2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

Fijn dat het forum weer werkt, dan kan ik tenminste mijn vragen weer kwijt :lol:

Ik moet aluminium plaat van 2 mm dikte frezen. Dat doe ik al een poosje maar tot nu toe zaten er telkens gaatjes in de onderdelen waar ik dan een schroefje doorstak om het vast te zetten.

Nu moet ik plaatjes frezen van 52x84 mm en daar zitten geen gaatjes in en kan ik de plaatjes dus niet vastzetten.
Ik zit nu te denken aan een vacuumtafel maar zou dit genoeg kracht hebben om de onderdelen op hun plaats te houden??
En als dit kan welk soort/type vacuumtafel zou ik dan moeten hebben? Ik zie b.v. bij Vacuumtisch.de nogal wat verschillende types.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door benkr »

Ik lees hier al vaker dat schilderstape op beide delen, dus object én ondergrond aan elkaar gelijmd met snellijm (en dan flink aanpersen) perfect werkt. Ik hoor morgen wel of dat klopt....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 16 jul 2021 21:53 Ik lees hier al vaker dat schilderstape op beide delen, dus object én ondergrond aan elkaar gelijmd met snellijm (en dan flink aanpersen) perfect werkt. Ik hoor morgen wel of dat klopt....
Ja, dat werkt goed Ben, net zoals dubbelzijdig tape, dat werkt ook goed. Echter zitten er een 2 tal nadelen aan: 1. Veel werk om de tape telkens aan te brengen en weer te verwijderen en (ik moet er voorlopig 600 doen :shock:) 2. De lijm van de tape gaat aan de frees plakken en dat is niet fijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kort door de bocht : 5x8=40 cm^2
Met een absoluut maximum (wat je niet haalt) is dat dus 40kg aandrukkracht. Maar ook dan denk ik niet dat het genoeg is om een werkstukje vast te houden. Maar misschien als je de eerste keer 0.1 mm laat staan, dan kun je van een groter oppervlak gebruik maken, en voor die 0.1 zal het vacuüm het wel redden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

Eigenlijk is het nog minder dan 40 cm2 want de gaatjes zitten vaak op een steek van 10mm. Alles wat tussen de de aanzuiggaten zit gaat er dan nog van af. Of zie ik dat niet juist?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Kjelt »

Aangezien mijn vorige post verdwenen is nog een keer de NYCNC recap clamping video voor dunne onderdelen.
Leuke trucs zoals blaadje schuurpapier tussen vacuumtafel en plaat om de wrijving te vergroten tegen de zijwaartse krachten. Vacuum is erg goed in vertikale krachten minder voor zijwaartse krachten.

https://www.youtube.com/watch?v=_LPcbgoMHkk
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door bartL »

Is alles wat je moet frezen aan die plaat door de hele plaat heen? Of zijn er ook delen die je bijvoorbeeld maar op 1mm diepte moet bewerken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 16 jul 2021 22:56 Eigenlijk is het nog minder dan 40 cm2 want de gaatjes zitten vaak op een steek van 10mm. Alles wat tussen de de aanzuiggaten zit gaat er dan nog van af. Of zie ik dat niet juist?
Klopt, ik stelde het erg rooskleurig voor.
Maar je zie bij grote aantallen vaak wel dat er maatwerk vacuüm opspanning gemaakt wordt. Juiste contourtje frezen en een koord er in leggen. Dan is 1 vacuüm gaatje voldoende. Als de schuurpapier truc dan ook nog werkt, moet je wel rekening met de dikte van het schuurpapier en diepte o-ring groef houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

bartL schreef: 17 jul 2021 08:20 Is alles wat je moet frezen aan die plaat door de hele plaat heen? Of zijn er ook delen die je bijvoorbeeld maar op 1mm diepte moet bewerken?
Ja, het gaat om de buitencontour. Die moet dan ook nog mooi glad zijn en zonder bramen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door hobbycnc23 »

Hoi Johan,

Als je een kleine opspan/kleminrichting maakt aan één zijde, bijvoorbeeld de +X of +Y kant, met een zuivere aanslag aan -X of -Y kant. En deze uitrust met een festo cilindertje zodat je snel kunt spannen, kun je in twee opspanningen het hele plaatje rondom bewerken. Is dat iets?
Tot vanmiddag, Geert
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Bjornski1976 »

Van MDF een vacuüm tafeltje maken met de stofzuiger eraan. Kan je ook een aanslag in maken zodat je plaatjes telken op dezelfde plek liggen om te frezen
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door Ballegooijen »

Bjornski1976 schreef: 17 jul 2021 10:38 Van MDF een vacuüm tafeltje maken met de stofzuiger eraan. Kan je ook een aanslag in maken zodat je plaatjes telken op dezelfde plek liggen om te frezen
Dat is een beetje lastig. De basisplaten zijn 400x600mm en daar moeten de kleine plaatjes uitgefreesd worden. Ik ben bang dat die kleine plaatjes dus niet blijven liggen als ze losgefreesd worden. En tabs is ook geen optie want die blijf je zien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door javanree »

Ballegooijen schreef: 17 jul 2021 08:52
bartL schreef: 17 jul 2021 08:20 Is alles wat je moet frezen aan die plaat door de hele plaat heen? Of zijn er ook delen die je bijvoorbeeld maar op 1mm diepte moet bewerken?
Ja, het gaat om de buitencontour. Die moet dan ook nog mooi glad zijn en zonder bramen.
Ik weet niet of de hoeken scherp moeten zijn, of juist een kleine fase gewenst is , je zou ook 0.2mm kunnen laten staan , de boel na het frezen los halen uit de plaat en dan even langs een bovenfrees halen met zo'n lagertje er op.

Zo heb ik in het verleden wel eens eindplaten voor afdichten van extrusie profielen gefreesd. Met een radius freesje in de bovenfrees kwam er dan aan de buitenkant een mooi afgeronde hoek aan alle platen. Die waren wel dikker, wij freesden iets van 6mm dik alu plaat en lieten dan 0.3-0.4mm staan zodat de plaat luchtdicht en stijf genoeg bleef.
Met deze methode kun je wel een universele vacuumtafel blijven gebruiken.

Maar als je inderdaad aantallen doet is een custom MDF vacuumtafeltje misschien wel slimmer...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 2mm alu plaat frezen, op vacuumtafel?

Bericht door bartL »

Ballegooijen schreef: 17 jul 2021 08:52
bartL schreef: 17 jul 2021 08:20 Is alles wat je moet frezen aan die plaat door de hele plaat heen? Of zijn er ook delen die je bijvoorbeeld maar op 1mm diepte moet bewerken?
Ja, het gaat om de buitencontour. Die moet dan ook nog mooi glad zijn en zonder bramen.
Ok, is het dan in dat geval niet veel makkelijker om ze te laten lasersnijden? Zeker als het er 600 zijn dan is dat vele malen goedkoper.
Plaats reactie