Trommelen ?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Klei? Daar had ik nooit aan gedacht, bedankt voor de tip.
Dat kan ik denk ik wel bij de winkel voor artiesten en kunstenaars krijgen.
Hopelijk niet van die blokken van 10kg.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Trommelen ?

Bericht door benkr »

Klei hadden ze zo'n 1,5 jaar geleden bij Action, geen idee of ze dat nu nog verkopen, ik heb het toen gebruikt om er een model mee te maken van een blok in de boot van mijn zoon. De klei in de ruimte geklopt en daar laten drogen, later het blok er uitgehaald en ik had een model voor het blok wat ik van POM heb nagemaakt, bleek veel eenvoudiger dan ik oorspronkelijk dacht, ik heb het op de cirkelzaag nagemaakt, paste perfect. Moest aan de binnenkant als versteviging van het polyester om het trekoog voor de lier om de boot op de trailer te trekken in te bevestigen, het originele houten blok was compleet verrot.
Redelijk dik stuk POM en daar achter tegenaan een flinke staalplaat. Het geheel zorgt er voor dat de kracht over een veel groter oppervlak wordt verdeeld.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Vandaag de buitenkant van de ontbraamtrommel schoon gemaakt, wat een viezigheid zeg.
Wasbenzine werkte voor geen meter, de elektronicaschoonmaak spray met IPA werkte nog het beste.
De buitenkant van de trommel zelf lijkt wel door een oven aangebakken dat krijg ik er zo niet 1,2,3 vanaf als iemand nog een tip voor een schoonmaakmiddel heeft voor 30 jaar machineolie aankoek residu voor de buitenkant, graag.
De binnenkant ga ik met stenen en klei doen zoals geadviseerd, inmiddels klei bij de speelgoedwinkel weten te scoren boetseerklei van DAS uit Italie.
https://www.bruna.nl/das-klei-wit-500-gram-782301

Nou het volgende, even de motor gecontroleerd, de aansluiting was ster dus geschikt voor 380V dus dat was goed.
Daarna even aangesloten om te kijken dat deze het echt doet en jawel doet het nog uitstekend 8)
De motor heeft 650 rpm en daarachter zit een vertragingskast die de trommelas terugzet op 20 rpm.

Nou een vraag voor de deskundigen, ik zie dat er behoorlijk wat olie over de motor was heengelopen maar kan niet goed zien of dit uit de vertragingskast komt of lekkage van buiten.
Is het gebruikelijk dat zo'n vertragingskast vol zit met olie of zijn die gevuld met vet en is het normaal onderhouds vrij ?
Ik heb werkelijk geen idee en hoor het graag.

21161
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Trommelen ?

Bericht door Sven »

Geen das gebruiken!

Die das klei heeft een chemische uitharding, daar zit iets lijmachtigs in.

Ik bedoelde idd die klei die je in 10 kilo blokken kan kopen maar misschien dat je het ook bij een creatief centrum te pakken kan krijgen.

Die klei bevat alleen klei.
Dat schuurt en heeft een zeepachtige werking. (klei wordt vaak aan zeep toegevoegd).

Samen met wat water (dat had ik nog niet genoemd) in de trommel en je hebt een niet schuimende schurende en schonende spullie.

Geen idee hoeveel je nodig zou hebben dus rustig beginnen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Oh DAS balen :lol:
Nou beter dat ik het nu weet dan dat mijn trommel wit ziet.
10kg ....... :roll:
Hmmmm vraag me af of helemaal droog met zand en stenen ook niet werkt.
Zo maakten we in het leger onze etensblikken in het veld schoon, droog zand en dat absorbeerde al het vet en viezigheid.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Trommelen ?

Bericht door Sven »

Dat kan je in ieder geval proberen zonder opruimen onmogelijk te maken ;)

Ik zat nog te denken, misschien dat er verouderde rubber voering in zit, dan zou het ook plakkerig kunnen worden.

Ik heb laatst nog ergens zoiets aangeraakt, kweet alleen niet meer wat of waar.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trommelen ?

Bericht door hfjbuis »

Klei krijg je in pakken van één kg in de winkel met vismateriaal. Dat wordt gebruikt om voer te maken, is zeer fijn korrelig en gedroogd.

Zeep die niet schuimt is er ook, een tablet van de vaatwasser.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Goede tips , bedankt!

Weet iemand hier een antwoord op?
Kjelt schreef: 13 jun 2020 18:45 Nou een vraag voor de deskundigen, ik zie dat er behoorlijk wat olie over de motor was heengelopen maar kan niet goed zien of dit uit de vertragingskast komt of lekkage van buiten.
Is het gebruikelijk dat zo'n vertragingskast vol zit met olie of zijn die gevuld met vet en is het normaal onderhouds vrij ?
Ik heb werkelijk geen idee en hoor het graag.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Trommelen ?

Bericht door DaBit »

Een vertragingskast vol olie (nouja, meer halfvol) is vrij normaal. In je auto gebruik je ook transmissieolie en geen transmissievet.

Vet is olie in een 'sponsje'. Druk op dat sponsje, de olie komt eruit en doet z'n ding. Druk weg, olie gaat weer in de spons zitten. Net zoals met water en een schoonmaakspons.
Maar als het doosje toch al vloeistofdicht is, waarom zou je dan dat sponsje nog willen in plaats van gewoon olie in de doos knikkeren? Dan heb je 100% werkzaam bestanddeel (nouja, ook niet, want dan blijkt dat ze er klonten schaamhaar bij gedaan hebben om de viscositeit te stabiliseren, maar da's weer een ander verhaal), en het voert nog mooi warmte af ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Ok dus ik zal de vertragingskast moeten openen, scheut transmissie olie erbij en op de een of andere manier de pakking vervangen of de oorzaak van de lekkage zien te vinden en op te lossen ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Nou de bouten gaan er wel uit maar er zit geen beweging in. De rubberen pakking is inmiddels lijm geworden en durf het niet met een hamer oid los te tikken.
Ik heb wel een vetnippel ontdekt bij de as, versie voor een drukvetspuit en heb daar twintig keer lithiumvet ingespoten, dadelijk eens laten draaien en kijken wat er gebeurt, ook de temperatuur van de motor eens meten of hij niet erg warm wordt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Draaien gaat prima.
Hij heeft nu 45 minuten gedraaid met wat stenen in de trommel en nu even een thermische check gedaan.
De motor is nu al over de 55 graden C , dat vind ik vrij hoog al.
Wat is zo'n beetje de max temperatuur dat zo'n motor mag hebben voor hij kapot gaat ?

21163

21162
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Trommelen ?

Bericht door ruudderooy »

deze zal wel wat ouder zijn.
maar normaal mogen de spoelen van motoren zeker 100graden worden.

bij ons in de machines op werk heb ik motoren waarvan de spoelen continue 150graden mogen worden en de magneten 130(zonder verlies van performance van de magneten)

Maar is normaal 110 graden spoelen en 90 graden magneten, maar dat wil je niet als 70graden aan de buitenzijde van de motor aanhoud zit je veilig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Trommelen ?

Bericht door Kjelt »

Ok bedankt Ruud, ik ga eens kijken naar een thermische resettable zekering zo rond de 70-80 graden en eens kijken of deze binnen enkele uren afslaat of niet.
Ik heb geen bedrijf dus geen haast, dus zou met een microcontroller de temperatuur kunnen monitoren en dan een rustpauze inlassen, ook kan ik wat aktiever koelen met een ventilator.
Belangrijkste is dat ik de motor kan vertrouwen, geen zin in brand o.i.d.
Plaats reactie