmen.. dan moet je em Kalibreren voor elk gebruik.
Daar is dus het MachinCoordinatensysteem voor bedoeld.. Daarmee kun je de lengte bepalen Immers je hebt een vast punt aan de spindel (dat kan de voorzijde van de spindel zijn zonder Moer.
Positioneer dan de spindel op , laten we zeggen 50 mm boven de tafel, en zet Z op 50, zodat Z0 met de spilneus op tafel ligt.
dan kun je vanuit die positie de lengte van de 3D Touchprobe bepalen..
't makkelijkste zou zijn als je dat in Machine Coordinaten doet, dan heb je niet te maken met Offsets.

Makkelijker is het echter om een Opname te maken die zoals eerder opgemerkt, altijd op een vaste positie in de spil zit.
een stukje materiaal met een vaste hoogte inklemmen is niet nodig hier. Je tafel is een constante!.. en er is in de meeste gevallen wel een hoekje tafel beschikbaar...

zoals ik het op de "Bridgeport-van-de-zaak" altijd deed... Tafel 0 maken, Taster in de spil en de Lengtekalibratie voor de taster oproepen en uitvoeren.. dan tast ie naar beneden.. tot ie de tafel raakt, dan heeft ie zijn lengte, en die mikt ie in de Tooltabel.. klaar!.. dan een Ringkaliber op de tafel, en daarin een 4 punts Kalibratie uitvoeren.. dan weet ie ook de "Effectieve Kogelradius" en ook die zet ie in de Tabel.. klaar!.. Koffie!.

Voor het Kalibreren van de Toolsetter (momentje.. even een slokje Koffie).. gebruikte ik het Kalibratie gereedschap, die Weldon houder met een Pen ø12 erin, en daarmee werd de hoogte en de Radius van de Toolsetter bepaald, omdat een Renishaw TS27R ook gereedschapsradius kon meten.. dat was dus geen simpel knopje.

Voor mijn eigen machine moet ik eigenlijk ook weer eens een 3D taster maken, en een Toolsetter..
Voor de Draaibank moet ik eigenlijk ook iets verzinnen om in elk geval de Lengte van Tools snel in te kunnen meten, dat kan dan wel met een "knopje"

de ware "kracht" van Toolsetters en Touchprobes zit em in de Kalibratie, in EdingCNC zit in elk geval een werkende Kalibratieroutine voor Toolsetters voor uitsluitend gereedschapslengte, daarin meet je niet alleen de hoogte van de Toolsetter, maar sla je ook de Locatie op, zodat bij een Meetroutine de machine automatisch naar boven de Toolsetter verplaatst..
Ik heb toen ik nog een Toolsetter op mijn machine had daar veelvuldig gebruik van gemaakt, Frezen met meerdere gereedschappen in één programma was een "Eitje" bij een Toolwissel stopte de Spindel en ging de Kop naar de hoogste stand, Waarna je het gereedschap kon wisselen.. even de rolmaat ernaast voor de globale lengte, die Knopselde je dan in het Dialoogje, en dan gaf je een Beuk op de Grote Groene knop, Gereedschap werd dan gemeten, ging terug omhoog en dook dan weer naar het werk om vrolijk verder materiaal uit te peddelen..
bartk schreef: 04 sep 2023 11:41 Ik had deze op het oog en daar zit dat buistje naast wat je voor de 3D touch probe kunt gebruiken.
Afbeelding
Ik heb alleen dan het verschil in hoogt van de tool lengte schakel punt en dat vlakje nodig.

ER zit ook nog een noodstop mogelijkheid in ( tweede schakelaar )
Daar is dat Buisje niet voor.. je hebt een hele Tafel!
bartk

Bericht door bartk »

Heb ze nu beide besteld in NC, vond het betoog dat dit veel veiliger voor de machine, tools en werk stuk is, zeer goed.

Als iets ergens niet voor bedoeld is, betekent niet dat je hem daar niet voor kan gebruiken :-)

Maar we zullen het zien. Heb nog wat te lezen want om alles goed aan elkaar te koppen zal niet makkelijk gaan worden.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

bartk schreef: 04 sep 2023 17:48 Als iets ergens niet voor bedoeld is, betekent niet dat je hem daar niet voor kan gebruiken :-)
Da's waar.. maar waarom zou je?.. als je een hele machine opspantafel tot je beschikking hebt?.. Dat is tenslotte het oppervlak waardoor alles bepaald wordt.
Als je dan een ander oppervlak gaat gebruiken, dan moet je dat ook meten eer je kan kalibreren.. en met elke meting sluipt er een Meetfout in..
Ja.. Ik til daar zwaar aan.. 'k heb eens een onderdeel moeten maken waar de totale dikte 1 mm bedroeg, maar op een bepaalde plek mocht het onderdeel niet dikker zijn dan 0.96, en niet dunner dan 0.94 mm, dan moet je echt binnen 0.01 mm kunnen kalibreren.. anders ga je de mist in, de bietenbrug op, en ben je het bokje..
bartk

Bericht door bartk »

Nou alles binnen, maar twijfel of ik een NC 3D touch probe heb. op het doosje staat NPN/NC.

Het ding heeft voeding nodig en heeft 1 IO draad.
Op deze draad staat 0V als de sensor niet geactiveerd wordt en de Voedingsspanning als hij geactiveerd wordt.

In mijn hoofd doet dit dus precies wat ik niet wil. want op deze manier kun je dus niet zien als er een kabel breuk is.
Of heeft mijn hoofd een reset nodig :-)

De tool lengte sensor doet wel wat ik verwacht. 0 ohm bij niet activatie en oneindig bij activatie
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

NPN is een open collector uitgang, voorzien van pullup met een weerstand naar de voedingsspanning.
Als deze transistor aktief is laat hij de uitgang naar 0V zakken, inaktief zweeft de uitgang en wordt met de weerstand naar de voedingsspanning getrokken.

NPN NC dan is als de sensor niet geaktiveerd wordt de transistoraktief dus is je uitgang 0V.

Ik weet niet wat je wil of wat je nodig hebt maar het kabaal verhaal van meerdere NC sensoren in serie is alleen van toepassing bij schakelaars met hun galvanisch gescheiden schakelcontacten, niet bij NPN of PNP uitgangen.
Anders heb je nl of een NC PNP nodig maar dan kun je er weer niet meerdere in serie zetten maar wel een draadbreuk detecteren van een enkele sensor.
bartk

Bericht door bartk »

Dankje, ik heb op de mach3 net genoeg inputs om nu mijn mix van sensors uit te lezen.
Alles is geïnstalleerd en sensor werken, nu de scripts nog. zal wel even duren :-)
IMG_20230915_184719.jpg
IMG_20230915_184725.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 04 sep 2023 13:17
Vergeet het maar Andre, ik ga _niet_ naar de kapper! :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartk

Bericht door bartk »

Nou heb nu wel genoeg van mijn Chinese Mach3 controller, 2 maal in kortere tijd een z as door duwen.
1 maal dwars door een print plaat en 1 maal met mijn nieuwe probe ( heb reserve onderdelen mee besteld maar die zijn dus nu ook op. )

Ga de controller vervangen voor een Eding controller ( moet hem in Duisland bestellen want is niet te verkrijgen in Nederland ),
heb alleen 1 vraag wat is de kans dat mijn spindel en mijn stappenmotoren niet werken met de Eding hardware ?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

In principe nihil.
bartk

Bericht door bartk »

Nou boel bestel en nu wachten :(
Arie Kabaalstra
Contacteer:

bartk schreef: 18 sep 2023 17:16 heb alleen 1 vraag wat is de kans dat mijn spindel en mijn stappenmotoren niet werken met de Eding hardware ?
Tenzij ze stuk zijn, werkt het gewoon.. kwestie van aansluiten en inregelen..
bartk schreef: 18 sep 2023 17:16 Ga de controller vervangen voor een Eding controller
Je gaat er dus eindelijk een echte besturing opzetten.. :lol:
Plaats reactie