Andersom werken...kan dat ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Andersom werken...kan dat ?

Bericht door Toxiq »

Mijn machine is alsvolgt opgebouwd

Als ik er voor sta is rechts van waar ik sta 0
Links achterin (van mij af dus) is x800 y800 (zo ongeveer dan he)
Normaliter doe ik werkstukken dus rechts voor in vast zetten, nul de boel en dat is het dan zo ongeveer
De achterkant van mijn machine is dicht, ik kan dus niks door schuiven

Nu zit ik met het volgende, ben lade fronten aan het maken, hele grote lades, 1320 mm breed
Dat past dus niet in mijn machine, ik moet dus andersom gaan werken zodat het overschot aan de voorkant uitsteekt

Nu zou ik natuurlijk het 0 punt naar achteren kunnen brengen, maar de machine moet wel de goede kant op gaan werken

Kan dat ???

Kaart is Eding (wil liever niet de settings veranderen, want zo handig ben ik er nog niet mee)
Software is Aspire vectric 8,5
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Andersom werken...kan dat ?

Bericht door audiomanics »

Je kan toch ook gewoon je tekening (dus ook de toolpaths) 90 draaien?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Andersom werken...kan dat ?

Bericht door keesfrees »

Dit moet inderdaad kunnen zonder iets aan de machine te hoven veranderen.
Maar maatvast doorschuiven is best lastig, in dergelijke gevallen is het goed om de bepalen waar evt fouten het meest zichtbaar zullen zijn.
Met name de buiten contour door laten lopen zal heel moeilijk zijn maar ook eenvoudig op een andere manier te doen, een mal en een bovenfrees met kopieerfrees. Op de cnc iets overmaat houden en dan na frezen.
(Voor een ieder) Kopieerfrees, als je die nog niet hebt : ogenblikkelijk aanschaffen, moet iedereen hebben, naar mijn "bescheiden" mening :-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Andersom werken...kan dat ?

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef: 17 jun 2019 15:20 (Voor een ieder) Kopieerfrees, als je die nog niet hebt : ogenblikkelijk aanschaffen, moet iedereen hebben, naar mijn "bescheiden" mening :-)
Heb hier toch een vraagje over Kees: wanneer je wat overmaat freest i.v.m. doorschuiven, en de buitencontour loopt niet 100 procent gelijk.
De kopieerfrees zal deze contour toch volgen, en niet een rechte lijn? Of begrijp ik het niet helemaal goed, wat uiteraard ook kan ;-)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Andersom werken...kan dat ?

Bericht door keesfrees »

Je klemt een mal (of een latje (strook) voor een zijde) op het object met overmaat en dan frees je het gelijk.
Maar, zitten er ingewikkelde dingen in het lade frontje ? Iets wat met een cnc "moet" bedoel ik.
De buitencontour kan meestal op een zaagtafel ook wel, alhoewel een zaag eerder brandplekken geeft, daarom gebruik ik graag de cnc, ook om bv stroken te "zagen".
En daar bij heb ik geen grote zaagtafel, vrougah had ik handige werkplaats buurtmannen met machines die ik niet had/heb.
Plaats reactie