wanneer machine onderhouds smeren ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

wanneer machine onderhouds smeren ?

Bericht door kris blancke »

Nog altijd heel tevreden van mijn open source machientje.
Nu heb ik een vraagje over het smeren. wanneer moet je dit doen ?
Na x aantal uren gedraaid te hebben of gewoon na zoveel tijd, ook bij het niet gebruik.
Is er iets die een indicatie kan geven ?
Laatst gewijzigd door kris blancke op 15 mar 2020 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer smeren ?

Bericht door Kjelt »

Bij de hiwin lineaire rails staat het in de "smeer manual" om de zoveel honderd km.
Isel zal ook wel zoiets voor hun kogelomloop moeren hebben.
In de praktijk denk ik dat je luistert en kijkt naar de rails/spindels of ze niet droog staan.
Bij twijfel iets vet toevoegen maar het gaat steeds om hele kleine hoeveelheden.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: wanneer smeren ?

Bericht door kris blancke »

De rails, moeten die vettig staan ?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: wanneer smeren ?

Bericht door zeeschuim »

Als je foamglas gaat frezen stel ik een constante stroom olie voor.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: wanneer smeren ?

Bericht door kris blancke »

Kjelt schreef: 15 mar 2020 18:58 Bij de hiwin lineaire rails staat het in de "smeer manual" om de zoveel honderd km.
Isel zal ook wel zoiets voor hun kogelomloop moeren hebben.
In de praktijk denk ik dat je luistert en kijkt naar de rails/spindels of ze niet droog staan.
Bij twijfel iets vet toevoegen maar het gaat steeds om hele kleine hoeveelheden.
bij mij staan die rails droog , alsook de spindles.
Mijn vraag is moet je iets vettig zien/voelen ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer machine onderhouds smeren ?

Bericht door Kjelt »

Zijn het nieuwe en echte Hiwin rails en wagens ?
Volgens HiWin worden hun wagens en rails van de HG serie in de fabriek al voorgevuld met vet.
Dus ja je zou in ieder geval iets moeten voelen, heel dun misschien maar wel wat. Kijk anders eens bij de schrapers of je daar iets ziet, meestal zit daar wel wat zichtbaar bruin vet als je de machine tenminste al gebruikt hebt.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: wanneer machine onderhouds smeren ?

Bericht door kris blancke »

sorry mannen voor de late reacties maar ik heb drukke maanden achter de rug.
Ik heb voor de zekerheid toch wet vet bijgevuld.
Ja het zouden echte Hi-Win's moeten zijn, kees ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: wanneer machine onderhouds smeren ?

Bericht door audiomanics »

Ja hoor, alles is echt.. Ik maak alleen machines met echte spullen.. En als je een echte chinees had gewild, dan had je daarom moeten vragen.. (dan had ik het waarschijnlijk niet eens gedaan ;-) )
Droog en droog is twee: als je er een druppel water op laat vallen en dat blijft een druppel, dan is het vet, Als de druppel meteen uitvloeit, dan is het droog. Maar de afstrijkers zorgen er gewoon voor dat er geen overtollig vet op de schroefspindels en rails zit.
En smeren? mijn machine draait echt dagelijks en soms bijna de hele dag.. Smeren doe ik misschien twee keer per jaar.. en mijn machine is toch al een jaar of 15(?), is minstens 4 keer uit elkaar gehaald voor verhuizing, heeft jaren in de vochtige tropen gestaan etc etc.. Nog steeds niet één reden gevonden om dat ding te gaan vervangen door " mijn eigen" OSPF.... Dus smeren? gewoon doen wanneer het wil. Rails kan je af en toe een likje vet geven als je schuur vochtig en koud is, maar een beetje vliegroest poets je er zo van af.. Je rails glimmen dan alleen niet meer als nieuw.. Heeft mijn machine ook, maar die heeft ook jaren bij 36 graden, een luchtvochtigheid van minimaal 95% en een saliniteit van hier tot Jericho buiten achter tralies zijn werk moeten doen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie