Lucht koeling

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Lucht koeling

Bericht door bartL »

Eindelijk heb ik de luchtkoeling op mijn freesbankje zitten. Maar nu vroeg ik me af of er iemand is die iets zinnigs kan zeggen over de hoeveelheid druk waarmee ik de luchtstraal naar de frees moet sturen?
Ik gebruik een 1.4mm lastip in een locline slang (ooit eens hier gelezen en werkt perfect 👌). Hij staat nu op 3 bar en lijkt mooi te werken, ook de compressor krijgt zo meer dan voldoende rust. Maar ik heb eigenlijk geen idee of ik nu optimaal koel? Zit hier een minimum of optimum aan? Of is het gewoon, hoe harder hoe beter?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

Koelen wat je ermee doet is niet heel relevant, meer de spanen wegblazen.

Ik gebruik 0,7mm op nog geen bar. 2 stralen, goed richten en je blaast alle spaantjes zo weg. Ik voeg nog wat koolmist, fenella of alcohol toe (aangelengd met een paar druppels wonderolie)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lucht koeling

Bericht door DaBit »

Ik heb meerdere 1mm nozzles in 120 graden hoek in de freeskop zitten zodat ik altijd de frees raak onafhankelijk van de richting. Druk regel ik gewoon met een drukregelaartje, maar zal meestal zo 2-3 bar zijn. Dat werkt ook voor de dikkere staalspanen prima.

Ik ben met lucht en smeermiddel verder geen goed voorbeeld; ik heb meestal de insteek 'flink doorblazen; gebroken frees en verknald werkstuk kost me meer'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

Er gaat eigenlijk weinig boven echte floodcooling.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lucht koeling

Bericht door bartL »

serum schreef: 14 okt 2021 21:16 Koelen wat je ermee doet is niet heel relevant, meer de spanen wegblazen.
Eens, dat lukt nu dus aardig. Als ik het goed begrijp gebeurt het koelen dan door de spanen zelf.
DaBit schreef: 14 okt 2021 21:50 Ik heb meerdere 1mm nozzles in 120 graden hoek in de freeskop zitten zodat ik altijd de frees raak onafhankelijk van de richting. Druk regel ik gewoon met een drukregelaartje, maar zal meestal zo 2-3 bar zijn. Dat werkt ook voor de dikkere staalspanen prima.
Dat is uiteindelijk ook mijn wens. Nu draait de straal weleens even achter het werkstuk zelf omdat de straal van 1 kant komt, niet helemaal optimaal dus. Net aan het frezen geweest in staal met een 12mm wisselplaatjes frees en met die 3 bar waren de spaantjes geen kind voor de straal.
serum schreef: 14 okt 2021 22:00 Er gaat eigenlijk weinig boven echte floodcooling.
Toch ook weer niet altijd. Met de capaciteit van mijn coolant pomp kom ik aardig in de buurt van flood cooling. Maar naast dat het een t@#ingbende wordt heeft het als nadeel dat het de spanen niet altijd goed afvoert. Vooral bij het frezen van pockets blijven de spanen rondzwemmen waardoor je ze meerdere keren tegen komt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lucht koeling

Bericht door Kjelt »

Je zou een combinatie kunnen nemen van continu 1 a 2 bar blazen en een tweede klep parallel met eigen drukregelaar van 4 a 6 bar die je met de "flood" uitgang zo nu en dan kort activeert.
Als het productie draaien is dan kun je zelfs de G code dusdanig tweaken dat je even stopt met frezen de frees met G0 of G1 dusdanig positioneren dat de nozzles op de juiste plek blazen en dan via de flood uitgang even 4 bar de hele pocket of "goot" schoonblazen en weer verder frezen.
Of als je steeds dezelfde bewerking doet maar steeds met de Z zakt, dan even Z tijdelijk omhoog en hetzelfde rondje nalopen met flood uitgang aan.
Maar dat loont natuurlijk alleen bij grote aantallen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

Als je genoeg druk op je leiding hebt staan is zwaarder water echt beter in staat om spanen af voeren dan lucht. Goede floodcoolant gaat er goed op. een laf pisstraaltje doet niet veel. Het beste is natuurlijk koeling door de koelkanalen in de frees. Dat duwt de spanen vanaf de goede kant omhoog.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lucht koeling

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 14 okt 2021 22:12 12mm wisselplaatjes frees en met die 3 bar waren de spaantjes geen kind voor de straal.
12mm wisselplaatjeS frees? Da's interessant, welke is dat? De mijne heeft maar 1 plaatje en dat scheit eigenlijk niet op.
serum schreef: 14 okt 2021 22:00 Toch ook weer niet altijd. Met de capaciteit van mijn coolant pomp kom ik aardig in de buurt van flood cooling. Maar naast dat het een t@#ingbende wordt heeft het als nadeel dat het de spanen niet altijd goed afvoert.
Beetje floodcoolant pompt toch met een bar of 4 of meer. Dan zijn die spanen echt wel weg..
Kjelt schreef: 14 okt 2021 22:31 Je zou een combinatie kunnen nemen van continu 1 a 2 bar blazen en een tweede klep parallel met eigen drukregelaar van 4 a 6 bar die je met de "flood" uitgang zo nu en dan kort activeert.
Gewoon hard genoeg blazen, probleem ook opgelost.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lucht koeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat blazen doe ik tegenwoordig met minder dan 1 bar. Gewoon een dunnere uitstroom opening. Die aluminium spanen wegen niks.
En als je te hard blaast is die nevelsmering ook sneller weg geblazen is mijn idee. Eigenlijk regel ik het zover terug dat de spaantje nog net weggeblazen worden.
Maar het hang natuurlijk wel van de diameter van de frees af, en het volume wat je verspaand, en welk materiaal.
De kracht komt misschien wel door de druk, maar als de uitstroom opening groter is dan de leidingen er naar toe, heb je op die blaasmond natuurlijk niet de druk die je ingesteld hebt.
bartL schreef: 14 okt 2021 22:12Vooral bij het frezen van pockets blijven de spanen rondzwemmen waardoor je ze meerdere keren tegen komt.
Dat is het voordeel van een horizontaal bewerkings centrum. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lucht koeling

