3D touch probe maar welke NC of NO
Moderator: Moderators
3D touch probe maar welke NC of NO
Ik heb wat problemen met z hoogte map maken van een pPCB die gegraffeerd moet worden.
Ik gebruik nu de elcheapo manier met een klip op de frees en het werkstuk.
Maar als ik een hele PCB doe zie ik hem op deze manieer af en to toch de PCB in duwen.
Ik wil dus een niet al te duren Digitize, touch probe, etc kopen
Zie op alieexpress een simpele versie staan die gebaseerd is op de DIY probe.
https://www.aliexpress.us/item/32568032 ... 4itemAdapt
Ik denk voor mij goed genoeg.
Ik gebruik MACH3 en wil voor de frees tooltjes toch ook nog de manier met de krokodillenbekje kunnen doen.
Ik verwacht dat ik de NO versie moet hebben om niet iedere keer MACH setting to hoeven veranderen, is dit correct ?
Ik gebruik nu de elcheapo manier met een klip op de frees en het werkstuk.
Maar als ik een hele PCB doe zie ik hem op deze manieer af en to toch de PCB in duwen.
Ik wil dus een niet al te duren Digitize, touch probe, etc kopen
Zie op alieexpress een simpele versie staan die gebaseerd is op de DIY probe.
https://www.aliexpress.us/item/32568032 ... 4itemAdapt
Ik denk voor mij goed genoeg.
Ik gebruik MACH3 en wil voor de frees tooltjes toch ook nog de manier met de krokodillenbekje kunnen doen.
Ik verwacht dat ik de NO versie moet hebben om niet iedere keer MACH setting to hoeven veranderen, is dit correct ?
Re: 3D touch probe maar welke NC of NO
Als je frees de pcb naar beneden duwt dan zou een 3D correctie curve wel kunnen helpen maar je probleem blijft dat de pcb te flexibel is gemonteerd.
Je zou ook een mdf plaatje kunnen nemen deze vlak frezen en met dubbelzijdig tape de print er op plakken. Nog mooier vacuumtafeltje maar dan oppassen met de gaatjes boren.
Je zou ook een mdf plaatje kunnen nemen deze vlak frezen en met dubbelzijdig tape de print er op plakken. Nog mooier vacuumtafeltje maar dan oppassen met de gaatjes boren.
Ik heb een nieuwe NO die ik wil verkopen (voor mij is een NC handiger, aangezien ik 1 ingang heb voor een probe en de probe en de toolsetter in serie moet zetten).
Mocht je die willen overnemen, stuur je maar een PB.
Mocht je die willen overnemen, stuur je maar een PB.
-
- Contacteer:
Is die probe ook me een EdingCNC CPU5A4/3 te gebruiken?
Ja, dat werkt.
-
- Contacteer:
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
een Probe MOET NC zijn.. Waarom?. als je Draadbreuk zou hebben.. dan doet ie't niet meer.. en dan moet je Besturing ook kunnen zien of het signaal bij het beginnen van een Tastbeweging aanwezig is.. is dat signaal er niet.. betekent dat dat de Probe al in aanraking is met je werk (of een klem) , of dat er een Draadbreuk of andersoortige onderbreking is..
heb je een NO probe die draadbreuk of die andersoortige onderbreking heeft.. dan Rost je machine em zo je werk in.. en dat wil je niet.. NC Probes zijn de eerste lijn beveiliging in deze..
Bovendien.. en Tussen haakjes, als je Probe een "Copy DIY" is, dan is ie naar alle waarschijnlijkheid van het NC type, want zo werken die dingen..
Hoe ik dat weet?.. 'k heb er zelf meerdere gemaakt.
er komt verder geen electronica aan te pas.. als de probe in rust is.. dan maakt ie contact, zodra ie het werkstuk raakt, of iets anders, dan verbreekt het contact.
Ik weet niet of Mach3 de status van de probe kan controleren?.. bij EdingCNC kan dit wel.. er is een Parameter die de status van de Probe weergeeft..zo weet je of ie wel of niet getriggerd is bij aanvang van een Probe beweging.
Dus... kun je een Toolsetter gebruiken om je gereedschaplengte te bepalen, en een "Zero Setter" om je werkstukoppervlak vast te leggen, en een 3D touchProbe om hoogteverschillen te meten, en de kanten van je werk te vinden.
je kunt ze alle drie aangesloten laten zitten.. en je pakt degene die je nodig hebt op dat moment..
heb je een NO probe die draadbreuk of die andersoortige onderbreking heeft.. dan Rost je machine em zo je werk in.. en dat wil je niet.. NC Probes zijn de eerste lijn beveiliging in deze..
Bovendien.. en Tussen haakjes, als je Probe een "Copy DIY" is, dan is ie naar alle waarschijnlijkheid van het NC type, want zo werken die dingen..
Hoe ik dat weet?.. 'k heb er zelf meerdere gemaakt.
er komt verder geen electronica aan te pas.. als de probe in rust is.. dan maakt ie contact, zodra ie het werkstuk raakt, of iets anders, dan verbreekt het contact.
