Aanschaf CNC 3040, doet totaal niet wat ik wil!

Moderator: Moderators

RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Aanschaf CNC 3040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door RoelHG »

Beste mensen,

Ik zal me bij deze even kort voorstellen. Mijn naam is Roel en ben 34 jaar. Ik ben actief in de IT branche en heb daarbij een eigen onderneming. Daarnaast ben ik sinds een aantal maanden een nieuwe onderneming gestart waarbij ik maatwerk plexiglas zeewater aquarium items maak. Ik gebruik hiervoor een 1390 CO2 laser welke perfect werkt en precies doet wat ik wil. Ik vind het maken van designs fantastisch en het snijden van de items kan ik echt van genieten. (mits dit allemaal goed gaat :lol: ) Ik werk daarbij voornamelijk met fluor kleuren plexiglas icm zwart en wit.

Hieronder wat items welke ik reeds gemaakt hebt en een foto van het beestje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik op dit moment bezig met de doseer containers welke gebruikt worden om daar vloeistoffen in te doen zodat deze in het aquarium gedoseerd kunnen worden. Nu zou ik graag een stukje uitfrezen zodat ik de plexiglas buis er precies in kan plakken. Omdat de CO2 laser dit niet helemaal lekker doet heb ik een CNC4030 machine aangeschaft en uiteraard ook een design gemaakt.

Nu zit ik met het volgende. De leverancier heeft een cd-rom geleverd bij de machine en ik heb zoals de meeste nergens meer een cd-rom drive beschikbaar. Daarnaast krijg ik de machine niet hoe ik hem hebben willen. Ik heb Mach# gedownload en alle settings aan de hand van een youtube filmpje goed gezet alleen lijk ik geen driver te kunnen vinden om samen te werken met de mach3 software. Wel kreeg ik hem aan de praat met PlanetCNC alleen krijg ik de settings niet lekker. Constant vind de laser het nodig om 30mm omhoog te gaan en dan te beginnen met frezen, ondanks dat ik volgens mij het 0 punt juist heb aangegeven. Ik heb daarbij ook al een keer gehad dat de frees er 2cm in ging en dus het boortje afbrak.

Ik ben er op dit moment nu ongeveer 8 uur mee bezig geweest en krijg het helaas niet voor elkaar en dat is erg frustrerend. Zijn er mensen met een soort gelijke CNC en wat zouden jullie adviseren voor het gebruik van software en aansturing?

Ik heb een ontwerp gemaakt in Vectric2D en dat zou relatief "simpel" moeten zijn.

Afbeelding

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik woon zelf in Den Bosch en dus wellicht is er iemand in de buurt die me op weg zou kunnen helpen. Dit uiteraard tegen een vergoeding.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RoelHG op 05 aug 2019 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door javanree »

Hoi Roel

Als eerste : post eens een foto van de besturingskast welke bij de 6040 zat, dat levert al wat extra info (aansluitingen achterzijde, eventueel kap er even af en dan foto van binnenwerk, met codenummer(s) van de besturingsprint(en)
Ik denk dat je even ergens een (externe) CD-ROM drive moet regelen, om even een copy te maken van wat op die CD staat, lijkt me wel zo nuttig (daar staat zeer waarschijnlijk het settings bestand voor Mach3 op met dingen als hoeveel steps / mm , welke settings voor de spindel etc etc
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door DirkSchipper »

Als je iemand kent met een CD-rom-drive even langs gaan en een .ISO van laten maken. Die kun je weer op je eigen PC als CD tevoorschijn toveren. Win 10 kan dat tegenwoordig native, ouder heb je een virtuele Cd-drive nodig.

Of even Googelen op de CD-titel en .iso ...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door Bjornski1976 »

Beste Roel, als je aangeeft wat je locatie is kan het zo maar zijn dat iemand in de buurt woont die je zou kunnen helpen. Zelf zit ik in Gorinchem. Op die Cd staat hoogst waarschijnlijk de licentie file voor Mach. Verder heb je de ini file nodig waar alle settings instaan.
Die Cd naar ISO file laten omzetten moet niet zo moeilijk zijn toch, anders stuur je hem even naar mij op.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door RoelHG »

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal de cd-rom inderdaad even mee naar de klanten nemen waar ik op dit moment zit en de content kopieren naar USB drive. Dus hopelijk kom ik daar een stukje verder mee!

