Keuze van machineklem

Moderator: Moderators

Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Keuze van machineklem

Bericht door Ferry »

Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om een machine-klem aan te schaffen, maar weet eigenlijk niet zo goed wat voor soort ik moet kiezen, er zijn zoveel verschillende uitvoeringen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb bij buitelaar een aantal leuke klemmen zien staan, maar wellicht dat de kenners hier mij kunnen vertellen waarom ik de ene klem beslist niet moet nemen, en de anders juist wel

Ik heb een drietal klemmen staan die mij wel wat lijken wat is jullie idee hierover? m.b.t. gebruiksgemak, nauwkeurigheid, algemene kwaliteit etc etc.

KLEM-1
1892

KLEM-2
1893

KLEM-3
1894

Ferry.........
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Mcgyver »

Als je het formaat kwijt kunt zou ik voor de eerste gaan...

Hier heb je lekkere brede bekken en een fors spanberijk...

De andere klemmen hebben smallere bekken en klem nr 3. moet je ook nog eens een pen verzetten voor een span berijk...

Bovendien kan je de eerste ook nog eens om een hoekje zetten....

Ik zie geen merken staan bij klem nr 2 en 3 maar ik ga er vanuit dat deze van HBM zijn... heb ik toch nog iets meer vertrouwen in de eerste van Vertex.....

Voor het meeeste freeswerk zal je met de eerste het meeste plezier hebben..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Jensorie »

en... met de eerste, kan je evt. de laaste klem zelf maken.. beetje banen vrezen en gaten boren, meer is het eigenlijk niet... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jensorie op 28 jul 2009 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Mcgyver »

tja dat kan alleen de afgebeelde klem is geslepen en waarschijnlijk ook gehard... :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door pcfil »

Ik zou ook de eerste kiezen. Het zijn bekken die je kan wisselen. Zo kan je eventueel zelf bekken maken met een verlaag erin gefreesd. Dan moet je niet werken met onderleggers. Zie mijn voorbeeld. Ik heb deze ook gemaakt voor mijn bankschroef. De foto van de laatste bankschroef wordt meer gebruikt om stukken te slijpen. Deze bankschroef wordt gemakkelijk aangetrokken op een magneettafel en is volledig haaks.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door pcfil op 28 jul 2009 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Roetsj »

Wat heb je te besteden..? [lullig modus]

Ga eens vragen wat ze jouw aanraden. Kom je uit de buurt zeg..., ons kikkerlandje 8), ben je al klant pak je mss nog korting ook ;-)
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Ferry »

Heren, dank voor de snelle reactie's

Als ik het zo eens zie is momenteel unaniem de eerste klem de winnaar.

Ik zit aan een budget tussen de 100 a 200 euro te denken ( heb nog een hele hoop andere dingen op mijn wishlist staan).

@pcfil : Goed idee met die inzet-bekken, dat is inderdaad een donders handige oplossing
Michel
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Michel »

Misschien is dit een betere keuze met deze klem kan je ook naar buiten toe klemmen en plaat materiaal
tot 300 mm (voor de grootste) klemmen.De bekken kan je op div. manieren plaatsen.
http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1135
Je kan deze klemmen ook van het merk Vertex kopen
Ik heb hier de grootste(merk HBM)voor mijn Huvema DM 45 boor/freesmachine,echter als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik de kleinere versie nemen,het draaiplateau past eigenlijk niet op het freesbed.
Maar verder bevalt de klem prima
Echter kies wel in een keer de goede klem,beknibbel hier niet op,je nauw keurigheid van je werkstuk,en het
opspangenot (het makkelijk en nauwkeurig opspannen van je werkstuk) is wel hier afhankelijk van.


Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Arie Kabaalstra »

goedkoop en goed gaat helaaas ook niet samen in het geval van de keuze voor een machine klem..

ik heb regelmatig freeswerk in een klem van type 1, en ik kijk uit naar de dag dat ik em ritueel van de tafel mag slopen om em te vervangen voor zoiets:

Afbeelding

ok.. die is Fors duurder, maar't is tenminste geen veredelde bankschroef...

Type 3 is eigenlijk een slijpklem, maar voor precisie werk op de freesmachine voldoen ze ook uitstekend ( ik heb zelf het kleinste model bij Buitelaar vandaan, mooi stukje gereedschap.. en inderdaad Gehard ja... 63 hRC (geen kattepis dus)

type 2?.. met een beetje pech trek je daar een katterug in..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door create »

Specs van de klem hierboven

Totale lengte: 275 mm.
Bekbreedte: 100 mm.
Breedte van de klem: 75 mm.
Totale hoogte: 65 mm.
Maximale opening: 110 mm.
Prijs: € even sparen

Past deze goed op mijn wabeco Arie, of moet hij groter?

Is wel een mooie klem die gaat op mijn verjaardagslijstje! ;-)

gr Create
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door pcfil »

Als je echt geld genoeg hebt voor een klem dan zou ik eens kijken op deze website.http://www.allmatic.de/, als zij het niet hebben dan heeft niemand het
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Ferry »

Hmmm, wordt ik weer aan het twijfelen gebracht :roll:

Arie die klem ziet er innderdaad heel mooi uit, maar is voorlopig nog even flink boven mijn budget ( om over de klemmen van Allmatic nog maar te zwijgen).

Ik ga voorlopig toch maar voor klem 1 dan, mettertijd misschien nog eens voor een "echte"

Ferry......
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door skillalot »

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1007

is dit niks? Met wisselbare bek om verschillende vormen in te klemmen.

Gr Sascha
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze van machineklem

Bericht door Arie Kabaalstra »

't kloterige van veel machineklemmen met zo'n verstelling eronder is dat het heel veel hoogte kost, en dat je veel stabiliteit inlevert..

trouwens.. je hebt een CNC machine.. waarom zou je een klem kopen die je kunt roteren?.. je roteert toch gewoon je DXF-je?...

die "Slijpklemmetjes" zijn in mijn ogen leuk, die klem die ik eerder aan haalde is voor een BF-je of een Wabeco gewoon overkill, maar op een Fadal VMC misstaat ie geenszins..

je moet een klem zo groot mogelijk kiezen, maar niet zo groot dat de klem in de weg gaat zitten..
Plaats reactie