Ik weet niet of Mach3 de status van de probe kan controleren?.. bij EdingCNC kan dit wel.. er is een Parameter die de status van de Probe weergeeft..zo weet je of ie wel of niet getriggerd is bij aanvang van een Probe beweging.
Dat is een ander voordeel van het gebruik van een NC probe.. je kunt ze in Serie zetten...
Dus... kun je een Toolsetter gebruiken om je gereedschaplengte te bepalen, en een "Zero Setter" om je werkstukoppervlak vast te leggen, en een 3D touchProbe om hoogteverschillen te meten, en de kanten van je werk te vinden.
je kunt ze alle drie aangesloten laten zitten.. en je pakt degene die je nodig hebt op dat moment..
-
NO kun je allemaal parallel zetten. 2 types samen gaat niet (eenvludig) op 1 ingang.
@ Arie Kabaalstra
Je hebt mijn aandacht
Snap alleen nog niet waarom ik 3 sensors nodig heb dan en wat ik met een een Zero setter moet doen.
Kan ik met zo'n 3D touch en een Toolsetter, niet alles aan elkaar koppelen.
Of kan ik de 3D touch niet op de tool setter gebruiken ?
Want als dat kan dan weet ik de hoogt van het werkstuk en kan via de 3D touch, op de toolsetter de freeze hoogte koppelen aan de hoogte van het werkstuk. Of mist ik iets.
Deze aliexpress DIY kopie is iets slimmer gemaakt en heeft een klein beetje electronika.
Je hebt mijn aandacht
Snap alleen nog niet waarom ik 3 sensors nodig heb dan en wat ik met een een Zero setter moet doen.
Want als dat kan dan weet ik de hoogt van het werkstuk en kan via de 3D touch, op de toolsetter de freeze hoogte koppelen aan de hoogte van het werkstuk. Of mist ik iets.
Deze aliexpress DIY kopie is iets slimmer gemaakt en heeft een klein beetje electronika.
Een NO probe kun je inverteren, €0,30 aan onderdelen.
Eigenlijk zou een probe maar ook een besturing beide moeten ondersteunen.
Eigenlijk zou een probe maar ook een besturing beide moeten ondersteunen.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
bartk schreef: ↑03 sep 2023 21:03 @ Arie Kabaalstra
Je hebt mijn aandacht
er bestaat veel onbegrip omtrent het gebruik van de diverse "Touch Sensors", die methode met zo'n krokodilleklemmetje doet mij persoonlijk de haren ten berge rijzen.. en degenen die mij kennen, weten dat ik een vorstelijke haardos heb..
Beetje dit werk dus..
zelfs de "pros" gaan de mist in.. getuige de video van Sorotec, waarin de Toolsetter gedemonstreerd wordt, met een tool waarvan de lengte niet bekend is, wordt de boel gekalibreerd.. WATZEFUK?... hoe kun je een Toolsetter kalibreren met een tool waarvan je de lengte niet weet?...
First things First dus.. de Toolsetter: een Apparaatje wat op een VASTE positie op je tafel staat, of kan worden geplaatst, bedoeld om de uitsteeklengte van een gereedschap te bepalen.
Om dat ding te kalibreren moet je een gereedschap hebben met een Reproduceerbare lengte.
Ik adviseer altijd om een Stalen pennetje te nemen die je door de spantang heen tot aan de bodem van de spindel kan doorschuiven eer je em vastzet.. dan is je lengte een vast gegeven.. bewaar dit "kalibratietooltje" ook in een Gemarkeerd doosje.
(ook op de "De Bridgeport op het werk, had ik een dergelijk tooltje, een oude Weldon houder met een Paspen ø12 erin, muurvast gedraaid, en na gebruik borg ik em op in een stalen kistje, met een slot!)
je bepaalt dan de lengte die het pennetje uit de spantang steekt, gewoon meten met een Rolmaat voldoet, rond het af naar een mooie hele maat, print dat op een stickertje, en plak dat op het doosje (zet em ook in je Tooltabel op een nummer dat je voorlopig niet zal gebruiken.. T99 bijvoorbeeld..
Je roept dat tool op om de Toolsetterhoogte te bepalen, Dus de machine "weet" dat T99 in de machine zit, en G43 moet aanstaan (toollengte Compensatie) zodat de machine ook "weet" hoe lang dat tool is, dan moet je in Machine Coordinaten meten, en verrekenen hoe hoog de toolsetter is op het moment dat ie schakelt.
pas als dat gebeurd is, is je Toolsetter klaar voor gebruik.. je kunt dan een ander Tool in de spindel zetten, de lengte globaal meten en dat ofwel in de Tooltabel zetten of middels een dialoog (in EdingCNC) doorgeven aan de machine.. dan zal ie (mits je toolmeetroutine goed geschreven is) tot op veilige hoogte positioneren (Toollengte plus veiligheidsafstand) boven de toolsetter, de toolsetter aanraken, en op het moment van schakelen berekent ie aan de hand van de Spindelpositie en de hoogte van de Toolsetter (daarom kalibreren met een tool met bekende lengte) de lengte van het huidige gereedschap.
