Verse installatie Mach3, hulp nodig

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 26 jul 2019 22:17 Hey, we hebben het niet over Com1: he, we gebruiken LPT1: hier, dat is echt iets anders.
Ja, dat is allemaal DOS tijdperk, de jeugd heeft het over USB en HDMi. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door keesfrees »

Even aanhaken op oude en nieuwe technieken cq mensen.

Er was een tijd dat je stil moest zijn als er iemand een liedje van de radio op een cassette op ging nemen middels microfoon bij de luidspreker, ik had al snel door dat dat anders kon.
In de fax tijd kwam het voor dat die overgetypt moest worden ook al kwam de fax uit een computer-printer.
Dat ligt allemaal achter ons, gelukkig.
Maar nu is er het merkwaardige verschijnsel dat er mensen zijn die foto's van schermen maken terwijl daar een mooi knopje voor is op je toetsenbord, speciaal hier voor gemaakt, heeft verder geen functie.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door chimaerion »

keesfrees schreef: 27 jul 2019 21:19 Even aanhaken op oude en nieuwe technieken cq mensen.

Er was een tijd dat je stil moest zijn als er iemand een liedje van de radio op een cassette op ging nemen middels microfoon bij de luidspreker, ik had al snel door dat dat anders kon.
In de fax tijd kwam het voor dat die overgetypt moest worden ook al kwam de fax uit een computer-printer.
Dat ligt allemaal achter ons, gelukkig.
Maar nu is er het merkwaardige verschijnsel dat er mensen zijn die foto's van schermen maken terwijl daar een mooi knopje voor is op je toetsenbord, speciaal hier voor gemaakt, heeft verder geen functie.
Moest effe goed lachen, maar je hebt volledig gelijk. :lol:

Ik kan inderdaad het gebruik van de "PrtSc" knop aanraden, of nog beter het standaard "knipprogramma" in Windows (7 en hoger dacht ik).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hfjbuis »

Als het kan zou ik kijken of je ergens een XP pc / laptop met een "ouderwetse" parallelle poort kunt opduiken. Daar is meer informatie over te vinden en als dat werkt, dan is het omzetten naar de PCI kaart onder windows7 wat gemakkelijker.

Ook bij mach hebben ze over dit probleem als eens wat gezegd. Misschien heb je er wat aan! http://www.machsupport.com/forum/index. ... 910.0.html

Als geen van de eindschakelaars het doet op het diagnose scherm, dan is er zeker iets mis de de configuratie van de parallelle poort in Mach3!

Als je op het moederbord kijkt, vindt je waarschijnlijk toch nog een aansluiting 26 polige male header(2x13) voor een parallelle poort. Daar kun je een bracket met parallelle aansluiting op zetten. Dit bracket is in de meeste computer winkels nog wel te vinden. Als het kan, even in het boekje van het moederbord van de PC opzoeken. Anders goed het moederbord bestuderen, daar staat vast wel ergens de tekst van LPT1 of zo op.


Als je er niet uitkomt, kun je de PC met kaart en parallelle kabel (ook die is belangrijk en het moet volgens mijn geheugen een zijn, waarvan elke pin is aangesloten, even meten) naar mij sturen, dan kijk ik er naar en kan hopelijk de poort/mach3 zo configureren dat in ieder geval de poort door Mach3 gezien wordt. Dan ben je al een stuk verder.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 27 jul 2019 21:19 Maar nu is er het merkwaardige verschijnsel dat er mensen zijn die foto's van schermen maken terwijl daar een mooi knopje voor is op je toetsenbord, speciaal hier voor gemaakt, heeft verder geen functie.
Tja dat zal denk ik dan wel komen omdat veel cnc computers airgapped zijn aangesloten, in lekentaal niet op het internet zijn aangesloten.
Dan krijg je de volgende twee keuzes:
A
1) PrtScr drukken
2) tekenprogramma of ander prg openen
3) Screenshot plakken
4) Screenshot bijsnijden
5) Screenshot opslaan op USB stick
6) Stick verwijderen drukken
7) Naar een andere PC lopen die wel op het internet is aangesloten.
8 ) Deze PC opstarten (wachten)
9) USB stick erin stoppen
10) inloggen op cnczone en het plaatje via het bekende driestappenplan toevoegen.

B
1) Je smartphone pakken, foto maken
2) inloggen op cnczone en het plaatje via het bekende driestappenplan toevoegen.

Ik heb geen smartphone dus doe het als A maar voor de overigen......... :lol:
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

haha, geweldig dat deze topic over gaat in commentaar op "millenials" enzo. Gelukkig heb ik nog leren gamen op een windows 95 pc's en floppy disks in mn handen gehad.

Anyway: update op de zaken rond de frees, want het is alweer even geleden:
Kjelt schreef: 28 jul 2019 10:43 Tja dat zal denk ik dan wel komen omdat veel cnc computers airgapped zijn aangesloten, in lekentaal niet op het internet zijn aangesloten.
Dat is precies het geval! :lol:

Ik had geprobeerd drivers op mijn pc thuis te downloaden en mee te nemen op usb stick en te installeren op de 'cnc pc'. Nu door het hele com/lpt gebeure heb ik denk ik de juiste conclusie kunnen trekken dat er wel meer drivers missen, want ik kan daar helemaal geen wijzigingen in aanbrengen en zie veel te veel notificaties in de device manager van missende drivers voor van alles en nog wat.. Mijn maat heeft de pc mee naar huis en zou hem helemaal updaten via internet en nog eens proberen de drivers voor de pci kaart te downloaden direct op de pc zelf.
Hopeijk fixt dat de issue en kunnen we dan het com/lpt probleem oplossen.
Beetje dom, want misschien hadden we dat in eerste instantie gelijk al moeten doen.. maar ja beetje lastig als je werkplek niet thuis is en geen internet heeft.

Ik weet niet wanneer we er weer zijn i.v.m vakantie, maar zodra we weer wat geprobeerd hebben laat ik het weten.
Thanks so far!
Pieter1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2019 10:12

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Pieter1 »

Hallo,
Een tijd geleden had ik hetzelfde probleem. Mijn Harddisk met Mach3 was defect geraakt en ik moest hierdoor alles opnieuw configureren. Ik liep al snel tegen het probleem aan dat mach 3 niet direct werkte op Windows 7 hierdoor ben ik terug gegaan naar Windows XP, hierna kon ik weer gebruikt maken van Mach 3. Wat je dus nog kunt proberen om Windows XP te installeren.
Daarna kwam ik er snel achter dat zonder een licentie van mach 3 maar 500 regels aan Gcode uitgevoerd kan worden. Ik vroeg me af hoe je deze licentie terug gekregen hebt?
Weet iemand toevallig waar de licentie van Mach 3 staat op de harddisk en of je deze over kunt zetten naar een andere pc? Als dit kan ga ik nog een poging wagen met de defecte HDD. Anders ga ik toch maar eens kijken naar een andere controller omdat er anders toch een nieuwe licentie moet komen. Zelf zit ik te denken aan een controller van Edingcnc. Ik zag namelijk dat de software samen met de controller wordt geleverd, wat ik me wel afvroeg is hoe lang de software wordt onderhouden na aankoop van de controller?
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

Pieter1 schreef: 05 aug 2019 20:28 Ik vroeg me af hoe je deze licentie terug gekregen hebt?
Onze hdd was volledig stuk. Nog weg gebracht naar een ict expert voor data recovery, maar tevergeefs. Ik zal niet ontkennen, nog toegeven, dat (voor nu) we een "illegale" versie van Mach gebruiken. Ook omdat we nog niet weten of we het zullen blijven gebruiken, maar voor nu wisten we even niet beter. Plus de software doet er verder niet toe als de communicatie tussen frees en pc niet werkt. Maar er zijn, voor zover ik heb gelezen op internet en o.a. dit forum, prima alternatieven voor software.
Gninok
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 14:46

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door Gninok »

(sorry voor uitgestelde update, vakantie enzo :lol: )

Onze pc is nu geupdate en drivers enzo er op. De poort wordt nu gezien als lpt.

De frees doet als nog niks. Staat spanning op de motoren (kan m niet bewegen met de hand). Ik heb alle pins en ports zo ingesteld in Mach zoals in de handboeken wordt gezegd. Als ik de noodstop op de frees indruk dan krijgen pin 4 én pin 8 een positief signaal (zichtbaar in het diagnostics tabje).

Joggen doet nog helemaal niks. Bij alles wat ik doe in Mach zie ik niks veranderen in het diagnostics tabje of elders.

Iemand tips hoe ik hier meer verder kan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gninok schreef: 12 aug 2019 15:22 Onze pc is nu geupdate en drivers enzo er op. De poort wordt nu gezien als lpt.

De frees doet als nog niks. Staat spanning op de motoren (kan m niet bewegen met de hand). Ik heb alle pins en ports zo ingesteld in Mach zoals in de handboeken wordt gezegd. Als ik de noodstop op de frees indruk dan krijgen pin 4 én pin 8 een positief signaal (zichtbaar in het diagnostics tabje).
lijkt er toch op dat er leven in de hardware zit :P
Joggen doet nog helemaal niks. Bij alles wat ik doe in Mach zie ik niks veranderen in het diagnostics tabje of elders.

Iemand tips hoe ik hier meer verder kan?
Even plaatjes maken van het scherm waar je de pinnen hebt toegewezen aan de assen, en andere instellingen.
En dan proberen er stap voor stap door heen te lopen totdat de boel het doet.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 12 aug 2019 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, ze staan al in je gallrij zie ik. (even image nummer copieren en plakken)
18836
Pinnen zijn blijkbaar toegewezen.
Maar is de boel ook zo bedraad tussen het break out board en de gecko drive ?
Je hoeft niet gelijk alles te controleren, begin gewoon met 1 as alles secuur na te lopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verse installatie Mach3, hulp nodig

Bericht door benkr »

Als je er van uit gaat dat het gewerkt heeft dan moet de bedrading goed zitten.
Waar ik nu naar zou gaan kijken is wat er is ingesteld voor het aantal stappen voor 1mm verplaatsing en de acceleratie tijd.
dit menuutje vind je onder de menuoptie "config" en dan "motor tuning".
Stel voor elke as een een snelheid in van 500 en een acceleratie van 100, na het instellen van elke as op "save"drukken, anders zijn je instellingen weer weg.
Als het nu begint te bewegen gaan uitproberen wat voor snelheid en acceleratie de maxima zijn, dan instellen op ca. 50 a 70% van die waarde.
Plaats reactie