koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Jasper.

Je hebt het in je eerste post over liter. 1000cc, 1000cl, 1000cm3. Blokjes van 10x10x10mm daarvan passen er 1000 in een liter. Blokjes van 2x2x2mm, daarvan passen er 125000 in een liter.

En het gaat inderdaad over oppervlakte, niet over volume. Maar het volume is wel een factor in de berekening van de totale oppervlakte.

Als je geen eenheden bij je som noteert en je maakt een vergissing in de mm2 en cm2, dan houdt het hele verhaal gewoon geen steek meer. Vandaar mijn reactie.
Laatst gewijzigd door serum op 25 aug 2019 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Jasper »

Ik had al gezegd dat ik perongeluk mm2 ipv cm2 had getypt.

Het was niet mijn bedoeling dat je er nog wakker van zou gaan liggen ook.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Oh nee. Had een feestje gehad. maar wat was jouw excuus? Ik legde alleen uit hoe ik aan de getallen 1000 en 125000 kwam. :mrgreen:
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 25 aug 2019 01:16


Zoals ik al aanhaalde , het te bewerken materiaal is in geen velden te zien. Ik wil bewijs, geen verdoken reclame
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Over de smering van koolmist voor gebruik met alu kan ik voorlopig niks zeggen.
Ik kan melden dat het prima werkt voor alu. Ik gebruik het altijd en Dabit volgens mij ook.
allerbelangrijkste is dat je de spanen afvoert.

Momenteel gebruik ik fenella, daar ben ik gematigd enthousiast over, het verneveld mij net teveel. maar ik vermoed dat dat aan het nieuwe systeem ligt dat ik gebruik (ben van de fogbuster afgestapt) Ik heb het nog niet uitgewisseld voor koolmist of ethanol. (ethanol met een paar drupjes wonderolie is ook een prima smeermiddel) zoals gezegd, het belangrijkste is dat je de spanen afvoert. Voordeel van fenella/ethanol is dat je achteraf je klem/paralellen etc niet in hoeft te spuiten/smeren met WD40/zuurvrije vaseline oid om oxidatie te voorkomen.

Qua oxidatie aan de stalen delen voor de opspanning ben ik ook niet erg enthousiast over koolmist. Na koolmist en een dag later verder, overlaad ik de klem etc. met WD40, wat dan weer prima doet waar het voor bedacht is.

Ik heb wel een paar filmpjes op mijn youtube kanaal waarbij ik aluminium verspaan met koolmist/fogbuster en met dynacut icm fenella. Beiden gaan prima.
Allebei korte filmpjes van korte opps, maar ook voor langdurige opps is het een prima oplossing. Mooie is dat het nagenoeg geen koelmiddel verbruikt.

https://www.youtube.com/watch?v=ZWPpp5HeSc0&t
BF20/fogbuster/koolmist

https://www.youtube.com/watch?v=xyVr35pgx7s
portaal/dynacut/fenella


Haas heeft een mooi minimaalsmering-systeen; kan niet moeilijk te maken zijn als je nog een as overhebt op je controller; de richting van de de smering wordt ingesteld nav de lengte van je tool in de tooltabel. (of eigenlijk kan je in je tooltabel een extra waarde noteren, welke hiervoor gebruikt wordt). En vervolgens rekening houdt met je Z hoogte om te voorkomen dat je nozzletje het werkstuk raakt..

Ik ben voor mijn machine bezig met een koeling met afzuiging. Die dynacut is een plomp/lomp ding. Dat kan een stuk subtieler icm met een strak stukje afzuiging van de spanen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door DaBit »

kris blancke schreef: 24 aug 2019 20:27 De boel wat meer opengedraaid zodat het lekker morsig was, nog steeds geen flood hé. Pas dan draaide alles lekker.
Ja, zoals eerder gezegd: bij mij word de boel ook gewoon nat als het langere tijd staat te draaien. En onder die bedrijfscondities ben ik blij met het spul, het werkt afdoende voor alles. Staal, RVS, alu, vele kunststoffen.

Maar in absolute hoeveelheden valt het nog wel mee; ik doe vele, vele uren met anderhalve liter mengsel en in milliliters per uur gezien verspuit ik er minder van dan ethanol. Die ethanol verdampt sneller, dus dan valt het minder op.

