een vast nul punt

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

een vast nul punt

Bericht door tonyolena »

ik werk steeds met kunststof platen die zijn op maat gezaagd.
nu ben ik aan het uitzoeken om een vast punt te maken waar ik steeds kan uit vertrekken het probleem dat ik heb is dat ik met kleine frees
werk 3 en 4 mm en om dat zeer juist te zetten dat is zeer moeilijk op het punt dat het moet komen ik heb steeds een afwijking omdat ik het nulpunt niet 100% juist kan zetten. in de avondschool gaat de cnc steeds terug naar zijn home en vandaar uit begin in mijn grote platen te frezen natuurlijk is dat een prof machine. maar dat ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik het op mijn kleine cnc ook kan doen.
elke tip is welkom
ik dank de groep al op voorhand
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: een vast nul punt

Bericht door janplastiek »

ik plaats altijd een overmaat op de machine, zodat je rondom kan frezen,

als de buitenmaat van je werkstuk al op maat gezaagd is, kan je ook voor je begint, enkele gaten die tegen de buitenkant van je stuk komen, rond je stuk boren, zet daar enkele pennen in en je stuk is gepositioneerd volgens deze gaten
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: een vast nul punt

Bericht door serum »

Zorg je gewoon dat je werkstuk tegen aanslagen aanligt? (die evt. weer verwijderd kunnen worden) mijn grote machine heeft pneumatische pennen die je omhoog kunt zetten, zodat je daar de plaat tegenaan legt. Als hij begint te frezen gaan de pennen weer naar beneden.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: een vast nul punt

Bericht door tonyolena »

ik heb een plaat met pennen in dat is mijn aanslag dat is allemaal gebeurt maar het probleem zit erin om van een vast punt te vertrekken met de cnc .
hoe kan ik een foto up louden dan zal ik er een foto opzetten hoe mijn plaat is gemaakt.
een bestand via jpg kan ik niet zeden
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: een vast nul punt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je je machine opstart, home je je machine (denk ik), als dat gebeurd is ligt het machine nulpunt vast.
Dan heb je een lijst met werkstuk nulpunten G54, G55 enz.
De waarde die in de tabel van die nulpunten staat is de verplaatsing vanaf het machine nulpunt tot jouw werkstuk nulpunt.
Wanneer je je werkstuk nulpunt vastlegt, (preset) wordt die waarde in de tabel geschreven, je kunt ook in je programma met een G10 de juiste waarden in die tabel schrijven.
voorbeeld uitleg: > https://www.cnccookbook.com/g10-g-code- ... ning-haas/

Dus eigenlijk is alles gewoon aanwezig om te doen wat je wilt.
Bij welke stap van dat proces kom je er niet uit?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: een vast nul punt

Bericht door serum »

Gezien je vraag doe ik even de blinde aanname dat je geen homing-sensoren gebruikt/hebt? Het is even geleden dat ik zonder homingsensoren heb gewerkt, maar in Eding was het zo, dat wanneer je geen homing-sensoren had gedefinieerd, je machine de machinecoordinaten opsloeg als je G28 in typte. (hij nult op dat punt de machine-coordinaten) in de instellingen van de controller stel je dan de maximale limieten in die je vanaf dat punt kan uitvoeren. Als je vanaf daar je werkstukcoordinaten nult (G54) weet hij bij het uit/aanzetten weer waar hij was.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: een vast nul punt

Bericht door tonyolena »

beste
dat staat wel op de cnc homing-sensoren van daaruit wens ik te vertrekken en dat lukt mij niet
mvg
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: een vast nul punt

Bericht door DirkSchipper »

tonyolena schreef: 28 mei 2019 19:17in de avondschool gaat de cnc steeds terug naar zijn home en vandaar uit begin in mijn grote platen te frezen natuurlijk is dat een prof machine. maar dat ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik het op mijn kleine cnc ook kan doen.
Ik heb geen technische opleiding gedaan (v.w.b. CNC e.d.), en ik ben dus alleen bekend met mijn besturingssyteem: EdingCNC.
Maar daarin, in een van de twee setup-schermen, kun je de 'huidige positie' opslaan om te gebruiken met G30.
Dat heb ik ooit gedaan, direct na het homen.
Na G30 gaat de machine dus naar de home-positie.
Vervolgens heb ik in mijn post-processor opgenomen dat aan het eind van een frees-job/NC-file ook altijd "G30" wordt toegevoegd.
Freeswerk klaar, hup naar de home-positie.