Bij deze ook een foto van de voeding/controller. Het board wat erin zit is volgens mij een JP-382C. Zal straks wat betere foto's maken en eerst eens aan de slag gaan met de cd-rom welke erbij zit. In ieder geval super bedankt voor de snelle duidelijke reacties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door javanree »

OK , parallel port aangestuurd , TB6560 stepper drivers
Je gaat Windows XP of Windows 7 in 32-bit editie nodig hebben als je dit ding met Mach3 wilt aansturen ; op een desktop (notebooks en printerpoorten is een drama, powersaving troep maakt het nog erger) installatie volledig strippen en ding niet aan netwerk hangen om zo de timing zo stabiel mogelijk te krijgen. Zorg ook dat je printerpoort goed ingesteld staat (EPP mode zowel voor Mach3 als eventueel LinuxCNC)
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door RoelHG »

Bedankt voor je reactie. Ik heb wel naast de paralelle poort een USB aansluiting voor mijn laptop en daarop is deze ook aangesloten. Ik draai zelf Windows 10 x64 dus dat kan wellicht nog een uitdaging worden :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door javanree »

RoelHG schreef: 05 aug 2019 15:10 Bedankt voor je reactie. Ik heb wel naast de paralelle poort een USB aansluiting voor mijn laptop en daarop is deze ook aangesloten. Ik draai zelf Windows 10 x64 dus dat kan wellicht nog een uitdaging worden :lol:
De USB poort is puur voor de 5V voeding... nogmaals : laptop gaat niet lukken en Windows 10 x64 gaat niet lukken, de combinatie betekent dus mission impossible in het kwadraat
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 05 aug 2019 15:24
RoelHG schreef: 05 aug 2019 15:10 Bedankt voor je reactie. Ik heb wel naast de paralelle poort een USB aansluiting voor mijn laptop en daarop is deze ook aangesloten. Ik draai zelf Windows 10 x64 dus dat kan wellicht nog een uitdaging worden :lol:
De USB poort is puur voor de 5V voeding... nogmaals : laptop gaat niet lukken en Windows 10 x64 gaat niet lukken, de combinatie betekent dus mission impossible in het kwadraat
Misschien is dat de reden dat er helemaal niets werkt?
Zit er wel een kabel voor de parallelle poort bij ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door RoelHG »

Nee, alleen een USB kabel met USB-B welke op de de "voeding" aangesloten word. Geen paralelle kabel is erbij geleverd.

Net ook even de specs erbij gepakt en er staat dit wel beschreven.

- Installieren sie eine CNC-Steuersoftware und einen Treiber wie z. B. USBCNC auf Ihrem Computer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door Kars-cnc »

Beste Roel, allereerst mijn complimenten voor de prachtige dingen die je maakt in plexiglas! Verder hebben de meeste nieuwkomers op dit forum grote moeite om foto's te plaatsen maar dat gaat jou wel prima af..

Zelf heb ik een CNC 3040 met precies dezelfde besturingskast en controllerboard als ik het zo zie. Hier even van uitgaande: de USB kabel is alleen nodig bij aansturing via USB, de logica krijgt z'n voedingsspanning gewoon intern.

In eerste instantie kreeg ik CNCUSB van Planet CNC ook niet lekker aan de praat. Ik heb toen een oude PC via Marktplaats gekocht, gedowngrade naar Win-XP 32-bit en daar Mach3 op gezet. DIt werkte prima, direct van printerpoort via een parallel kabel naar de het zwarte kastje, geen drivers of Break-out-Board nodig! Wel stopt de gratis versie van Mach3 exact bij G-code regel 500 ;-)

De instellingen die ik gebruik voor Mach3 wil ik wel even voor je uitzoeken maar op dit moment is mijn 3040 even gedemonteerd om de lagers te vervangen. Zoals al gezegd; je hebt voor Mach3 echt een oude PC en oude Windows nodig. Overigens kwam ik er bij het configureren van Mach3 achter waarom CNCUSB bij mij zo raar deed; de polariteit van de step puls stond verkeerd. Ik had daar niet aangezeten omdat ik dacht dat dat default wel goed zou staan voor een machine met bijgeleverd software, maar niet dus. Overigens had ik wel de laatste versie van CNCUSB gedownload van de Planet CNC site. Deze laat zich prima installeren direct vanaf harde schijf, geen CD-Rom nodig. Ik had wel mijn licentie code in een apart .txt bestand van de vorige eigenaar gekregen. Als die bij jou nog op de CD staat moet je die toch nog even openen.

Bij jou lijkt het een ander probleem dan wat ik had. Bij mij liep een en ander wel maar erg hakkelig met veel stappenverlies. Joggen regeerde helemaal raar. Een Z-as die onverwacht omhoog of omlaag gaat had ik niet zo direct, dus dat kan ik niet verklaren.

Nadat ik CNCUSB aan de praat had merkte ik dat het best plezierige software is, eigenlijk wel net zo goed als de stokoude Mach3 voor zover ik dat zo kan beoordelen. Maar eerlijk gezegd heb ik nog niet zoveel met het machientje gedaan, niet met Mach3 en ook niet met CNCUSB...

Als je er niet verder mee komt zal ik mijn systeem weer eens opstarten om de settings voor je uit te zoeken. Ik moet dan wel weten of het voor Mach3 of voor CNCUSB moet.

Verder heb ik 3 home switches (met dank aan Hugo), een via Mach3 te besturen spindel on/off en een toolsetter input op mijn machientje gerealiseerd. Als je hierover informatie wil kan ik er wel meer over vertellen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door Jasper »

Ik heb ook wel een cd drive om je de bestanden daarna op een usb mee te geven maar zit op een steenworp van Bjorn af dus of dat dichterbij is betwijfel ik.

Gebruik zelf ook Planet CNC en vind het best aardig, Doet wat ik verwacht zeg maar. Wat je niet weet kun je ook niet missen!!

Planet heft 2 versies op de website, De TNG moet je niet hebben. En inderdaad staat de licentie op de CD en zal deze zeer waarschijnlijk van tijd tot tijd ineens verdwenen zijn en moet je de verkoper mailen voor een nieuwe code. dat heb ik nu in de laatste 2 maanden 3x moeten doen, Nadeel van een bordje waarvan de herkomst onbekend is. Software kopen geven ze geen garantie op dat hij blijft werken dus dan koop ik hem maar niet.

Dat de assen "Inverted" moesten staan heb ik ook maar zat wel standaard in de settings op de CD.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door Kars-cnc »

Weet je overigens zeker dat dit een 6040 is? Op de foto lijkt het wel heel erg veel op mijn 3040.
Nou ja voor je probleem maakt dat niet uit.
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Re: Aanschaf CNC 6040, doet totaal niet wat ik wil!

Bericht door RoelHG »

Kars-cnc schreef: 05 aug 2019 17:09 Beste Roel, allereerst mijn complimenten voor de prachtige dingen die je maakt in plexiglas! Verder hebben de meeste nieuwkomers op dit forum grote moeite om foto's te plaatsen maar dat gaat jou wel prima af..
Beste Kars,

Allereerst super bedankt voor je uitgebreide antwoord en uitleg. Ik ben bekend met de verschillende forums dus hebt posten gaat me wel goed af ja haha.

Om even antwoord te geven gelijk even recht trekken dat het inderdaad om een 3040 gaat, geen idee hoe ik erbij kom dat het een 6040 is maar zoals je ziet de fout al gemaakt bij de behuizing van de CNC haha, maar dat zal voor de werking wellicht niet heel veel uitmaken.

Ik heb inderdaad weinig kunnen vinden over het board wat erbij zit en heb de cnc enigzins bestuurbaar gekregen met de Planet software. Ik hecht nog niet echt veel waarde aan de software die ik ervoor moet gebruiken aangezien ik nieuw ben in de CNC wereld en eigenlijk pas een half jaar met de CO2 werk, ik kon alleen de meeste info vinden over de mach3 software vandaar de “keuze”. Mocht ik hetzelfde resultaat bereiken met de Planet software (waarvoor ik eventueel een licentie al heb op cd-Rom) dan heeft dat de voorkeur want ik ga hem tot nu toe gebruiken voor relatief simpele ontwerpen en dat is om de doseer container aan de onderkant waterdicht te krijgen dmv een gefreesde rand in het diameter van de buis.

Zoals ik het lees zijn mijn eerste stappen een PC regelen met parallelle port met het liefste Windows XP erop om de software moeiteloos te kunnen draaien. Daarna zal ik de settings moeren aanpassen zoals je al aangeeft maar met enige geluk staan deze settings in de bijgeleverde cd. Ik ga de cd morgen even meenemen naar de klant en daar even op USB zetten, als het meezit hebben ze nog een oud beestje staan met parallelle poort.

Dan zullen we er daarna eens mee aan de slag gaan en hopelijk kom ik dan een stukje verder en anders trek ik hier weer even aan de bel.

Als je meer kan vertellen over de 3 Home switches graag, klinkt goed en altijd oren naar verbeteringen.

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord! Helemaal top!

Hier zijn eventueel nog andere ontwerpen te vinden welke met de CO2 zijn gemaakt, het is een prachtig apparaat!

https://www.instagram.com/rhg_customacrylicdesigns/
Laatst gewijzigd door RoelHG op 05 aug 2019 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie