frezen van glas tbv Glas in lood

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door fredmens »

Goede morgen,

Ik wil me bezig gaan houden met glas in lood. Een van de redenen is dat ik een zeer grote, mooie CNC frees heb waarmee ik delen zou moeten kunnen frezen en kan afwijken van de gebruikelijke rechte vormen. Rondjes en figuurtjes zouden binnen bandbreedte mogelijk moeten zijn.

Alleen de vraag,.... KAN je glas frezen en hoe doe je dat . Er zijn wel wat filmpjes op youtube te vinden.... maar die ik gevonden heb bieden weinig soelaas.

Frezen in vloeistof (vanwege trillingen, gevaarlijk stof en n beetje koeling) lijkt logisch. Erg lage feedsnelheid, of iets hogere feedrate en slechts fracties van n milimeter per keer. Niet plungen, en laten inlopen vanaf buiten t werkstuk, t komt allemaal voorbij.

Het glas wat ik denk te willen frezen zit tussen de 2 en 4 mm dikte.

Zijn er hier mensen die glas met goed resultaat hebben gefreesd ??

Ik lees t met interesse

Fred
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door DaBit »

Ik ooit een keer, op de BF20 nog destijds. Met een tandarts-diamantfreesje en water. Schoot compleet niet op (die tandartsfreesjes doen normaal op 300000rpm hun werk, dna is die 20000 van een Kress niet veel), maar het werkte opzich wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door audiomanics »

Ook wel eens op die manier in glas gefreesd, maar in redelijk veel gevallen brak het toch.
Eerste idee dat in mij opkomt is om met zo'n diamond-drag-tool een contour te krassen en dan breken.. Geen idee of het werkt, maar het is het proberen waard.. Mits de vormen dusdanig zijn dat er ook wel te breken valt. Ik heb ook wel filmpjes gezien van mensen die met een gewone schaar, onder water, het glas knippen.. Ook nog nooit gedaan trouwens..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat water waar je flink mee moet spoelen, moet je wel door een behoorlijke bezink bak voeren. In no time heb je daar een modderlaag in liggen die je verder nergens wilt hebben. (ik heb ooit na een weekje testen een machine weer schoon op moeten leveren :lol: )
Je zult heel wat ervaringswaarden moeten verzamelen om de geschikte voeding te vinden. Misschien zou een feedback op het afgenomen vermogen iets zijn.

Waterstraal snijden is natuurlijk de geëigende methode om zoiets te doen, heb jij niets aan want je wilt je freesbank gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door Kjelt »

Dit gebeurt volgens mij normaal inderdaad met een waterjet.

Als Audiomanics idee niet werkt zou ik over een andere boeg gooien:
zelf een tool maken van een handglassnijder en een veer constructie waarmee je de kracht waarmee de snijder op het glas wordt gedrukt kunt regelen/instellen.
Dan de toolpaden dusdanig kiezen dat ze door de machine als een vloeiende kromme worden uitgevoerd (net als dat je met de hand zou snijden) en op de conventionele manier met tikken de stukken los breken.
Geen idee of dit werkt en ik denk dat je ook best wel even bezig bent om zo'n custom tool te maken.

Het is als het ware het idee van hoe je plastick stickers snijdt, met een draaiend mes in de houder die nauwelijks druk op de sticker uitoefent vandaar dat daar een veerconstructie in zit.
In dit geval zul je wel redelijk wat druk willen uitoefenen op het glas maar ook weer niet teveel, dus dat zul je dan op de een of andere manier met een sterkere veer en schroefinstel mogelijkheden moeten zien te realiseren.
Bajo
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door Bajo »

Zou dat ook met een triangel mes werken en deze vervangen door een glas snijder.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door benkr »

Ik zou zoiets eens proberen:

https://www.aliexpress.com/item/3299664 ... hweb201603_

Wel flink water gebruiken, anders werkt het beslist niet.

Deze dingen zijn vast ook te koop in een wat betere kwaliteit, maar dan moet je wel even de juiste zoekargumenten zoeken.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door fredmens »

dank voor alle ideeen en bijdragen tot dusverre. Ik had zelf nog niet aan krassen en breken gedacht, was nog gefixeerd op de "gebruikelijke". methodes, ik ga eens eea proberen. Als er nog meer ideeen zijn, hou ik me aanbevolen :)
emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door emielbosch@online.nl »

Hallo, je kan glas wel slijpen maar niet freesen. Je zou dit slijpen freesen kunnen noemen maar tenzij je te snel gaat of te weinig water verbruikt heeft het niet veel van doen met verspanen. :) Glas heeft een in- en uitloop nodig bij de meeste bewerk- of wenshoeken.
In principe breek je voor Gil alleen het glas en dat is voldoende en goed gesneden ook op de tiende nauwkeurig. Glas wat een dag of twee gelee gesneden is, is ook bijna niet kwetsbaar meer voor haarscheurbreuk bij gewone thermische belasting door huisverwarming of krimp door bijv. de zon.
Goed leren snijden en breken kost jaren maar er zijn ook snijmachines die dit kunnen, bijvoorbeeld Intermac Genius. Afhankelijk van het soort glas en de Maak en smanestelling hiervan zal het glas goed of slecht breken. Bedenk je dat snijden en breken twee aparte technieken zijn die kwa strategie in elkaars verlengde kunnen liggen maar dit is niet noodzakelijk.
Glas is het mooiste materiaal wat er is. Gegroet.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door Portje »

zou het misschien met zoiets kunnen ?
Ik weet niet of er ook andere stiften in kunnen speciaal voor glas
https://www.fraxeon.com/mini-graveerpunt-vario
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door Oscar f1 »

emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

Re: frezen van glas tbv Glas in lood

Bericht door emielbosch@online.nl »

Nog een toevoeging. Glassnijtafels maken gebruik van snijwieltjes ... eigenlijk ongeveer hetzelfde wijze van snijden zoals je dan met een handglassnijder zou doen ... inclusief het recht in de snijrichting zetten van het snijwieltje, de snijtafel regelt dit dan.
De kop van een snijtafel draait dus telkens ... dat is een ecxtra dingetje in het eventuele programmeer werk.
Alvoor je daar een hele studie gaat maken ... misschien werkt een diamant-snijdertje van de bouwmarkt .... gewoon aan je z-as vasttapen ... in de beginregels de offset bepalen en gaan met de banaan ... misschien minder accuraat maar het scheelt wel een hoop programmeer werk.
Plaats reactie