Wat is daar het nut van bij een machine waar je met de hand gereedschap moet wisselen, en die lengte steeds anders is?.. Nou.. na een wissel meet je de lengte globaal op (in EdingCNC roep ik daartoe de Meetroutine op, en die komt met een DIaloogje), hij gaat em meten, en weet hoe lang ie is.. Daardoor kan ik zonder met mijn ogen te knipperen in IJlgang tot 0.1 mm boven het werk bewegen.. (Been there, Done That.. mijn chef schrok zich wezenloos en stond met bevende vingers bij de Noodstop.. ik was weggelopen om een Voelermaatje van 0.1 mm van mijn werkbank te pakken om hem te tonen dat het klopte).
als je dus een klus begint.. Laad je het eerste tool, en die meet je.. dan ga je daarmee je werkstukhoogte bepalen.. de machine kent nu de exacte lengte, dus als je , zoals ik vaak doe tot een millimeter of 5 boven je werk jogt, en dan een Pennetje ø6 op je werk legt, en omhoog jogt tot het pennetje net onder je freesje door kan, dan weet je dat je frees 6 mm boven je werk staat.. Z6 instellen.. en je werkstuk oppervlak ligt op Z0..
Zodra je dan een ander tool in de machine zet, deze ook meet, dan kun je zonder met je ogen te knipperen naar Z2 gaan, spindel aan, en dan je werk induiken. Z0.1 kan ook.. maar dat deed ik alleen om mijn chef te laten schrikken... omdat ie niet begreep dat ik elke 3-4 maanden mijn gereedschappen opnieuw kalibreerde, dit omdat de temperatuur door het jaar heen dusdanig schommelde dat ik dat in mijn werk kon meten.. Ja.. we deden nauwkeurig werk... en als je dan al moeite hebt om op 0.1 mm te blijven.. dan is het tijd voor een Kalibratieronde
de ZeroSetter dan.. eigenlijk is dat de electrische equivalent van het pennetje ø6, het Vloeitje of de krokodilleklem (die alleen werkt op metalen werkstukken).
een apparaatje dat heel sterk lijkt op de Toolsetter.. alleen.. de hoogte verreken je nu met het vlak waar je em op zet.. is ie 40 mm hoog, en je zet em op je werk.. dan verrekent de routine na kalibratie uiteraard de hoogte van de ZeroSetter met de gemeten positie EN.. de lengte van je gereedschap.. Gemeten gereedschap is dus ook hier een ABSOLUTE vereiste..
gebruik van een ZeroSetter is dan niets meer dan het ding op je werk zetten, de gemeten frees erboven, dan naar beneden laten tasten, hoogte verekenen, En klaar is Arie..
Een 3D Touchprobe kun je ook gebruiken natuurlijk 't is hetzelfde ding, maar dan ook gevoelig voor zijdelingse bewegingen van de Stylus, zorg er voor dat de uitsteeklengte van zo'n ding Constant is (dus tot achterin de spindel met de opname), dan is de lengte bekend, dus kun je er rechtstreeks je werkstuk mee tasten om het oppervlak te bepalen..
Verder kun je em ook aan de voorkant, achterkant, zijkant laten raken om daarvan de Coordinaten vast te leggen.
Met een beetje programmeerwerk kun je met een 3D taster nog andere leuke dingen doen..
zoals dit...
Zou ik mogen intappen op de kennis van Arie en anderen hier.
Stel je hebt een tool sensor om de lengte van je tool in te meten, en je hebt zo'n 3D-touchprobe, hoe kalibreer je in dat geval:
Stel je hebt een tool sensor om de lengte van je tool in te meten, en je hebt zo'n 3D-touchprobe, hoe kalibreer je in dat geval:
- Het betreft een machine met handmatige toolchange, dus de lengte van de probe varieert ook;
- Zowel de tool sensor als de touch-probe zijn een knopje die een stukje inveert, dus de lengte meten van de probe met de sensor gaat ook niet 1-2-3 lukken.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Zou ik mogen intappen op de kennis van Arie en anderen hier.
- Het betreft een machine met handmatige toolchange, dus de lengte van de probe varieert ook;
- Zowel de tool sensor als de touch-probe zijn een knopje die een stukje inveert, dus de lengte meten van de probe met de sensor gaat ook niet 1-2-3 lukken.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Ik had deze op het oog en daar zit dat buistje naast wat je voor de 3D touch probe kunt gebruiken.
Ik heb alleen dan het verschil in hoogt van de tool lengte schakel punt en dat vlakje nodig.
ER zit ook nog een noodstop mogelijkheid in ( tweede schakelaar )
Ik heb alleen dan het verschil in hoogt van de tool lengte schakel punt en dat vlakje nodig.
ER zit ook nog een noodstop mogelijkheid in ( tweede schakelaar )