V-Carve past net niet

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

V-Carve past net niet

Bericht door Jasper »

Ben V-Carve aan het proberen na wat YouTube video's maar het wil niet lekker lukken.

Ik gebruik een 20 graden V bit omdat anders de lijnen zo ondiep zijn dat ik ze niet gelijmd krijg.
Het vrouwtjes gedeelte heb ik ingesteld op 4.0mm diep
Dan het mannetje doe ik start depth op 0.5mm en flat depth op 3.5mm

Maar als hij dan beide klaar heeft willen ze niet in elkaar passen, Het vrouwtje lijkt te groot, Of het mannetje te klein natuurlijk.

19212
19213

Met 3 lijmklemmen op een stukje van 9*9 krijg ik hem met veel geweld er wel in, heb ook het mannetje een keer Z-0.5mm gegeven maar nog niet passen.

Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door Sven »

Kan het zijn dat je een van de twee of allebei niet diep genoeg hebt gefreest?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door Jasper »

Hij maakt passes van 1mm diep omdat het het zo'n kleine frees is en hij het standaard zo al aangaf heb ik het zo gelaten. Dus het zou niet moeten kunnen dat het de diepte is zoals bij een stevige bit die je breedte laat frezen door een bepaalde diepte.

Maar kannie besta niet, Ik zat al te denken aan een offset op XY maar dat zie ik niemand doen op youtube.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 28 sep 2019 16:53 Het vrouwtje lijkt te groot, Of het mannetje te klein natuurlijk.
Allereerst: een mannetje gaat IN een vrouwtje.. Dat is met pluggen, in elkaar te passen delen, mensen en dieren zo.. Dus als het vrouwtje te groot is zal het mannetje er te gemakkelijk in passen..

Niet echt een goed idee om het vrouwtje met een V20 te frezen en het mannetje met een normale endmill: beneden in het uitgefreesde deel van het vrouwtje is de maat dan sowieso te klein.
Af en toe moet je wat aanpassen aan de ruimte tussen de vectoren als daar je frees niet doorheen kan. Of je neemt een dunnere frees.
Dan nog een punt waar je rekening mee moet houden: met een frees kan je wel een scherpe buitencoutour frezen maar geen scherpe binnencontour. Als je bijvoorbeeld een driehoekje freest, kan het mannetje wel scherpe hoeken hebben maar het vrouwtje heeft afgeronde hoeken (R= halve freesdiameter) Je zal dus met offset, of een tool die dan in het programma zit, die scherpe hoeken moeten afronden met de juiste radius.

Dan heb je nog zoiets als flex: je machine heeft flex, je freesje heeft flex en het materiaal waarin je freest heeft ook flex. Met meelopend frezen kan die afwijking anders zijn dan bij meelopend frezen.
Het verschil in binnen en buitencontour is een ervaringsgetal voor jouw machine, met die en die frees en het materiaal.. Met hardhout kan je soms wel 0,2-0,3mm verschil moeten aanhouden op het in elkaar te laten passen..

De freesdiepte van het mannetje mag best een of twee mm groter zijn. Dan kan je de delen later makkelijker scheiden door er een zaag tussendoor te halen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door Jasper »

Heb ik iets gemist of staat er op de screenshot een verkeerde tool.

Beide zijn met V20 en zo staat de tool ook in de gcode benoemd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door audiomanics »

De term "flat" deed me denken dat het om een gewone frees ging... Ik ken Aspire niet zo goed..
Maar dan nog.. probeer het eens met een normaal freesje.. dun genoeg om overal bij te kunnen.. Ik heb meerder dingen gemaakt met verschillende houtsoorten in elkaar. Bij sommige was lijm niet eens nodig zoals bij deze uit de oude doos:

3384

letters zitten er 10mm diep in, 7 soorten hout en geen druppel lijm.. naadloos..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door Jasper »

Een gewone frees gaat bij deze niet lukken denk ik.
Doosje waar die mus op komt is 120*80 en die lijnen zijn dus soms onder een mm breed.

Ik had hem met een 60° geprobeerd maar die maakt het vleugeltje aan de romp vast.

Als ik hem er echt met geweld in pers komt hij er aardig uit.
19188

Maa past dus eigenlijk niet zeg maar. 3 lijmklemmen op een stukje van 80*80
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door Jasper »

Wat nog wel zou kunnen is dat ik in de handleiding male en female al verkeerd geïnterpreteerd had.
Dat zou betekenen dat de offset bij start depth dus verkeerd om is en dat het mannetje wat er dus los in gaat te groot is omdat die lager begint. Die pdf zal ik morgen nogmaals doorlezen.

Het vrouwtje, onderste voorbeeld is in de top van het doosje gefreesd. Dus vandaar dat ik het als female gezien had.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door audiomanics »

Ach, al zou je het met een moker er in moeten meppen.. als het resultaat naadloos is en er geen stukken uitgebroken zijn moet je tevreden zijn met het resultaat..
Wat ik op de foto, ivm de resolutie, kan zien is het toch aardig gelukt..
Oefening baart kunst, dus wordt de volgende of die daarna, of zelfs die daarna, helemaal zoals je het hebben wilt..
mooi werk hè, CNC-frezen?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: V-Carve past net niet

Bericht door Jasper »

Jazeker, ik zal eens iets groters proberen. Kijken of het dan beter past.
Plaats reactie