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 14 okt 2021 22:54 12mm wisselplaatjeS frees? Da's interessant, welke is dat? De mijne heeft maar 1 plaatje en dat scheit eigenlijk niet op.
Macht der gewoonte. Had inderdaad enkelvoud moeten zijn. De eerste met 2 plaatjes is in mijn geval een 14mm maar hier zaten plaatjes voor alu aan.
Het schiet inderdaad niet op. Met een Vc van 100m/min en een Fz van 0.1 kom ik maar op zo'n 300mm/min.
Maargoed als dat ding lekker staat te peuteren kan ik mooi de werkplaats weer een beetje aan kant maken. :mrgreen:
DaBit schreef: 14 okt 2021 22:54 Beetje floodcoolant pompt toch met een bar of 4 of meer. Dan zijn die spanen echt wel weg..
Geen idee hoeveel druk ik erop heb staan maar zoveel zal het niet zijn denk ik.
Bij ondiepe pockets spoelt hij ze er nog wel uit. Maar zodra ze dieper worden lukt dat echt niet meer en gaat dat met lucht een stuk beter in mijn geval.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 07:22 De kracht komt misschien wel door de druk, maar als de uitstroom opening groter is dan de leidingen er naar toe, heb je op die blaasmond natuurlijk niet de druk die je ingesteld hebt.
Ik heb er een 600L/min compressor achter staan met 16mm leiding naar de droger en het laatste stukje 6mm naar de frees. De spuitmond op 8bar houden lukt me ook nog wel maar ik denk dat hij dan je vinger eraf snijd als je in de buurt komt ;-)
hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 07:22 Dat is het voordeel van een horizontaal bewerkings centrum. :mrgreen:
Misschien maar eens op zijn kant leggen dan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lucht koeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 15 okt 2021 08:15
hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 07:22 Dat is het voordeel van een horizontaal bewerkings centrum. :mrgreen:
Misschien maar eens op zijn kant leggen dan. :mrgreen:
Machine aan het plafond :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

Ik gebruik een uitblaasmondje van 0,6-0,7mm. Er is een optimum met de hoeveelheid lucht die eruit komt en de snelheid waarmee dat gaat en de afstand tot de uiteindelijke plek waar je de lucht benodigd. Die maat is voor mij een optimum, ik heb redelijk truttige freesjes op de kleine machine, tot 10mm ga ik naar 0,1mm spaandikte in aluminium, maximaal 14mm lang. Misschien dat dat meespeelt. Bij 30mm lange spanen is dat doorgaans de finish pass, dan zijn de chips ook weer wat dunner, dus lichter.

Nog een dingetje; als de spanen niet goed wegkunnen, gebruik een frees met chipbreaker. Je krijgt dan een stuk kortere spanen. Geen idee of je een ATC hebt, maar freesjes met chipbreakers zijn een goede oplossing. Ze nemen qua volume ook minder ruimte in.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lucht koeling

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 09:09
Machine aan het plafond :lol:
Mwah, als je het plafond ziet waar hij onder staat.... denk dat ik hem nog maar even zo laat staan :lol:
serum schreef: 15 okt 2021 09:17 Nog een dingetje; als de spanen niet goed wegkunnen, gebruik een frees met chipbreaker. Je krijgt dan een stuk kortere spanen. Geen idee of je een ATC hebt, maar freesjes met chipbreakers zijn een goede oplossing. Ze nemen qua volume ook minder ruimte in.
Ik heb doorgaans weinig last van lange spanen op de freesbank. Dit omdat ik eigenlijk nooit diepe passes maak. Op mijn draaibank speelt dit veel meer, zeker bij een beetje taai materiaal. Dan willen de krullen weleens meters lang worden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lucht koeling

Bericht door serum »

bartL schreef: 15 okt 2021 12:47
hugo stoutjesdijk schreef: 15 okt 2021 09:09
Machine aan het plafond :lol:
Mwah, als je het plafond ziet waar hij onder staat.... denk dat ik hem nog maar even zo laat staan :lol:
serum schreef: 15 okt 2021 09:17 Nog een dingetje; als de spanen niet goed wegkunnen, gebruik een frees met chipbreaker. Je krijgt dan een stuk kortere spanen. Geen idee of je een ATC hebt, maar freesjes met chipbreakers zijn een goede oplossing. Ze nemen qua volume ook minder ruimte in.
Ik heb doorgaans weinig last van lange spanen op de freesbank. Dit omdat ik eigenlijk nooit diepe passes maak. Op mijn draaibank speelt dit veel meer, zeker bij een beetje taai materiaal. Dan willen de krullen weleens meters lang worden.

Op de draaibank is het sterk afhankelijk van je voorzet en de keuze van het materiaal of de spanen breken. Ik weet het niet precies meer, maar volgens mij had ik een paar keer een 2011 staf die enorm mooi verspaande, nooit draden, alleen korte spanen. het hangt sowieso erg af van de geometrie van je snijgereedschap en de voorzet of de spanen breken of niet. En natuurlijk van het materiaal. Met boren in vervelend, langspanend materiaal gebruik ik graag een dwell (zonder retract bij niet al te diepe gaten) om de spaan te onderbreken. Bij zachtere materialen kom je daar prima mee weg. Bij hardere materialen verkort je de standtijd er flink mee.
Plaats reactie