Plasmagesneden AlMg3 verspanen;

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Plasmagesneden AlMg3 verspanen;

Bericht door serum »

Ik heb een verzoek gekregen voor het aanpassen van een aantal pockets in AlMg3, maar het moet over een rand die plasmagesneden is.

Zou dit zorgen voor een verharde rand die moelijk te frezen is? Iemand ervaring met iets dergelijks?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plasmagesneden AlMg3 verspanen;

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb geen idee, zou verwachten van niet.
Maar AlMg3 is dat dat 'super-automaten' aluminium. Ik heb ooit een partij mooie reststukken gehad van een aluminium, dat verspaande best lekker, maar was heel 'droog' werd bijna poeder tijdens verspanen, niet echt erg, maar je moest het niet droog verspanen, en met boren moest je opletten dat de boor zich niet vast-vrat in het gat.
Ik heb geen idee welek legering dat was, maar heb altijd gedacht dat het iets met Mg geweest moet zijn.
(en anodiseren moest je ook niet willen, bijzonder teleurstellend resultaat)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plasmagesneden AlMg3 verspanen;

Bericht door DaBit »

Je hebt er weinig last van. Iets meer oxide en ruwheid (bij de dikke plakken die ik had tenminste) op de plasmagesneden rand wat in theorie je frees een tikje sneller kan verslijten.
De 'bijna poeder' ervaring van Hugo heb ik niet; ik vind EN AW 5754 H111 een redelijk stroperige soort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Plasmagesneden AlMg3 verspanen;

Bericht door willy wonka »

Voor Alu maakt dat niet heel veel uit.

Staal wel. Ik krijg vaker blokken S355 die plasma gesneden zijn. Dan zit er een korst op, die een klein beetje harder is. Maar het schurend effect is wat je frezen doet slijten. En je moet onder de huid komen, niet aaien.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Plasmagesneden AlMg3 verspanen;

Bericht door serum »

Heya! bedankt voor de reacties! Daar kan ik zeker wat mee.
Plaats reactie