maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Begin eerst maar eens met een echte scherpe frees.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Ja Hugo, die is onderweg. Heb al ervaren dat als de frees niet erg scherp is het niet goed gaat. trillingen, een heel klein krulletje etc.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

WAT HEB IK NU ONTDEKT????:
Ik had al een bruin vermoeden maar weet het nu echt zeker. Als ik met de X as heb "genuld" met de JOG functie en vervolgens de snelheid van de jog functie iets verhoog om de frees in een andere richting te verplaatsen, de Z of de Y, maakt niet uit.....dan verplaats de X-as!!!! in de richting van de laatste X-as commando's enkele tienden van millimeters! Weg mijn NUL instelling. (????)
Heeft iemand met PLANET CNC MK 2/4 hier ook last van? Is dit in "bug"????? Goed balen dus.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door benkr »

En hoe heb je dit nu ontdekt?
Lijkt me echt iets wat je niet zo maar vindt.
Ik denk dat je nu dus maar aan een andere controller moet.
Ik heb toevallig vanmiddag dat controllertje wat Mosoft hier aanprijsde in de brievenbus gevonden:

https://www.ebay.nl/itm/5-Axis-Mach3-Cn ... SwhNNdXSXO

Volgens Mosoft werkt het uit de kunst, dus als je het een keer wilt proberen dan weet je me te vinden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door audiomanics »

Heeft PlanetCNC een functie waarbij je het grondvlak kan verdraaien en dat er daar misschien nog een waarde in staat?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 20 dec 2019 13:54 WAT HEB IK NU ONTDEKT????:
Ik had al een bruin vermoeden maar weet het nu echt zeker. Als ik met de X as heb "genuld" met de JOG functie en vervolgens de snelheid van de jog functie iets verhoog om de frees in een andere richting te verplaatsen, de Z of de Y, maakt niet uit.....dan verplaats de X-as!!!! in de richting van de laatste X-as commando's enkele tienden van millimeters! Weg mijn NUL instelling. (????)
Heeft iemand met PLANET CNC MK 2/4 hier ook last van? Is dit in "bug"????? Goed balen dus.

Vreemd gebeuren, ......

Maar is nog steeds geen reden dat de maat niet reproduceert.
Ik ben er nog steeds niet van overtuigt dat het geen backlash probleem is.
(en dat is op te lossen door je product onder 45 graden op tafel te leggen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Zou kunnen Hugo. IK heb circa twee maanden geleden de backlash op mijn manier ingesteld, maar weet niet of dat de juiste methode is. Heen en weer fietsen over de maximale afstand en de afwijking met een klokje (0.01mm nauwkeurig) meten. Het viel mij enorm mee enkele hondersten en dat ingesteld.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door audiomanics »

hobbycnc23 schreef: 21 dec 2019 11:18 IK heb circa twee maanden geleden de backlash op mijn manier ingesteld, maar weet niet of dat de juiste methode is.
Wat is jouw manier exact? Met alleen heen en weer fietsen kom je er niet. De volle lengte is ook niet van belang voor het meten van de backlash, 10mm is al voldoende. Maar het is zaak dat je, bijvoorbeeld, eerst naar achteren fietst, dan de klok er tegen aanzet en nult, dan vervolgens in dezelfde richting (dus naar achteren, in dit geval) een stukje beweegt en vervolgens diezelfde afstand in tegenovergestelde richting.. Vooral dat eerste is van belang om de backlash te kunnen meten.

Kees.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Heb de backlash met de methode van Kees opnieuw gemeten en kom op dezelfde waarden uit. Bij de X en Y as met 20mm spindels en een vertraging van 1:4 respectievelijk 0,2 en o,1 mm. Bij de z-as met een spindel van 5mm spoed is de backlash -0,04 mm. De spoed is binnen 0,01mm goed (geklokt over één millimeter).
Ik concludeer hieruit dat het dus geen backlash is.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Ik denk dat je voor dit werk heel gelukkig wordt van de 1/8" Kyocera VHM 2 snijdertjes…
Nou Kees, inderdaad een prima freesje. Heb er al de nodige meters mee gefreesd. Nogmaals bedankt!!!
Die goedkope Ali freesjes zijn drie keer niks. Ik had er een aantal besteld om te leren frezen. En uiteraard ook een paar gebroken. Verkeerde muisklik. In het messing met 0,1 à 0,2 mm per pass gingen de freesjes al naar een paar meter freeswerk "vreten"!!.
En die Kyocera doet het nog steeds goed.

Wat die maatafwijkingen betreft: Planet CNC helpdesk reageerde met "a'n EMI problem". Heb het nog niet getest. Het enige waar het vandaan kan komen is de flatkabel van de VFC onder in de kast naar het bedieningspaneeltje boven voor tegen de machine, niet afgeschermd. Zou dit kunnen (lengte flatcable circa 1,5 mtr.)
Ik werk bij het joggen met de muis (kan geen MPG op de MK2/4 aansluiten). en als ik de snelheids schuif niet helemaal naar links schuif schijnt het probleem er niet te zijn :roll:
Verder heb ik een andere methode van "nullen" in de X richting toegepast...het gaat nu goed, en zeker met een scherpe frees.
De learning curve begint al iets af te buigen haha
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door benkr »

Van dat EMI probleem geloof ik geen biet. EMC of EMI is een heel raar en vaak ongrijpbaar gebeuren, maar de enige communicatie die over die kabel loopt is RS232 of RS485 communicatie en dat die storing zou veroorzaken geloof ik geen biet van. Ik vind wel dat 1,5mtr flatcable wel heel erg veel is, en daardoor alleen al een prachtige antenne is voor elk stoorsignaal. Maar..... leg de kabel een een keer helemaal ergens anders, als het probleem dan blijft dan heb je toch grote kans dat het probleem ergens anders schuilt.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Vond het zelf ook een afschuifverhaal, dat is ook de reden dat ik nog geen testen heb uitgevoerd. En moet eerst de assjes voor mijn kleizoon afmaken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 07 jan 2020 22:56 Vond het zelf ook een afschuifverhaal, dat is ook de reden dat ik nog geen testen heb uitgevoerd. En moet eerst de assjes voor mijn kleizoon afmaken.
Als dat lukt, is het probleem toch opgelost, of is er dan nog steeds maat afwijking?
IK weet niet hoe anderen dat vergaat, maar ik ben vaak het overzicht van de resultaten volledig kwijt. :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: maatafwijkingen, ten einde raad! Help

Bericht door hobbycnc23 »

Hugo, ik snap dat je het overzicht kwijt bent. Sorry, maar heb niet al mijn pogingen om het probleem uit te sluiten en/of te ontwijken niet gerapporteerd. Ik heb nu een werkmethode waarbij ik geen maatafwijking heb, het waarom weet ik niet.
Als de asjes klaar zijn, mijn machine en het programma staan nu goed ingesteld, ga ik proberen te achterhalen wat de oorzaak is. Ondertussen ben ik ook met een Mach3 CNC-Steuerung printboard bezig om die aan de praat te krijgen. ( van Ben gekocht op de Brabant cnc dag, vorig jaar juni). 1. Ik vind het leuk, en 2. Het met de muis besturen vd machine ipv een handwiel ben ik onderhand wel beu.
Plaats reactie