In jouw geval hoef je nu alleen nog maar een aanslag voor het te bewerken materiaal te plaatsen. Hup volgen blok er tegenaan, en frezen maar ...
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: een vast nul punt

Bericht door tonyolena »

dat is mogelijk maar ik denk dat ik ook iets moet veranderen in mijn tekeningen dat het zo wel zal lukken ik werk met een vaste maat van 600 x 397.
en mijn home staat buiten deze maat
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: een vast nul punt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tonyolena schreef: 29 mei 2019 15:35 dat is mogelijk maar ik denk dat ik ook iets moet veranderen in mijn tekeningen dat het zo wel zal lukken ik werk met een vaste maat van 600 x 397.
en mijn home staat buiten deze maat
Als je nu even je informatie volledig maakt zodat we weten welke besturing er op je machine zit, kan er misschien iemand een voorbeeld geven zoals het precies bij jouw kan werken.
Wat ik hier onder beschrijf is een richtlijn hoe het zou kunnen werken, ik kan het hier niet controleren.
(er was kortgeleden een topic over het veranderen van onderwerp, als jij het onderwerp even aanpast zodat het bij de juiste besturing staat...)

Als je weet waar je machine nulpunt is, dat is vaak hetzelfde als je home punt, maar dat hoeft dus niet, maakt het alweer lastig uitleggen.
(als we weten welke besturing kunnen we je ook naar de juiste configuratie data vragen)
Maar als je de regel uitvoert:

Code: Selecteer alles

G53 X0 Y0
gaat je frees op het machine nulpunt staan.
Als nu de coördinaten in je beeldscherm ook X0 Y0 aangeven, laat je besturing dus machine coördinaten zien (in tegenstelling tot werkstuk coördinaten)
Beweeg nu je frees naar het nulpunt van je te frezen product, dat mag de aanslag zijn, maar kan ook een ander punt zijn (b.v. wanneer je aanslag op Y400 ligt)
Schrijf nu de coördinaten op die je beeldscherm weergeeft.
Aktiveer een ander nulpunt, b.v. G54.
Zet dan je coördinaten op X0, Y0.
En vanaf nu zal je machine na homen, en met gebruik van G54 jouw programma met het gewenste nulpunt uitvoeren. (totdat je dat punt weer voor iets anders overschrijft)
Wanneer dit alles werkt, en je wilt dat het nooit fout kan, kun je met die G10 funktie in de 1e regel van je freesprogramma de juiste waarde in dat G54 nulpunt zetten.
(G54, mag je ook vervangen voor G55, G56, G57, afhankelijk wat jouw besturing ondersteunt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: een vast nul punt

Bericht door tonyolena »

beste
ik werk met mach
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: een vast nul punt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zal je met enige inzet een heel eind kunnen komen.
G10 Work Offset Tables
To set the coordinate values for the origin of a fixture coordinate system, program G10 L2 P~ X~ Y~ Z~ A~ B~ C~, where the P number must evaluate to an integer in the range 1 to 255 - the fixture number - (Values 1 to 6 corresponding to G54 to G59) and all axis words are optional. The coordinates of the origin of the coordinate system specified by the P number are reset to the coordinate values given (in terms of the absolute coordinate system).
Dit is wat ik zo even uit de manual van mach haal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: een vast nul punt

Bericht door Benny_DS »

Op de website van mach3 staan zeer goede video tutorials. En als ik me vergis zit er eentje tussen over homing en offsets.
Je kan geen betere uitleg krijgen.

https://www.machsupport.com/videos/
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: een vast nul punt

Bericht door tonyolena »

bedankt
ik heb het gevonden steeds kom ik het zelfde punt uit super bedankt voor de hulp geen probleem meer nu twee keer klikken en klaar is het ik kom steeds op de zelfde plaats
uit waar ik moet zijn. ik werk met mallen en daar heb ik steeds een vaste plaats voor nodig om dat het telkens veel stuks zijn.
bedankt voor jullie reactie.
Plaats reactie