Het zal me trouwens een worst wezen hoeveel vloeistof ik verspuit, zolang ik niet halverwege de freesklus de tank bij moet vullen vind ik het allemaal wel best. Het moet met het enkelstuks werk wat ik doe wel heel raar uitpakken wil de hoeveelheid vloeistof omlaag brengen opwegen tegen een blok materiaal of een frees stukmaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Kjelt »

Qua prijs is ethanol wel een hele goedkope optie 1,72/liter daar heb ik nog geen 150ml Fenella voor. Misschien als ik eindelijk kan frezen ook eens overwegen met een goede afzuigventilator

https://www.action.com/nl-nl/p/bio-ethanol/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Bij de Jumbo ongeveer dezelfde prijs.

Maar voor de hoeveelheid die je verbruikt (minimaal) is het te doen hoor, vermoedelijk op jaarbasis alsnog goedkoper dan 1 maandje van je mobiele abo. :)

Koolmist, dat is helemaal goedkoop. Jaren geleden een paar flesjes gekocht, maar je komt er niet door..
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Firehunter »

Ik gebruik ook de bio ethanol van de action. Merk in aluminium direct een gigantisch verschil als ik zonder of met bio ethanol aan het frezen ben.

Als reservoir gebruik ik een waterfilterbehuizing. Deze is via een reduceerventiel en magneetventiel aangesloten op perslucht. Het magneetventiel is een 3-weg type, het reservoir wordt ontlucht als ik hem weer uitschakel. Anders blijft hij door stromen.
Met een segmentslang, via een ander magneetventiel, blaas ik gewoon perslucht. Langs de segmentslang loopt een apart slangetje voor de bio ethanol. Aan het uiteinde van deze slang zit een stukje messing buis met een zeer kleine binnendiameter waar de bio ethanol doorheen wordt "geperst" in de luchtstroom. De combinatie van de juiste lengte buisje en druk op het reservoir geeft voor mij een perfecte dosering. En het voordeel wat anderen ook noemen, het verdampt bijna volledig terwijl je aan het frezen bent.

Een wat oudere foto, toen het nog met plakband in elkaar hing. Maar je kunt het effect zo wel goed zien.
19016

Met diepere pockets, waar de perslucht niet zo goed bij kan komen, doe ik vaak zelf handmatig een beetje extra bio ethanol met een lensvloeistofflesje.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door FSSF »

Kjelt schreef: 25 aug 2019 17:15 Qua prijs is ethanol wel een hele goedkope optie 1,72/liter daar heb ik nog geen 150ml Fenella voor. Misschien als ik eindelijk kan frezen ook eens overwegen met een goede afzuigventilator

https://www.action.com/nl-nl/p/bio-ethanol/
In vergelijk met de Action lampenolie vind ik die bio ethanol wel een hele nare damp/geur geven tijdens het frezen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Kjelt »

Je hebt goede afzuiging nodig anders raak je geintoxiceerd, dronken dus :lol:
Dat lijkt me geen goede combinatie met gevaarlijk draaiende machinerie.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door benkr »

Over die Bio-Ethanol, ik heb er heel goede ervaring mee in Aluminium maar ben toch overgestapt op iets anders omdat die Bio-Ethanol er steeds voor zorgde dat ik lekkages had in mijn mist systeempje doordat echt elke pakking en rubber afdichting werd aangevreten door die Bio-Ethanol.
Sinds ik Jokish minimaal smeer vloeistof gebruik heb ik nergens meer last van. Ik moet wel de minimaal smering echt minimaal afstellen, anders zijn die spannen echt een vette brij, ik laat het sindsdien een paar dagen liggen als het even kan, het lijkt er op dat de vettigheid dan stukken minder is, ik kan het dan gewoon met de stofzuiger opzuigen, althans het meest dan.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door WillyH »

Maken jullie zich geen zorgen over het brandgevaar bij het werken met ethanol? Vooral omdat de vlam quasi onzichtbaar is. Vonken zullen er misschien niet direct vormen, maar wel hitte en mogelijk statische elektriciteit (denk aan de afzuiginstallatie). Je hebt maar héél weinig damp nodig voor spektakel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door DaBit »

Dan moet de concentratie damp zich maar net tussen de lage (3% vol/vol) en hoge explosielimiet (19% vol/vol) bevinden, wat met de volumes aan perslucht en afzuiglucht in combinatie met de slechts geringe hoeveelheid ethanol niet makkelijk voor elkaar te krijgen is. Al zou je het willen.

Blijft er een plasje op de freemachine achter en gaat dat in de hens? Nou, lekker laten branden dan maar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie