Efficiënte graveer fonts

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Efficiënte graveer fonts

Bericht door PeterNl »

Hallo,

Ik graveer veel in aluminium, trespa en hout. En dan geen single stroke maar Arial etc.
De grotere letters (> 8mm) zijn geen probleem omdat ik die met een 1mm freesje (of groter) graveer.
Dat gaat dus lekker snel.

Probleem zijn de kleinere karakters (tussen 1.5 en 4mm). Deze graveer ik met een 0.2mm graveerstift en dat duurt erg lang.
Zeker als ook nog de 'bold' variant is gekozen.

Ik weet van de frontpanel software van Schaeffer (https://www.schaeffer-ag.de/en/download ... _designer/) dat deze, naast single stroke. ook 4 stroke fonts gebruiken voor oa Helvetica.
Dat is natuurlijk gedaan voor de snelheid van het graveren.
Deze worden echter niet geinstalleerd maar zitten in de software zelf. Dus ik kan er voor mijn eigen graveerwerk niet bij.....

Komt bovenstaande iemand bekend voor of weet iemand of dergelijke fonts ergens te downloaden zijn.
Andere tips (behalve een dikkere graveerstift gebruiken :-) ) zijn uiteraard ook welkom.

Ik gebruik CamBam om de G-code te maken.

Peter
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door keesfrees »

Is 3D graveren met een V-frees een optie ?
Of een combinatie, zo deed ik dat regelmatig, de details cq kleine hoekjes met de V-frees en de vlakken met een stift-frees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is toch eigenlijk een kip-ei probleem?
Als jij een klein freesje pakt krijg je meer freesbanen, pak je een freesje die het in 4 banen kan (4-stroke font) en je doet er even lang over volgens mij.
Bij die 4 stroke fonts die ik ken, nog uit de begintijd van cnc graveren, moest je wel een bijbehorende freesdiameter bij de gekozen letterhoogte nemen. Voordeel was dat er niets berekend hoefde te worden omdat het allemaal 'hartlijn' freesbeweging was. Als je met outline contourtjes werkt bepaal je zelf wat je doet met freesradius correctie.
En als jij een andere diameter pakt, maakt CamBam ook minder banen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door keesfrees »

Laat ik dit nog weer eens terug bovenhalen.
Ben je er nog verder mee gekomen ?
PeterNl schreef: 04 aug 2019 22:13. . . graveer ik met een 0.2mm graveerstift . . .
Wat bedoel je daar mee ? een V-frees ? en zo ja, gebruik je die op een diepte of ook met Z-beweging ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door PeterNl »

Sorry voor de late reactie. Was even druk met andere zaken.

Ik graveer met deze stiftjes : https://www.freesjes.nl/nl/graveerstift ... 6-10000152.

Zwart geanodiseerd of gepoedercoat aluminium graveer ik net door de laag heen. Max 0.05mm diep.
Dit kan een beetje variëren afhankelijk van hoe vlak ik een plaatje of kastje kan vastzetten.
Deze worden niet ingekleurd. Blank aluminium is de kleur van de tekst.

Als een gravering ingekleurd moet worden dan ga ik 0.2mm - 0.3mm diep maar dit zijn letters van minimaal 4mm hoog.
Ik ga in stappen van 0.05 - 0.1mm naar die diepte. Dat kost uiteraard ook tijd.

Misschien heb ik een te mooie voorstelling van een font dat met een paar graveerbewegingen toch een mooie volle letter neer zet.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door keesfrees »

Goed dat je er op terug komt.
Je freest dus op een diepte, met 1 freesje, dat kan je afhankelijk van het lettertype wel even bezig zijn.
3D graveren ( zoals een chocoladeletter vorm ) is geen optie in dit geval.
Dus dan hou je alleen de optie om met een dikkere frees de grote vakken leeg te maken en dan met de dunne frees de details.
Het probleem is dan dat je bij een binnenhoek een stukje 1/4 rond niet raakt, tenminste, of is daar software voor die daar in voorziet ?
Uitleg : de grote frees komt niet in de hoek, de dunne frees volgt de contour, de kleine frees zou ook het hoekje weg kunnen frezen.
Ik laat dan de dunne frees een paar keer op verschillende afstanden langs de contour lopen maar dat raak je veel gebieden onnodig 2 x.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door PeterNl »

Ik wissel liever niet van freesje / graveerstift omdat het dit zichtbaar is in de gravering.
Dit omdat de freesjes nooit exact op dezelfde hoogte genuld kunnen worden.
Roughing en finishing lijkt me dan ook niet mooi in aluminium.

Misschien eens kijken naar andere software die efficientere freesbanen genereert.
Ik gebruik nu CamBam.
Wat ik vaak zie is dat er eerst kleine hoekjes / puntjes gegraveerd worden die dan in vloeiende freesbanen met elkaar worden verbonden.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Efficiënte graveer fonts

Bericht door keesfrees »

Er zijn idd vele methoden om een vlak leeg te frezen.
Zijn je letters altijd gelijk, formaat en lettertype ?
Dan kun je zelf de freeslijn tekenen.
Plaats reactie