welke graveerfrees

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

welke graveerfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Bij CNC-plus.de heb ik grafeermateriaal gekocht. Witte kunststof met een gekleurde toplaag van 0,1 mm.
Welke graveerfrees is hiervoor aan te bevelen? (letters circa 1 à 2 cm hoog).

En zijn er programma's waar ik tekst in kan voeren die ik kan bewerken, evt een logo kan toevoegen (bv in DXF extensie) en het vervolgens in het machine programma kan laden, Planet CNC.
E.Verduyn
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2019 11:00

Re: welke graveerfrees

Bericht door E.Verduyn »

ik zou een schacht/finnish freesje nemen met 1 snijkant misschien 2. te veel snijkanten zorgt voor hitte als je te langzaam beweegt en dan krijg je rare smeltkrullen met kunststof (wij gebruikten voor grote kuststof ook nog wel eens water om te koelen. gewoon water in een olie vernevelaar ofzo. Kijk wel uit met roesten. en ben je lang bezit met afbramen. eigenlijk kan je bijna niet fout kiezen als je maar zorgt dat je snelheid maakt of minder snijkanten hebt. en de snijlengte zo kort mogelijk houden natuurlijk tegen trillingen. voor de rest gewoon testen en proberen, freesjes van 2 millimeter zijn niet zo duur gelukkig.
er zijn genoeg CAM programma's maar of weinig leuke gratis programma's die dat voor je doen...weet iemand anders misschien meer van.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke graveerfrees

Bericht door Swets »

hobbycnc23 schreef: 14 jan 2020 13:37 En zijn er programma's waar ik tekst in kan voeren die ik kan bewerken, evt een logo kan toevoegen (bv in DXF extensie) en het vervolgens in het machine programma kan laden, Planet CNC.
ja die zijn er :-)

Artcam bijvoorbeeld...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: welke graveerfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Okay, Artcam, bedankt, ga het googlen
Plaats reactie