koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Moderator: Moderators

kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door kris blancke »

ik heb hier een flesje koolmist.
Als dit klopt dan leng ik dit aan met 30:1 , is dus 1 eenheid koolmist met 30 eenheden water.
Nu was ik wat te uitbundig met het spul en heb 15:1 gebruikt , mijn tankje was al vol .
ls ik dit mengsel nu beruik dan staat mijn machientje na enkel ogenblikken volledig nat door het water ( wat moet dit dan zijn met een verhouding 30:1 )
klopt dit allemaal , iedereen op het forum hier is doodsbang voor water ivm met roestvorming enzo , of ligt het idee aan mij.
Over de smering van koolmist voor gebruik met alu kan ik voorlopig niks zeggen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Ballegooijen »

Je moet je regelventiel zo ver dichtdraaien dat je geen "waterstraal" meer ziet. Als je een papiertje voor de spuitopening houd moet dit net een beetje vochtig worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Precies.. Het is nevelkoeling, geen flood coolant.

Met het oog moet je de straal eigenlijk niet zien.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door DaBit »

Nou, als ik iets kritisch aan het frezen ben gaat de vloeistofkraan toch wat verder open dan 'je moet er vloeipapier voor houden anders zie je het niet'. Beter wat extra vloeistof dan een volgelopen frees en/of verkracht werkstuk.
Nog steeds geen brandweerspuit hoor, maar alles word dan wel nat in de directe omgeving van de frees en bij lang pielen op een plekje ontstaan er druppels op en langs het werkstuk. Ik kan dan nog steeds uuuuuuuuuren frezen met 1,5 liter aangemaakte vloeistof.

Tot nu toe enkel onder de voet van de machineklem iets aanslag. Niks wat zich met een lapje scotchbrite niet weg laat poetsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door kris blancke »

DaBit schreef: 23 aug 2019 21:09 Nou, als ik iets kritisch aan het frezen ben gaat de vloeistofkraan toch wat verder open dan 'je moet er vloeipapier voor houden anders zie je het niet'. Beter wat extra vloeistof dan een volgelopen frees en/of verkracht werkstuk.
Nog steeds geen brandweerspuit hoor, maar alles word dan wel nat in de directe omgeving van de frees en bij lang pielen op een plekje ontstaan er druppels op en langs het werkstuk. Ik kan dan nog steeds uuuuuuuuuren frezen met 1,5 liter aangemaakte vloeistof.

Tot nu toe enkel onder de voet van de machineklem iets aanslag. Niks wat zich met een lapje scotchbrite niet weg laat poetsen.
heb je het over Koolmist dan ?
Ik heb het ook nogal graag wat overvloediger.


Maar voel me wel precies wel comfortabeler met Methanol. Mijn aluminium werkstuk voelt ijskoud aan na een baantje ethanol.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Jasper »

Mist/nevel koelt veel beter dan een straal. Oppervlakte is dan groter.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door kris blancke »

Jasper schreef: 24 aug 2019 01:05 Mist/nevel koelt veel beter dan een straal. Oppervlakte is dan groter.
opervlakte is dan groter ?, dat snap ik niet of mss wel , maar als ik de kraan open draai met methanol is het oppervlak ook groot, zonder water residu.

Ben nog in de experimentele fase met Koolmist maar mijn freesjes houden toch wel van een ietje meer dan een blowtje.
Ik probeer me altijd te vergelijken met Datron filmpjes, daar snijden ze alu ook met methanol, lijkt me heus wel meer dan een mistje https://www.youtube.com/watch?v=dCPqjyUgXVY
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door kris blancke »

maar eigenlijk hadden we wat overblijft aan water , of het nu mist is of flood.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Jasper »

Even naar ijsblokjes vertaald.

Als je een liter water neemt van 10*10*10 is je oppervlakte 600mm2

Maak je ijsblokjes van 2*2*2=24mm2 maar heb je dus 125 blokjes nodig en krijg je een totaal oppervlakte van 3000mm2
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Een liter water in 10x10x10 is 1000x600=600.000mm2

Een liter water in 2x2x2 is 125.000x24=3.000.000mm2

Soms een beetje meer geven kan prima, maar het is moeilijk om achteraf te zeggen dat het met een kleinere hoeveelheid gegarandeerd mis zou zijn gegaan.. (geen bemeten wetenschap) voordeel van flood is dat je met een kanon op een mug schiet. Smeren/koelen is complexer dan het op het eerste gezicht lijkt. Een belangrijk onderdeel van het koelen/smeren is dat de gemaakte spanen afgevoerd worden. Daarnaast kunnen door het koelen van de hete frees microscheurtjes ontstaan in het snijvlak door de grote temperatuurverschillen in het harde carbide... Reden dat bv aluminium vast gaat zitten aan je frees is warmte. Veroorzaakt omdat je spanen (waar het grootste deel van de warmte in moet zitten) nogmaals gaat bewerken of dat het materiaal of de frees te heet wordt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Kjelt »

kris blancke schreef: 24 aug 2019 01:18 Ik probeer me altijd te vergelijken met Datron filmpjes, daar snijden ze alu ook met methanol, lijkt me heus wel meer dan een mistje
Ik vermoed ethanol oftewel gewone alcohol? Methanol tast aluminiumoxyde aan en is behoorlijk giftig. Dat gooien ze 15% door brandspiritus heen samen met kleurstof om te voorkomen dat mensen het als alcohol kunnen drinken.
Als je het gebruikt zorg dan dat je het niet inademt en je afzuiging zeer goed is.
Daarnaast wil je toch spiritus gebruiken kun je de kleurstof verwijderen door het te filteren met Norit (fijne koolstof). Doe een paar theelepels Norit in je fles spiritus goed schudden en filter met een koffiefilter.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Jasper »

Hoi Serum,

Ik ging wel de "mist" in op cm/mm
Ik had het enkel over oppervlakte vergroting dus volgens mij is het dan niet 10*10*10 bij een liter maar 10*10≠100cm2 * 6 zijden van het blok is dus 600cm2 aan oppervlakte.

Daarbij neemt de luchtvochtigheid sneller toe als de druppels kleiner zijn en zakt de temperatuur ook veel eerder.

Wij hebben hier een watermist blus systeem staan om grote machinebrand te kunnen blussen met veel moeilijk bereikbare plaatsen. De stoom die ontstaat drukt het zuurstof niveau en de omgevingstemperatuur zakt als een gek naar beneden bij activering, beide dragen dus bij aan het blussen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door serum »

Je haalde mm2's en cm2's door elkaar. Geeft niets, maar om mij daar de schuld van te geven. :mrgreen:

Inderdaad, ethanol is wat datron gebruikt
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: koolmist , doe ik iets verkeerd ?

Bericht door Jasper »

Dat deed ik zeker niet, maar ik vroeg me af waar je die 1000 vandaan haalde. Die hoort er namelijk niet bij.
Plaats reactie